کاخ ثابت پاسال در برزخ تخریب و احیا

رئیس کمیته میراث شورای شهر تهران: اماکن تاریخی به طور ویژه رصد شود

تهران (پانا) - خانه موسوم به ثابت پاسال، گران‌ترین خانه تهران است که از دوره گذشته مدیریت شهری بنای تخریب و ساخت و ساز در آن وجود داشته است و اکنون با وجود اینکه این بنا جزو آثار ملی است بازهم زمزمه‌های تخریب آن به گوش می‌رسد، موضوعی که رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران آن را ردمی‌کند و می‌گوید سازمان میراث فرهنگی مسئول حفاظت از این بنای تاریخی را بر عهده دارد.

کد مطلب: ۹۰۵۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
کاخ ثابت  پاسال در برزخ تخریب و احیا

کاخ «ثابت پاسال»، خانه‌ای با وسعت ۱۲ هزار مترمربع است که در خیابان آفریقا (جردن) تهران قرار دارد، این خانه از معدود نمونه‌های باقیمانده از خانه‌-‌باغ‌هایی است که در پایتخت وجود دارد. چندسالی است که هراز گاهی نام بزرگترین و گران‌ترین خانه تهران به بهانه ساخت و ساز بر سر زبان‌ها می‌افتد و هر بار با اعتراض و هشدار از سوی دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌ها، صداها خاموش می‌شود.

این بنا در تاریخ ۳۱ خرداد سال 96 و در هفته میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. طبق ابلاغیه سازمان میراث فرهنگی، «خانه ثابت (معروف به کاخ ثابت‌ پاسال)» تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

با این حال پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از ثبت این بنای تاریخی، زمزمه‌های ساخت و ساز در این بنای ارزشمند به گوش می‌رسد.

حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا معتقد است که اگر میراث و شهرداری توامان با هم همت کنند هیچ کسی نمی‌تواند در این بنای تاریخی دخل و تصرف کند، چون کسی نمی‌تواند بدون جواز و پروانه اقدام به ساخت و ساز کند.

این عضو شورای شهر تهران درواکنش به زمزمه‌های دوباره ساخت‌وساز در این بنا می گوید: این عمارت ثبت ملی شده است و هرگونه تغییر در بناهای ثبت شده با موضع‌گیری و برخورد سازمان میراث فرهنگی همراه است که خوشبختانه در خصوص این بنا نیز میراث واکنش‌ به‌موقعی داشته است که جای تشکر دارد . از شهردار تهران و شهرداری منطقه نیز درخواست می‌کنیم که دستور دهند تا اماکن میراثی تهران به طور ویژه رصد شود.

او همچنین به مردم توصیه کرد که کوچکترین فعل و انعفال در کاخ ثبات پاسال را به اطلاع مسئولان برسانند و مسئولان هم باید کارهایی که برای پیشگیری از اتفاقات برای هویت‌های تاریخی و فرهنگی شهر تهران لازم است را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار