در گفت و گو با پانا

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری: در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که هنرمان قابلیت صادرشدن دارد

کوروش زارعی: روشنفکر‌نمایی لطمه بزرگی بر پیکره سینما زده است

تهران (پانا) - مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، معتقد است حوزه هنری در چند سال اخیر سعی کرده با تمرکز بر دغدغه‌های اجتماع، مردم و تئاتر را آشتی دهد.

کد مطلب: ۹۰۷۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری: در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که هنرمان قابلیت صادرشدن دارد

کوروش زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره نقاط قوت هنر پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی گفت: هنر قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیستند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه هنر و شاخه‌های گوناگون آن از جمله سینما، تئاتر، ادبیات، شعر و در هنر‌های تجسمی اتفاقات بزرگی افتاد و جوانان انقلابی بااستعداد که پا به عرصه هنر گذاشتند تحول عظیمی در ابعاد مختلف هنر بعد از انقلاب به وجود آورند.

عرصه فرهنگ و هنر یکی از راه‌های صدور انقلاب است
وی ادامه داد: سینما و تئاتر کنونی با هنر تصویری قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که هنرمان قابلیت صادرشدن دارد. همان‌گونه که حضرت امام خمینی(ره) ‌فرمودند «ما باید انقلابمان را به جهان صادر کنیم» و یکی از راه‌های صدور انقلاب عرصه فرهنگ و هنر است. در عرصه سیاست، اقتصاد و علم گام‌های موثری برداشتیم و همین بیداری اسلامی که چند سال اخیر در کشورهای اسلامی پیرامون اتفاق افتاد گام‌های موثری است که نظام جمهوری اسلامی در جهت صادر‌کردن انقلاب برداشته است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ظرفیت هنر انقلاب بیان کرد: این ظرفیت در تمام رشته‌های هنر وجود دارد که انقلاب را به واسطه هنر به دنیا صادر کنیم. سال گذشته در سوریه تئاتری را با هنرمندان عرب و هنرپیشه‌های مطرح تئاتر سوریه به روی صحنه بردیم که در دمشق و حلب رخداد بزرگی قلمداد می‌شد و در سوریه خبر این اتفاق هنری بین مردم و متولیان هنر پیچید. الان زمینه و بستری فراهم شده است که هنرمان را به مردم تمام دنیا عرضه کنیم.
وی درباره ضعف هنر انقلاب گفت: نسل جوان که در ابتدای راه است، هنرمندان نسل اول و دوم انقلاب که افراد پخته و کاربلدی شده‌اند، آمادگی تولید کار در عرصه‌های مختلف هنر، معرفی و تثبیت آیین و فرهنگمان به مردم آزادی‌خواه و حقیقت‌طلب را دارند. ضعف ما در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی عرضه نشدن فرهنگ و دستاوردهای ۴۰ سال انقلاب به واسطه هنر به جهانیان است.
زارعی با اشاره به مخاطبان محدود هنر انقلاب عنوان کرد: در زمینه تولید و عرضه هنر انقلاب بد عمل کرده‌ایم و جبهه فرهنگی مقابل توانسته گوی سبقت را با عملکرد صحیح در این‌باره از ما بگیرد؛ زیرا در اقلیت هستند و روی موضوعات مخاطب‌پسند هدف‌دار تمرکز می‌کنند. اگر تولیدات هنر انقلابی هدف‌دار با برنامه‌ریزی مدون و دقیق باشد، می‌توانیم در میان مردم و جهانیان جایگاه خود را تثبیت کنیم.


سینما، تئاتر و ادبیات ما مردمی نیست
بازیگر سریال «یوسف پیامبر» درباره مردمی شدن هنر گفت: در راستای مردمی‌شدن هنر انقلاب و تئاتر چهار سالی است که فعالیت جدی را آغاز کرده‌ایم. این اتفاق در حوزه هنری رخ داده است. در این چند سال سعی شده بر موضوعاتی که دغدغه مردم در اجتماع است تمرکز کنیم تا مردم و تئاتر را آشتی دهیم. سینما، تئاتر و ادبیات ما مردمی نیست و روشنفکر‌نمایی لطمه بزرگی بر پیکره سینما زده است. اگر در تولیدات سینما و تئاترمان معضلات اجتماعی مردم و جوانان را لحاظ کنیم اتفاق بزرگی رقم خواهد خورد.
وی درمورد آینده درخشان تئاتر در گام دوم انقلاب مطرح کرد: نسل جوان انقلابی متعهد و علاقه‌مندی پا به عرصه تئاتر گذاشته که نه تنها در ایران بلکه در جشنواره‌های تئاتر و فستیوال‌های مطرح جهانی به‌خوبی هنرنمایی می‌کنند. قطعا در گام دوم انقلاب با ورود جوانان متعهد انقلابی و متخصص پیش‌بینی می‌کنیم که شاهد اتفاقات مثبتی در عرصه تئاتر باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار