در گفت‌و‌گو با پانا

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خبر داد: آموزش و پرورش طرح «ایمنی مدارس» را اجرا می‌کند

تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با تشریح مهمترین فعالیت‌های این معاونت در سال‌های 97 و 98 از اجرای طرح «ایمنی مدارس» از سوی معاونت تربیت‌بدنی و با همکاری سازمان نوسازی مدارس خبر داد.

کد مطلب: ۹۰۲۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش  خبر داد: آموزش و پرورش طرح «ایمنی مدارس» را اجرا می‌کند

مهرزاد حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره مهمترین فعالیت‌های سال 98 و برنامه‌های مهم معاونت تربیت‌بدنی و سلامت برای این سال گفت: «در سال 97، پروژه‌های جدیدی را اجرا کردیم. در حوزه تربیت‌بدنی دستورالعمل‌ ورزش کارکنان را تنظیم و ابلاغ کردیم و به فعالیت‌های ورزشی کارکنان در آموزش و پرورش سامان دادیم. ولی برای سامان دادن بیشتر در حوزه منابع مالی باید از محل حوزه رفاهی و حمایت، بحث مسائل اعتبارات ورزش کارکنان را بیشتر حمایت کنیم.»

او از آمادگی این معاونت برای پیگیری فعالیت ورزشی کارکنان در ادارات کل، مناطق و حتی مدارس در سال آینده خبر داد و گفت: «این موضوع خوبی بود که هماهنگی‌های آن انجام شده است و استان‌ها بعضاً فعالیت‌هایی را شروع کرده‌اند.»

حمیدی گفت: «امروز دیگر این گونه نیست که بگوییم بانوان یا آقایان از ورزش محروم هستند، امروز همه محروم‌اند. قبلا پسر بچه‌ها در خیابان‌ها بازی می‌کردند اکنون نمی‌توانند بازی کنند، اگر هم باشد برای جمعیت 14 میلیونی بسیار ناچیز است. ما باید تلاش کنیم موبایل، اینترنت، آپارتمان، زندگی ماشینی را از کودکان دور کنیم و زمینه ایجاد تحرک در آنها را فعال کنیم. باید با مخاطب قراردادن دختران و پسران، زنان و مردان تلاش کنیم، آگاهی‌بخشی کنیم، تشویق و ترغیب کنیم تا ورزش و تحرک به یک عادت پایدار تبدیل و دختران و پسران با حرکت مانوس شوند. آدمی که کم‌حوصله باشد، با یکجانشینی خو بگیرد، به تنبلی روی آورد دیگر ایجاد تحرک در او سخت است.»

فعال‌کردن مشارکت جمعیت‌های دانش‌آموزی از طریق راه‌اندازی انجمن‌های ورزش دانش‌آموزی

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش افزود: «علی‌رغم صحبت‌هایی که درباره ادغام ساختارها و مسائلی که مطرح شد با حمایت ویژه وزیر آموزش و پرورش، ساختار تربیت‌بدنی و سلامت نه تنها تثبیت شد بلکه تحکیم پیدا کرد و همین زمینه‌ای برای جهش‌های بعدی فراهم کرده است.»

حمیدی ادامه داد: «انجمن‌های ورزشی دانش‌آموزی موضوع دیگری بود که در سال 97 در حوزه تربیت‌بدنی از اوایل مهر ابلاغ کردیم تا از این طریق در درون مدرسه انجمن والیبال، بسکتبال و هندبال و رشته‌های مختلف داشته باشیم. در این زمینه بعضی استان‌ها با قوت کار را پیش بردند اما بعضی استان‌ها باید تقویت شوند. اگر سال آینده بتوانیم شکل‌گیری انجمن‌های ورزشی را با قوت پیگیری کنیم به نظر می‌رسد جهش توأم با حمایت و مشارکت جمعیت‌های دانش‌آموزی خواهیم داشت.»

او در این باره گفت: «در این پروژه می‌خواهیم کار را به خود دانش‌آموزان واگذار کنیم تا در مدارس، بسیاری از رویدادها را خود آن‌ها مدیریت کنند چون مشارکت آن‌ها باعث تقویت فعالیت‌ها خواهد شد، باعث به میدان آوردن هم‌کلاسی‌های‌شان می‌شود، باعث می‌شود بتوانند به عنوان دستیار، به معلمان و دبیران تربیت‌بدنی کمک کنند. این دستاورد بسیار خوبی بود که در حال گسترش است و باید حمایت بیشتری شود و البته اعتبارات ویژه‌ای باید برای این قضیه صرف شود تا شکل بگیرد.»

طرح نماد به یک ائتلاف ملی تبدیل شده است

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «در این زمینه نماد، نظام مراقبت اجتماعی را به عنوان یک ائتلاف ملی ابلاغ کردیم، در استان‌های مختلف به صورت پایلوت اجرا و مشکلات طرح مشخص شد. در طرح نماد ابتدا ابزارهای غربالگری را شناسایی و اعتبارسنجی کردیم. بسته‌های آموزشی ویژه‌ای برای والدین، دانش‌آموزان و معلمان تهیه شد و تقسیم کار ملی اتفاق افتاد و حتی مورد حمایت و توجه مسئولان تراز اول کشور و استانداران قرار گرفت.»

حمیدی طرح نماد را یکی از طرح‌های اساسی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: «خوشبختانه سامانه نماد در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت و اکنون مدارس به آن دسترسی دارند و می‌توانند راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را برای کمک‌ و مددکاری‌ در مدرسه، منطقه و استان دریافت کنند.»

حوزه سلامت موضوع دیگری بود که معاون وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره کرد و گفت: «غیر از طرح‌‌های جاری در حوزه سلامت ما یک پروژه بسیار بزرگ، وسیع و بسیار ارزشمند را پذیرفتیم تا آن را اجرا کنیم و آن "آموزش مسائل ایمنی و ارتقای سطح ایمنی مدارس" است. در این طرح قرار است هم دانش‌آموزان، هم والدین و هم نیروهای مدرسه آموزش ببینند. باید ضریب ایمنی مدارس افزایش پیدا کند تا انشاءالله شاهد بروز حوادث تلخ در مدارس نباشیم. معاونت تربیت‌بدنی و سلامت از اواخر سال 97 این کار را شروع کرد و مانورهای مقابله با حریق و مسائل آمادگی دانش‌آموزان در مدارس برگزار شد.»

او ادامه داد: «در طرح ایمنی مدارس، آن بخشی که مربوط به سازه رعایت مسائل ایمنی در سازه مدارس است را سازمان نوسازی مدارس پیگیری می‌کند اما مسئول پیگیری و اجرای آموزش و ارتقای فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی این طرح را معاونت تربیت‌بدنی و سلامت پیگیری خواهد کرد.»

70 درصد حوادث ناشی از خطاهای انسانی است

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: «مسائل و مشکلاتی که در حوزه مسائل ایمنی چه در مدارس، جاده‌ها، چه داخل شهر و چه بیرون شهر پیش می‌آیند 70 درصد ناشی از خطاهای انسانی است، این به اثبات رسیده است و اما ما باید تلاش کنیم این 70 درصد خطای انسانی را کاهش دهیم و از بین ببریم. هرچند که معتقد هستم آن 30 درصد هم با آموزش و ارتقای سطح دانش و آگاهی منابع انسانی قابل کاهش است. در اواخر سال 97، دستورالعملی صادر و چک‌لیست‌هایی به مدارس ابلاغ شد که براساس آن مدیران مدارس باید به صورت ادواری لوازم، تجهیزات و تأسیسات را مورد ملاحظه قرار دهند، بررسی و ایراد‌ها را رفع کنند.»

به گفته مهرزاد حمیدی طرح ایمنی مدارس، ورزش کارکنان و انجمن‌های ورزشی دانش‌آموزی از پروژه‌های جدیدی است که از اواخر سال 97 شروع شده و باید در سال‌ 98 و سال‌های آینده استقرار پیدا بکند. او افزود: «موضوع دیگری که دنبال می‌کنیم این است که فضاهای بلااستفاده‌ مدارس را به ویژه در مدارس دخترانه ابتدایی به فضاهای ورزشی تبدیل کنیم تا دانش‌آموزان به راحتی فعالیت‌های ژیمناستیکی و سواد حرکتی و فعالیت‌های آمادگی‌بخشی خود را هم در ساعت درس تربیت‌بدنی و هم برای ساعات مکمل درس تربیت‌بدنی انجام دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار