مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش: مرکز محلی آموزش خانواده امسال راه‌اندازی می‌شوند

تهران (پانا) - مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی مراکز محلی آموزش خانواده، تدوین منشور حقوق و مسئولیت‌های تربیتی والدین و دستورالعمل تعیین صلاحیت موسسات غیردولتی آموزش خانواده در سال 98 خبر داد.

کد مطلب: ۹۰۲۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش: مرکز محلی آموزش خانواده امسال راه‌اندازی می‌شوند

نورعلی عباسپور درباره مهمترین برنامه‌های این اداره کل در سال 98 به خبرنگار پانا گفت: «راه‌اندازی مراکز محلی آموزش خانواده یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سال آینده است که نظام‌نامه‌ آن در حال تدوین است. خانواده‌هایی که دارای دانش‌آموز پیش‌دبستانی هستند که باید سال 98 در کلاس اول ابتدایی حاضر شوند باید در خرداد یک دوره آموزشی را به صورت الزامی بگذرانند. محتوا آماده است و از طریق مدرسان آموزش خانواده آموزش داده می‌شود. این دوره‌ها بین 8 تا 12 ساعت است.»

او از تدوین منشور حقوق و مسئولیت‌های تربیتی والدین خبر داد و گفت: «باید خانواده در جریان قرار بگیرد که چه حقوقی را در ارتباط با مدرسه و تربیت فرزند در مدرسه بر عهده دارند. منظور از حقوق نسبت و ارتباط خانواده با نظام رسمی تعلیم و تربیت است. بخشی از مطالعات اولیه‌ تدوین این منشور انجام شده و در نیمه اول سال 98 تدوین خواهد شد.»

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش همچنین از تدوین دستورالعمل تعیین صلاحیت مؤسسه‌های غیردولتی آموزش خانواده خبر داد و افزود: «پیش‌نویس این دستورالعمل آماده و به وزیر آموزش و پرورش تحویل داده شده است. تعداد خانواده‌ها دو برابر دانش‌آموزان هستند یعنی ما 14 میلیون دانش‌آموز داریم اما تعداد خانواده‌ها بیش از 25 میلیون خانواده هستند و طبیعتا آموزش این‌ تعداد از عهده آموزش و پرورش به تنهایی برنمی‌آید. به همین خاطر مؤسسات غیردولتی را که تجربه و سابقه دارند و واجد شرایط هستند، شناسایی، صلاحیت آن‌ها را تایید و مجوز خواهیم داد تا به بحث آموزش خانواده ورود پیدا کنند.»

راه‌اندازی حدود 30 مرکز مشاوره و ایجاد اتاق اولیا در 20درصد مدارس کشور در سال 98

عباسپور از برگزاری جشنواره تدریس ویژه مدرسان آموزش خانواده خبر داد و گفت: «این جشنواره کشوری با هدف معرفی و به‌روزرسانی روش‌های نوین تدریس در حوزه آموزش‌های خانواده در سال 98 برگزار خواهد شد. همچنین برنامه دیگری برای معرفی انجمن‌های برتر به کشور و به مدارس در قالب جشنواره انتخاب انجمن‌های برتر در هفته پیوند یعنی در مهر 98 برگزار خواهیم کرد.»

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با یادآوری ایجاد 20 مرکز مشاوره در سال 97 از راه‌اندازی 20 تا 30 مرکز دیگر در سال جاری خبر داد و گفت: «اکنون تقریبا 358 مرکز مشاوره خانواده در کشور داریم و پیش‌بینی ما این است که بتوانیم در سال 98 حدود 20 تا 30 مرکز به این مجموعه اضافه کنیم. همچنین مرکز مشاوره‌ای برای استعدادهای درخشان و نیز دانش‌آموزان با نیازهای ویژه راه‌اندازی خواهیم کرد.»

او به راه‌اندازی اتاق اولیا در مدارس هم اشاره کرد و گفت: «برنامه‌ای که در سال 97 اجرا کردیم امسال هم ادامه پیدا خواهد کرد. در سال 97 در حدود 10 درصد از مدارس، اتاق اولیا راه‌اندازی شد تا تعامل اعضای انجمن با خانواده‌ها و معلمان و مدیران مدارس شکل بگیرد. در سال 98 احتمالا بتوانیم 20 درصد مدارس را به اتاق اولیا مجهز کنیم هرچند که اکنون در بعضی از مناطق تهران بالای 30 درصد این کار انجام شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار