رئیس پلیس راهور:

روزانه 37 نفر جان خود را در تصادفات نوروزی از دست دادند

تهران (پانا) - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اقدامات این پلیس را در ایام نوروز تشریح کرد و گفت در حالی که در نوروز 98 روزانه 37 نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست دادند.

کد مطلب: ۹۰۵۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
روزانه 37 نفر جان خود را در تصادفات نوروزی از دست دادند

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری با ابراز همدردی با هموطنان آسیب‌دیده از حادثه سیل اظهار کرد: طرح ترافیکی پلیس از 25 اسفندماه سال گذشته آغاز و تا پایان 17 فروردین ماه 98 ادامه داشت که برای اجرای این طرح برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم پیش‌بینی شده بود ولی با تغییر شرایط جوی بخشی از این برنامه‌ها دستخوش تغییر شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ادامه داد: شرایط جوی امسال به خصوص در روزهای ابتدایی امسال در برخی استان‌های کشور با سال‌های گذشته کاملا متفاوت بود و براساس اظهار نظر کارشناسان، این شرایط در صد سال گذشته بی‌سابقه بود و شاهد تغییر اقلیم کشور و نزولات آسمانی بودیم به گونه‌ای که نوروز زمستانی شد.

این مقام عالی انتظامی با تقدیر از زحمات سردار تقی مهری در پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: مطابق سنوات گذشته از ماه‌ها قبل برای اجرای طرح ترافیکی نورزو برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شد و با تغییر شرایط جوی و نزولات آسمانی مجبور به ایجاد تغییرات گسترده در تمهیدات شدیم و با توجه به اتفاقاتی که در کشور اعم از وقوع سیل، آب گرفتکی و لغزندگی معابر و ... پیش آمد، این پلیس نیز در راستای تسهیل تردد مسافران اقدامات ویژه‌ای لحاظ کرد.

سردار هادیانفر با اشاره به اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در ایام نوروز یادآور شد: اکنون 41 میلیون و 423 هزار نفر در کشور دارای گواهینامه پایه‌های مختلف خودرویی، موتوری و ویژه در کشور هستند که از این تعداد، 22 میلیون نفر دارای گواهینامه خودرو و 11 میلیون و 800 هزار نفر نیزگواهینامه موتورسیکلت دارند. بیش از یک میلیون و 560 هزار خودرو و 9 میلیون موتور فرسوده در کشور وجود دارد و در چند سال اخیر نیز 2 میلیون و 316 هزار وسیله نقلیه اسقاط شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به گزارش عملکرد این پلیس در سال 97 یادآور شد: گزارشی که ارائه خواهم داد در همه حوزه‌ها مربوطه به 10 ماهه سال گذشته است و در واقع آمار مربوط به کشته شدگان جاده‌ای و مصدومان 2 ماه پایانی سال هنوز از سوی پزشکی قانونی به ما اعلام نشده است.

وی اضافه کرد: در سال 97 (در 10 ماهه) 164 هزار و 98 فقره تصادف فوتی و جرحی اتفاق افتاد و همچنین 952 هزار و 834 دستگاه خودرو نیز به صورت جدید، نوشماره شدند. در این مدت بیش از 3 میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو نقل و انتقال شده که نسبت به مدت مشابه سال 96 افزایش 10 درصدی داشته است.

این مقام عالی انتظامی با اشاره به صدور گواهینامه جدید در سال 97 یادآور شد: یک میلیون و 893 هزار نفر به دارندگان گواهینامه در کشور اضافه شدند که این نوگواهینامه دارها باید به خودرویشان برچسب الصاق و در مسیرهای شهری تردد کنند.

سردار هادیانفر در تشریح آمار جان‌باختگان تصادفات درون و برون شهری در 10 ماهه سال 97 یادآور شد: متأسفانه در این مدت 14 هزار و 685 نفر در تصادفات جان باختند که از این تعداد، 3 هزار و 795 نفر در معابر شهری و 10 هزار و 890 نفر نیز در جاده‌های کشور کشته شدند که 52 درصد از این جان‌باختگان در سر صحنه تصادف جان خود را از دست دادند.

وی افزود: 6 درصد از جان‌باختگان حین انتقال و 2 /41 درصد در مراکز درمانی جان خود را از دست دادند همچنین از این تعداد 21 درصد عابران پیاده هستند که غالبا در طیف سنی کهنسال یا کودک هستند.

سردار هادیانفر در ادامه تشریح آمار جان‌باختگان تصادفات درون و برون شهری یادآور شد: 5/22 درصد از جان باختگان تصادفات، موتورسیگلت سواران هستند و 27 درصد از تصادفات فوتی در 5 هزار و 400 نقطه حادثه‌خیز یعنی در 3 هزار و 400 نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای و 2 هزار نقطه حادثه‌خیز شهری اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: دارندگان گواهینامه 31 هزار و 160 نفر که نمره منفی را به حدنصاب رساندن را نیز در این مدت شناسایی و گواهینامه‌شان از سوی پلیس ضبط شده است. همچنین پرحادثه‌ترین پاسگاه پلیس راه، خاش در استان سیستان و بلوچستان بوده است و 15 درصد مصدومیت‌های سوانح رانندگی مربوط به جاده‌های یکطرفه است.

این مقام عالی انتظامی در توزیع سهم خودروها در تصادفات سال 97 بیان کرد: تقریبا 5/79 درصد خودروهای سواری شخصی با فراوانی 61 درصد بودند که از این میزان، 5/28 درصد مربوط به خودروی پراید با فراوانی 25 درصد، 26 درصد مربوط به خوردو پژو با فراوانی 19 درصد و 25/5 درصد مربوط به سایر خودروها، 10 درصد مربوط به خودروی وانت، 6صدم درصد اتوبوس و مینی بوس، 2/4 وسایل نقلیه سنگین و 5/5 سایر بوده است که این آمارها بیانگر این است که اتوبوس و مینی‌بوس‌ها در حمل مسافر وضع مطلوبی دارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه 5 ساله ششم توسعه باید تعداد کشته‌های جاده‌ای به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 31 درصد کاهش پیدا کند. سرانه وسایل نقلیه در دنیا اکنون 7/3 نفر، آسیا 8/6 نفر و در ایران 5/2 نفر بوده این در حالی است که آمار جان‌باختگان براساس کشته به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه در دنیا 5/6 نفر، در اروپا 3/3 نفر، در آسیا 9/10 و در ایران 9/4 است.

سردار هادیانفر اضافه کرد: براساس آمارها، میزان موفقیت در تحقق شاخص‌‌های کاهش جان‌باختگان تا پایان سال 96، 14 درصد بود و انتظار بوده که در سال 97 این شاخص به 31 درصد برسد که محقق نشد و به عدد 17 رسید، بنابراین نیازمند همت همگانی برای کاهش تصادفات جاده‌ای بر مبنای شاخص‌های برنامه توسعه کشوری هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا بیان کرد: از 25 اسفندماه سال 97 تا 17 فروردین سال 98، هزار و 30 پایگاه ثابت و سیار پلیس راهور در سراسر کشور فعال و 6 هزار و 500 تیم گشتی خوردویی و موتوری نیز به کارگیری شد.

این مقام ارشد انتظامی افزود: در استان‌های معین از بالگرد استفاده کردیم و در این مدت بیش از 12 فروند بالگرد در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی بود و 35 هزار نفر هم در قالب پلیس ترافیک شهری، پلیس راه و پلیس نامحسوس فعالیت داشتند و به طور کلی با احتساب فعالان همه دستگاه های مسئول در این حوزه، 107 هزار و 896 نفر در طرح ترافیکی نوروز دست به دست هم دادند تا امنیت عبور و مرور تأمین شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه عنوان کرد: همزمان با اجرای طرح نوروزی شاهد 290 مورد انسداد معابر اعم از شهری و برون شهری بودیم که 132 مورد بازگشایی شد و باید بگویم به طور متوسط روزانه 42 محور به علت برف، سیلاب و باران مسدود شد که در این حوزه اطلاع رسانی دقیقی توسط پلیس راهور صورت گرفت.

این مقام عالی انتظامی ادامه داد: از 25 اسفند 97 تا 15 فروردین 98، 435 میلیون تردد داشتیم و مصرف روزانه 85 میلیون لیتر سوخت خودروها در این ایام به صد میلیون لیتر افزایش پیدا کرد این در حالی است که با به کارگیری تجهیزات نوین، متوسط سرعت را 2 کیلومتر کاهش دادیم.

سردار هادیانفر خاطر نشان کرد: براساس گزارشات مرکز فرماندهی و کنترل ناجا در این ایام 33 درصد کاهش جان باختگان را شاهدیم این در حالی است که از 25 اسفند ماه سال 97 تا 5 فروردین سال 98 افزایش 13 درصدی سفرها را شاهد بودیم و در مجموع از 25 اسفندماه سال گذشته تا 15 فروردین امسال میزان مجروحان سوانح جاده‌ای ، 9 درصد کاهش داشت.

وی بیان کرد: در دور اول سفرها یعنی از 25 اسفندماه سال گذشته تا 5 فروردین ماه سال 98، کاهش 22 درصدی جان‌باختگان را شاهدیم و در مجموع براساس شاخص‌ها در ایام نوروزی نسبت به ایام نوروز سال 97، میزان جان‌باختگان جاده‌ای 40 درصد کاهش یافت.

سردار هادیانفر در بخش دیگری از سخنان یادآور شد: پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ایام نوروزی 15 هزار اتوبوس که مسئولیت حمل مسافر را برعهده داشتند بیش از 2 بار در پایانه ها بازدید فنی کرده، از طرفی به مدیران فنی پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که هر اتوبوس پس از بازگشت از سفر مجددا بازدید فنی شود.

وی با اشاره به اعزام کاروان‌های راهیان نور به استان‌های جنوبی کشور خاطرنشان کرد: به لطف خداوند در این ایام برای کاروان‌های راهیان نور هیچ حادثه‌ای رخ نداد و اتوبوس‌های مربوط به این کاروان‌ها در نهایت امنیت تردد کردند.

سردار هادیانفر ادامه داد: در طول ایام اجرای طرح ترافیکی پلیس یعنی از 25 اسفند 97 تا پایان 15 فروردین ماه واژگونی سهم 43 درصدی در وقوع تصادفات را داشت همچنین باید بگویم 44 درصد تصادفات در نیمه اول تعطیلات و 56 درصد نیز در نیمه دوم اتفاق افتاد و ساعت 12 ظهر تا 16 با سهم 22 درصدی بیشترین زمان وقوع تصادفات محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وقوع تصادفات بر حسب محور عنوان کرد: 67 درصد از تصادفات در جاده‌های اصلی، 22 درصد فرعی و 11 درصد روستایی اتفاق افتاد در واقع محورهای فرعی و روستایی در مجموع در وقوع تصادفات سهم 33 درصدی دارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا یادآور شد: سبقت و سرعت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، خستگی، خواب آلودگی در نوروز 97 سهم 78 درصدی داشته است.

سردار هادیانفر یادآور شد: در نوروز 97، 63 درصد تصادفات در 30 کیلومتری جاده‌ها اتفاق افتاد در حالی که امسال این عدد به 60 درصد کاهش یافته است همچنین در نوروز 97 به طور متوسط روزانه 57 نفر جان خود را از دست دادند در حالی که در نوروز 98 روزانه 37 نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست دادند و شاهد کاهش 33 درصدی هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار