سه تن از اعضای شورای شهر تهران از دستاوردهای این شورا در سال ۹۷ گفتند:

لغو مصوبه برج باغ‌ها یکی از تصمیمات استراتژیک شورای پنجم بود

تهران (پانا) - مصوبه برج باغ که اعضای شورای شهر تهران آن را قاتل باغ‌های پایتخت می‌دانند سرانجام بعد از سالها از سوی شورای شهر پنجم لغو شد و طرح جایگزین آن نیز اسفندماه در شورا تصویب شد. سه تن از اعضای شورا لغو این مصوبه را شیرین‌ترین اتفاق سال 97 در حوزه مدیریت شهری می‌دانند.

کد مطلب: ۹۰۲۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد
لغو مصوبه برج باغ‌ها یکی از تصمیمات استراتژیک شورای پنجم بود

مصوبه برج‌باغ‌ها یکی از مصوبات دوره دوم شورای شهر تهران است که در پنجاه و سومین جلسه علنی فوق‌العاده شورای اسلامی شهر تهران در سال ۸۲ به تصویب رسید. اصلاح این مصوبه که باعث تخریب بسیاری از باغ‌های شهر تهران شده بود در دستور کار شورای پنجم قرار گرفت و ۲۲ اسفندماه سال گذشته مصوبه برج باغ‌ها لغو و مقرر شد که شهرداری ظرف مدت دو ماه لایحه جایگزین را به شورا ارائه دهد اما با تغییراتی که در مدیریت شهر تهران صورت گرفت این موضوع با تأخیر بررسی و لایحه جایگزین بالاخره در اسفندماه 97 به تصویب رسید. اتفاقی که اعضای شورا آن را خوشایند می‌دانند و به گفته زهرا صدراعظم نوری، محمد سالاری و زهرا نژادبهرام لغو مصوبه برج باغ‌ها یکی از شیرین‌ترین اتفاق‌های سال 97 در حوزه مدیریت شهری بوده است.

صدراعظم نوری: لغو مصوبه برج باغ‌ها از دستاوردهای شیرین شورا بود

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران درباره اتفاق‌های تلخ و شیرین مدیریت شهری در سال 97 به پانا گفت: موفقیت‌های شورا در لغو مصوبه برج باغ‌ها و جایگزین کردن ماده 14 قانون زمین شهری، شفاف کردن و سیستمی شدن فرایندها در موضوع صیانت و حفاظت از باغات و فضای سبز را می‌توان از شیرین‌ترین دستاوردهای شورا در سال گذشته دانست.

او افزود: از تلخی‌هایی که در سال 97 صورت گرفت این بود که نتوانستیم تخلفاتی که در شهرداری طی سنوات قبل رخ داده بود را دنبال کنیم و با متخلفان برخورد کنیم و همچنین این موضوع که شهردار تهران نتوانست به فعالیتش ادامه دهد نقطه تلخی بود که در مدت کوتاهی تغییرات شهرداران رخ داد البته در همین فاصله فعالیت مدیریت شهری ادامه پیدا کرد و با تدابیری که ایجاد شد، هیچ خللی به مدیریت شهر وارد نشد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به نحوه برخورد سوگیرانه و رفتارهای جهت‌دار برخی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما در پوشش اخبار مدیریت شهری گفت: شاهد بودیم که بعضی موضوعات کم ارزش در رسانه ملی برجسته می‌شود و برخی موضوعاتی که اهمیت دارد و باعث دلگرمی و امید مردم می‌شود کنار گذاشته می‌شود، نکته‌ای که باید تاسف خورد چون رسانه‌ای که بودجه عمومی دارد و باید در خدمت مردم باشد اما در خدمت گروه خاصی از مردم است و به همه سلیقه ها توجه نمی‌کند.

محمد سالاری: لغو مصوبه برج باغ‌ها بود یکی از تصمیمات استراتژیک شورای پنجم بود

محمد سالاری نیز درباره اتفاق‌های تلخ و شیرین حوزه مدیریت شهری سال 97 به پانا گفت: متاسفانه طی سال گذشته در شورای پنجم علیرغم اینکه برنامه‌های بسیار راهبردی و خوبی در راستای توسعه پایدار شهر داشت و به عنوان شورای یک دست اعتقاد داشت که با همکاری شهردار بتواند اقدامات را به سرانجام برساند اما خارج از اختیار و اراده شورا اتفاقاتی در تغییر شهردار منتخب(دکتر نجفی و آقای افشنی) اتفاق افتاد که می‌توان گفت از تلخ‌ترین اتفاق‌‌های جدی در شورای پنجم طی سال ۹۷ بود. این تغییرات به ثبات مدیریتی در شهرداری تهران لطمه زد و به تبع آن هم در سایر سطوح مدیریتی اعم از معاونت‌ها، مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه تغییراتی ایجاد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: درست است که شورای پنجم مثل شوراهای گذشته در نظر افکار عمومی پروژه‌های مشخصی همچون بزرگراه‌ها، پل‌ها و پروژه‌های بزرگ مقیاس را عملیاتی نکرد اما در تغییر رویه‌ها و اصلاح ساختارها، تصمیم‌گیری و مبارزه با فساد و رانت گام‌های بسیار بلندی برداشته است که در آینده تاریخ در این زمینه قضاوت خواهد کرد.

او اضافه کرد: من در شورای چهارم هم حضور داشتم اما اقداماتی که اکنون انجام شده بسیار اساسی بوده است و همین که قراردادهای چند برابری و چند ده برابری که نیاز شهر تهران نبوده است، انعقاد نشده است، پروژه‌هایی که بعضا بهینه نبودند و پیوست مطالعاتی نداشتند اما این روندها اکنون تا حد زیادی متوقف شده است و هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. باید اذعان کرد که اتفاقات خوبی در مبارزه با فساد و رانت و شفاف‌سازی در این دوره صورت گرفته است و قابل قیاس با دوره‌های گذشته مدیریت شهری نیست.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: همچنین یکی از اقدامات خوبی که در حوزه شهرسازی و معماری در سال 97 اتفاق افتاد، لغو مصوبه برج باغ‌ها بود که علی‌رغم مشکلات جدی شهرداری در حوزه منابع درآمدی یکی از تصمیمات استراتژیک شورای پنجم بود و مهمتر از آن طرح جایگزین تحت عنوان طرح خانه باغ به منظور صیانت و حفاظت از باغ‌های تهران تصویب شد.

سالاری گفت: در حوزه بافت فرسوده نیز پروژه‌های محرک توسعه ایجاد شده است که اتفاق‌های خوبی افتاده است که در سال 98 هم بروز و ظهور و گسترده‌تری را شاهد خواهیم بود. لایحه مربوط به نمای شهر تهران نیز اعم از طراحی و هدایت اجرا و نظارت نیز اتفاق خوبی بود که برای اولین بار به قانون شهر تبدیل شد و تصویب برنامه پنج ساله سوم نیز از اقدامات بسیار مهمی بود که در کمیسیون‌های تخصصی به آن پرداخته شده است.

زهرا نژادبهرام: شورای پنجم توانست مصوبه برج باغ‌ها را لغو کند

زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز شیرین‌ترین اتفاق‌هایی که در سال گذشته صورت گرفت را تصویب برنامه سوم و بودجه شهرداری تهران، افزایش بودجه بافت فرسوده و لغو مصوبه برج باغ‌ها عنوان کرد و به پانا گفت: برای بودجه سال 98 شهرداری تهران توانستیم بافت فرسوده را هدفمند کنیم و روی بهسازی محیطی در راستای ارتقای ارزش سکونت متمرکز شدیم. در عین حال همزمان در کمیسیون ماده 64 توانستیم 50 درصد برای معاملاتی که در بافت فرسوده صورت می‌گیرد، تخفیف بگیریم و این تحول بزرگی در نوسازی بافت فرسوده ایجاد خواهد کرد.

نژادبهرام تأکید کرد: همچنین در شورا توانستیم مصوبه برج باغ‌ها را لغو کنیم و مصوبه خانه باغ را جایگزین آن کنیم. علاوه بر این در راستای مطالبات مردم توانستیم در کنار آنها باشیم و به طور نمونه طرح توسعه دانشگاه تهران را دنبال کنیم و این طرح فعلا متوقف شده است.

او خاطرنشان کرد: همچنین در سال 97 توانستیم آقای پیروز حناچی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کردیم و شهرداری بالاخره توانست در چرخه آرامش خود قرار بگیرد که امیدواریم در سال جاری نیز این روند سرعت بگیرد. البته بی‌پولی و تغییر مدیران را می‌توان از نقاط تلخ مدیریت شهری عنوان کرد که چاره‌ای نبود و باید این مسیر را طی می‌کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار