تنش بین اروپا و کاخ سفید بر سر همکاری‌های هسته‌ای با ایران

تهران (پانا) - برخی منابع آگاه به یک روزنامه آمریکایی اطلاع داده‌اند که مقامات اروپایی در روزهای اخیر به کاخ سفید هشدار داده‌اند که ممکن است ایران در صورت تمدید نکردن معافیت همکاری‌های هسته‌ای از سوی آمریکا، از توافق هسته‌ای خارج شود.

کد مطلب: ۹۰۶۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
تنش بین اروپا و کاخ سفید بر سر همکاری‌های هسته‌ای با ایران

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه آمریکایی مک کلاچی، اگر این تحریم‌ها اجرایی شوند اصل مرکزی توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را که به ایران اجازه می‌دهد در تأسیسات اعلام شده به صورت علنی فعالیت‌های مشخص هسته‌ای با مقادیر محدود و تحت نظارت بین‌المللی انجام دهد، مورد هدف قرار می‌دهند.

این روزنامه می‌نویسد: یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا از نشست‌هایی تنش‌زا در کاخ سفید، میان مقامات این کشور با اتحادیه اروپا و دیپلمات‌های فرانسه و انگلیسی خبر داد که درباره پتانسیل تجدید تحریم‌های هسته‌ای از سوی آمریکا پس از انقضای مدت معافیت‌های نفتی در تاریخ ۴ ماه مه هشدار می‌دهند.

از دیدگاه این روزنامه آمریکایی این تحریم‌ها، نهادهای در حال همکاری با ایران در زمینه پروژه‌های هسته‌ای را مورد هدف قرار می‌دهند و بنابراین تمامی کشورهای عضو توافق هسته‌ای از جمله روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا را در معرض گروه جدیدی از مجازات‌های آمریکا قرار داده و اوضاع را برای پایبندی این کشورها به تعهدات اصلی خود در توافق پیچیده می‌کند.

یک دیپلمات اروپایی به این روزنامه گفته است: موضع ما بیشتر مبنی بر هشدار دادن به دولت آمریکا درباره خطرات چنین تصمیمی بود.

مک‌کلاچی گزارش می‌دهد که بین مشاوران ارشد سیاست خارجی ترامپ مذاکراتی بر سر تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی به متحدان آمریکا از جمله هند و کرده جنوبی که مشتری مقادیر زیادی از نفت ایران هستند، وجود دارد اما اختلاف داخلی بر سر تحریم‌های هسته‌ای مبنی بر این که آیا عامدانه از طریق تحریم‌ها موجب از بین رفتن توافق هسته‌ای شوند یا آن را برای مذاکراتی احتمالی حفظ کنند، نشانگر شکاف بزرگ‌تری است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از دو منبع آگاه درباره مواضع مقامات آمریکایی درباره معافیت‌ها می‌نویسد: سران وزارت امور خارجه آمریکا مانند برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور مربوط به ایران برای نشان دادن حسن نیت به اروپایی‌ها از تمدید معافیت‌ها حمایت می‌کنند اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا با این عقیده که این اقدام به ادامه دار شدن فعالیت هسته‌ای ایران و همچنین به توافقی که از سوی رئیس جمهور (دونالد ترامپ) به دلیل نقص‌های عمده نادیده گرفته شده است مشروعیت می‌بخشد، با تمدید معافیت‌ها مخالف است. مقامات اروپایی نیز که به شکاف موجود میان مقامات آمریکایی در زمینه این مسئله آگاه هستند، با مقامات آمریکایی دیدار کرده‌اند تا خواسته خود را مطرح کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار