امدادی برای امید دوباره: خدمات کانون پرورش فکری به کودکان و مادران سیل‌زده خوزستانی

اهواز (پانا) - مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان خوزستان مهمترین فعالیت‌ها و اقدامات این کانون برای کودکان، نوجوانان و مادران سیل‌زده خوزستان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۰۵۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد
امدادی برای امید دوباره: خدمات کانون پرورش فکری به کودکان و مادران سیل‌زده خوزستانی

وحید کیانی، در گفت‌وگو با پانا گفت: «ما از چهارم و پنجم فروردین همزمان با ورود نخستین زمزمه‌های سیلاب یا طغیان به استان خوزستان، تصمیم گرفتیم ظرفیتی را برای کودکان و نوجوانانی که درگیر این ماجرا می‌شوند ایجاد کنیم. با حضور در ستاد بحران استان متوجه شدم عمق فاجعه و مسئله، حجم زیادی از کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را درگیر می‌کند. به همین خاطر با همکاری همکاران خوب و متخصصم در کانون پرورش فکری تصمصم گرفتیم به صورت کاملاً داوطلبانه در ایام تعطیلات به خانواده‌ها، کودکان و نوجوانانی که در واقع مخاطبان اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هستند، سرویس بدهیم.»

او ادامه داد: «با راه‌اندازی پیک امید در قالب طرحی به نام "امداد فرهنگی" شروع به سرکشی کردیم. طرح امداد فرهنگی همزمان در استان گلستان هم از سوی کانون پرورش فکری در حال برگزاری است. این طرح روایتی جذاب و متفاوت از نوع فعالیت‌های کانون پرورش فکری است. در قالب طرح امداد فرهنگی ما به بسیاری از اردوگاه‌های سیل‌زدگان سرکشی کردیم، کودکان و نوجوانان بسیاری متأسفانه در این مجموعه‌ها سرگردان بودند. خوشبختانه توانستیم حجم زیادی از مخاطبان را با سرویس‌های فرهنگی و هنری که کانون پرورش فکری در اختیار دارد، پوشش بدهیم.»

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان خوزستان افزود: «فعالیت در حوزه قصه‌خوانی، قصه‌گویی، نمایش عروسکی، نمایش فیلم، اهدای کتاب، برگزاری کارگاه‌های نقاشی و... مجموعه فعالیت‌هایی است که ما در اردوگاه‌های مختلف انجام می‌دهیم و بچه‌ها هم بسیار علاقه‌مندی نشان می‌دهند و بازتاب وسیعی در بین کودکان و نوجوانان مخصوصا جامعه کودک داشته است.»

کیانی ادامه داد: «در کنار فعالیت‌هایی که برای جامعه کودکان به عنوان جامعه هدف انجام می‌دهیم، توجه خاصی هم به مادران این کودکان داریم. در این کمپ‌ها متأسفانه فرصت و امکان فرهنگی در اختیار مادران قرار نگرفته و ما سعی می‌کنیم آن‌ها را هم درگیر ماجراهای فرهنگی کنیم و با اهدای کتاب و حضور در مناسبت‌های فرهنگی که برای کودکان دنبال می‌کنیم آنها را هم وارد ماجرای فرهنگ و هنر و کانون پرورش فکری کنیم، تا هم از آلامشان کاسته شود و هم فضای سخت و ضمخت حاکم بر کمپ‌های استقرار سیل‌زدگان مقداری تلطیف شود.»

او گفت: «حدود چهار و پنج خودرو داریم که همه آن‌ها نقاشی شده‌اند که خود به خود دیدن آن‌ها برای کودک و نوجوانان شادی‌آور و نشاط‌بخش است. امیدوارم هر چه سریع‌تر مشکلات استان حل شود و کودکان به کانون گرم خانواده‌های خود برگردند و استان خوزستان هم سرشار از بوی زیبایی و آرامش برای کودکان عزیز شود. در کمپ‌های مختلف، دور و نزدیک، بچه‌ها را دور هم جمع و برای‌شان برنامه اجرا می‌کنیم، در کمپ الحایی، گوریه، کمپ مجتمع نی‌شکر فارابی، جوادالائمه و ثامن‌الائمه در حمیدیه، در همه این کمپ‌ها هر روز حجم متراکمی از کودکان و نوجوانان را با برنامه‌های‌مان پوشش می‌دهیم.»

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان خوزستان در ادامه افزود: «شنیدیم که در اخبار می‌گفتند 400 هزار نفر در کمپ هستند، درست است که 400 هزار نفر در معرض تهدید هستند اما ضرورتاً اینکه 400 هزار نفر بخواهند در کمپ‌ها استقرار پیدا بکنند، این‌گونه نیست. 52 اردوگاه تأسیس شده و مدیریت آن با هلال احمر است، ستاد بحران هم پیگیر امورشان است. این تعداد اردوگاه حدود 46 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده که این آمار احتمالا افزایش هم خواهد یافت.»

کیانی گفت: «ما سعی می‌کنیم همه کمپ‌ها و اردوگاه‌ها را تا آرامش کامل پوشش دهیم هرچند که ماندگاری سیل در استان زیاد است. بعضی از شهرها عملا درگیر سیل هستند و هیچ راهی نیست که به سمت‌شان برویم. با قایق هم نمی‌توانیم برویم، چون توپوگرافی مناطق به گونه‌ای است که ممکن است حتی قایق هم نتواند مسیر را درست طی کند. بنابراین خیلی از نقاط استان، روستاهای استان دقیقا در دل آب هستند و ما نمی‌توانیم فعلا خدمتی به آنها برسانیم. امیدوارم بتوانیم همه سیل‌زدگان را پوشش فرهنگی بدهیم و با طرح امداد فرهنگی بخشی از دغدغه‌های‌شان را کم کنیم یا اینکه یک فرصتی ایجاد کنیم برای اینکه حداقل لحظاتی مسائلی که برا‌ی‌شان اتفاق افتاده و مشکلاتی که برای‌شان ایجاد شده از بین برود و به آن فکر نکنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار