عوامل غیر فنی شکست استقلال در دربی چه چیزهایی بودند؟

تهران (پانا) _ استقلال دربی را باخت، اتفاقی که شاید در نگاه از دور به اتفاقات فوتبالی، تاکتیک‌های وینفرد شفر و پنالتی از دست رفته فرشید اسماعیلی نسبت داده شود اما به نظر می‌رسد نقش عوامل غیر فنی را هم باید در این ناکامی بررسی کرد.

کد مطلب: ۹۰۴۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد
عوامل غیر فنی شکست استقلال در دربی چه چیزهایی بودند؟

علیرضا دهقانی/ اگر عنوان مهم‌ترین بازی چهار سال اخیر برای استقلالی‌ها را روی دربی روز گذشته این تیم مقابل پرسپولیس بگذاریم، بیراه نگفته‌ایم. استقلال پس از سال‌ها توانسته بود در کورس قهرمانی قرار بگیرد و می‌توانست پس از 1067 روز رنگ صدرنشینی در لیگ برتر را ببیند اما شکست این تیم در دربی باعث شد تا هم حسرت صدرنشینی بر دل هواداران استقلال باقی بماند و هم اینکه راه قهرمانی شاگردان شفر با رسیدن اختلاف این تیم با پرسپولیس به 5 امتیاز دورتر شود.

دومین تیم پرهوادار ایران در حسرت زمین تمرین

شاید اگر در هر کجای دنیا و در حالی که فوتبال روز به روز حرفه‌ای‌تر می‌شود، گفته شود دومین تیم پرهوادار یک کشور که مدعی قهرمانی هم بوده زمین تمرین ندارد، چشم‌ها به حالت تعجب گرد شود.

بحران زمین تمرین که برای استقلال از آخرین روزهای ماه بهمن سال 97 آغاز و حتی پیش از دیدار حساس مقابل تراکتورسازی منجر به تعطیل شدن تمرین این تیم هم شده بود، خیلی وقت است دست از سر این تیم برنداشته است. در همان روزهای پایانی ماه بهمن، پژمان منتظری مدافع باتجربه و ملی‌پوش استقلال در جمع خبرنگاران اینگونه از مشکل عجیب استقلال سخن گفته بود:

« مثل بینوایان هر روز از این زمین به آن زمین منتقل می‌شویم و گوش شنوایی هم وجود ندارد. ما زمین تمرین نداریم، مگر می‌شود چنین چیزی؟ اگر قرار است استقلال زمین تمرین نداشته باشد، قرار است کدام باشگاه زمین داشته باشد؟ الآن دماغ وریا غفوری شکسته است، چرا شکسته؟ زمین ناهموار بوده و توپ پس از برخورد به زمین بلند شده و بازیکن به جای توپ صورت وریا را زده است. همه این‌ جزئیات دارد به باشگاه استقلال صدمه می‌زند و متاسفانه کسی جابگو نیست. بچه‌ها هم دیگه بیخیال شدند. واقعاً اوضاع خوب نیست.»

مشکلات استقلال برای زمان تمرین در اسفند هم حل نشد و این تیم باز هم تمرین در زمین‌های مختلف را تجربه کرد تا اینکه مدیران این تیم در آستانه دربی تمرین شاگردان وینفرد شفر را به زمین چمن مصنوعی منتقل کردند. تصمیمی که تأثیرش را روی تیم گذاشت و دو روز پیش از دربی فرشید باقری هافبک استقلال از اوضاع بحرانی استقلال پیش از بازی بزرگ خبر داده بود:

«شرایط ما آن‌طور که باید باشد، نبود و نتوانستیم خوب تمرین کنیم زیرا چمن مناسب در اختیار ما قرار نگرفت و بعضی از بازیکنان به دلیل این که چمن مصنوعی به زانو و مچ آن‌ها فشار می‌آورد تصمیم گرفتند تنهایی تمرین کنند. »

در نهایت تمرین در چمن مصنوعی علاوه بر اینکه کارهای تاکتیکی را برای وینفرد شفر سخت کرد بلکه وریا غفوری محمد دانشگر را هم از استقلال گرفت تا دست سرمربی آلمانی این تیم برای حضور در دربی بسته شود. این موضوع را وینفرد شفر در نشست خبری پس از دیدار مقابل پرسپولیس به صراحت اعلام کرد و گفت: « دیروز وریا غفوری و محمد دانشگر را داشتیم، اما آنها قبل از دربی مصدوم شدند، چون ما روی زمین چمن مصنوعی تمرین کردیم.»

به هر ترتیب استقلال در حساس‌ترین روزهای فصل فوتبالی‌اش با بحران زمین تمرین همچنان دست به گریبان است و البته در جدیدترین اظهار نظر گفته شده قرار است تمرین این تیم به مجموعه ورزشی انقلاب برده شود. اما در هر صورت چیزی که برای دنیا عجیب است در ایران رخ داده است. اینکه استقلال با این قدمت چرا زمین تمرین ندارد و چرا نمی‌تواند یک زمین تمرین دائم را در اختیار بگیرد به نظر می‌رسد ضعف بزرگی است که مدیران این تیم باید پاسخگوی آن باشد.

آتش اختلافات تندتر شد

شاید تا چند ماه پیش موضوع اختلاف نظر اساسی و ریشه‌ای وینفرد شفر سرمربی استقلال با علی خطیر معاون باشگاه استقلال و به عبارت دیگر نفر دوم مدیریت این باشگاه کتمان می‌شد اما دیگر این اختلاف مدت‌هاست که نمایان شده است. ابتدا 28 بهمن وینفرد شفر در حاشیه تمرین استقلال به خبرنگاران گفته بود : "علی خطیر قصد داشته او را برکنار کند". موضوعی که هر چند از سوی خطیر تایید نشد اما امیر حسین فتحی یک روز پس از این اظهارنظر شفر، مدیرعامل استقلال اختلاف نظر بین شفر و خطیر را رسماً تائید کرد.

این اختلافات همچنان ادامه داشت اما آتش آن کم شده بود تا اینکه در آستانه دربی علی خطیر در گفت‌وگویی که با یکی از خبرگزاری‌ها داشت درباره انتخاب اشکان خورشیدی به عنوان داور این دیدار اظهارنظر کرد و به فدراسیون پیشنهاد داد از داور خارجی برای این بازی استفاده کنند، اما این پیشنهاد، در نشست خبری پس از دربی با واکنش منفی وینفرد شفر روبرو شد و او به شدت از داوران ایرانی حمایت کرد.

اما این بحران بین سرمربی و معاون باشگاه استقلال پس از دربی هم بیشتر شد و شفر در اظهارنظری تند گفت همه از شکست استقلال در دربی ناراحت شدند جز یک نفر. فردی که البته از او نامی برده نشده اما یه نظر می‌رسد علی خطیر باشد.

چیزی که مشخص شده این است که اختلاف بین شفر و خطیر از حالت اختلاف نظر خارج و جدی‌تر شده و حتی شاید در آینده فاز جدی‌تری از این اختلاف رونمایی شود اما نکته جالب اینجاست که چرا امیرحسین فتحی مدیرعامل استقلال وارد این ماجرا نمی‌شود؟

البته در کنار این موضوع نباید از تلاش یکی از مدیران سابق استقلال برای بازگشت به این هم به سادگی عبور کرد. نزدیکان این مدیر پر سروصدا با در اختیار داشتن فضای مجازی و برخی از کانال‌های هواداری استقلال حواشی خوبی برای تیم شفر درست می‌کنند تا به مقصد خود که بازگشت این مدیر است برسند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار