مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در اسفند ۹۷ را مرور کنید

از آزادی 60 هزار زندانی تا خداحافظی با طرح خرید سربازی

تهران (پانا) - آزادی 60 هزار زندانی در اجرای طرح عفو گسترده، بخشیده شدن حکم شلاق سعید مرتضوی، اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در تهران، ملزم شدن پزشکان به پرداخت مالیات، پایان طرح خرید خدمت سربازی و ابلاغ زودتر از موعد دیه سال 98 بخشی از مهم‌ترین رویدادهای اسفندماه سال 97 به شمار می‌آید.

کد مطلب: ۹۰۲۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد
از آزادی 60 هزار زندانی تا خداحافظی با طرح خرید سربازی

آخرین ماه سال 97 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

آزادی 60 هزار زندانی در اجرای طرح عفو گسترده

به دنبال عفو گسترده رهبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور از بهره‌مندی تعداد ۶۰۰۰۰ نفر از زندانیان کشور از بخشنامه عفو گسترده زندانیان خبر داده و گفته بود که با اجرای بخشنامه عفو گسترده زندانیان که به مناسبت چهلمین بهار آزادی از سوی رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» به زندانیان کشور اعطا شده است تا پنجم اسفندماه 97 تعداد ۳۶۰۰۰ نفر از زندانیان آزاد و تعداد ۲۴۰۰۰ نفر مشمول تخفیف مجازات شدند.

حکم شلاق مرتضوی بخشیده شد

سعید مرتضوی، مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی که در پرونده تخلفات تامین اجتماعی به اتهام «تصرف اموال عمومی» به ۷۰ ضربه شلاق و به اتهام «اهمال در انجام وظیفه و تضییع اموال بیت المال» به ۶۵ ضربه شلاق محکوم و این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شده بود. عفو اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت چهل سالگی انقلاب، دارای دو بند است که در بند ب آن تصریح شده تمام شلاق های تعزیری مشمول عفو می‌شوند. بر این اساس، تنها محکومیتی که مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی داشت، تحمل ۱۳۵ ضربه شلاق بود که به گفته مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع جمعی از کارکنان تامین اجتماعی حکم ۱۳۵ ضربه شلاق سعید مرتضوی با توجه به عفو رهبری در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بخشیده شد.

مرتضوی به خاطر محکومیت به دو سال حبس از بابت شکایت اولیای دم روح الامینی یکی از جانباختگان حادثه بازداشتگاه کهریزک در زندان به سر می‌برد. او همچنین به اتهام ورود غیرمجاز به منزل یکی از نمایندگان مجلس به ۶ ماه حبس قطعی محکوم شده است.

158 نوجوان مجرم مشمول عفو قرار گرفتند

در جشن چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، 158 نوجوان مجرم در کانون‌های اصلاح و تربیت مشمول عفو قرار گرفتند. این خبر را محمود عباسی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در مرکز اروپایی سازمان ملل در اسفندماه 97 اعلام کرده و گفته بود که از مجموع 194 نوجوان در کانون‌های اصلاح و تربیت ایران، 158 نفر در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مشمول عفو رهبری قرار گرفتند و از کانون های اصلاح و تربیت آزاد شدند.

ساماندهی دستفروشان در تهران

حضور دستفروشان در نقاط مختلف شهر تهران به ویژه در معابر پرترددی همچون خیابان ولیعصر(عج)، خیابان آزادی و انقلاب طی چند سال اخیر به یکی از معضلات مدیریت شهری تبدیل شده که برای ساماندهی آن طرحی در دستور کار قرار گرفت تا با اجرای آن دستفروشان شهر تهران ساماندهی شوند. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران اسفندماه 97 با بیان اینکه شورای پنجم شهر تهران به شدت دنبال ساماندهی دستفروشان پایتخت است، گفته بود که قرار نیست همه شهر در اختیار دستفروشان قرار بگیرد و در ساماندهی دستفروشان باید نیازهای دو طرف دیده شود. نمی‌توان تمام شهر را در خدمت منافع دستفروشان قرار داد و نمی‌توان گفت که اصلا دستفروش وجود نداشته باشد. او گفته بود که شورای شهر تهران در طرح ساماندهی دستفروشان به دنبال این است که برای ساعاتی از روز به دستفروشان اجازه داده شود که این افراد کار غیرقانونی نکنند و ساعاتی از روز اجازه داشته باشند، دستفروشی کنند. نژادبهرام همچنین گفته بود که پایلوت طرح ساماندهی دستفروشان در محدوده خیابان انقلاب در حال اجراست.

پزشکان ملزم به پرداخت مالیات می‌شوند

بر اساس تبصره 6 قانون بودجه سال 97 کل کشور، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند 10 از حق‌الزحمه یاحق‌العمل پزشکی پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از صدور صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اخذ مالیات از پزشکان گفته بود که مجلس در نظر دارد تا با ساماندهی نظام مالیاتی کشور، مالیات‌دهی تمامی مشاغل پیدا و پنهان را در تنظیم کند تا قانون در مورد همه مشاغل اجرایی شود. یکی از مشاغلی که مردم به آن حساسیت دارند، پزشکان هستند و به همین منظور مجلس برای نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در مطب‌ها الزام ایجاد کرد و از آنجا که برخی پزشکان برای پرداخت مالیات خود مقاومت داشتند، مجلس ناچار به تصویب قانون شد.

تهیه طرح ساماندهی آموزش عالی

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اسفندماه و در مراسم یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی از تهیه طرح ساماندهی آموزش عالی کشور خبر داده و گفته بود که طرح ایجاد شبکه‌های علمی با اتصال مراکز علمی متفرق در استان‌ها محور اصلی طرح ساماندهی است.

پایان طرح خرید خدمت سربازی

بر اساس اعلام سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا، طرح خرید خدمت سربازی برای غایبان بیش از 8 سال فقط تا پایان سال 97 اجرا می‌شود و این طرح به هیچ وجه طی سال‌های آتی اجرا نخواهد شد. این مقام عالی انتظامی گفته بود که دو موضوع مهم در حوزه نظام وظیفه مورد تأکید است. در سنوات گذشته با بررسی آسیب‌شناسی صورت گرفته مشخص شد تعداد زیادی از افراد هستند که خواسته یا ناخواسته به خدمت سربازی اعزام نشدند و بیش از 8 سال غیب دارند. با بررسی‌های کارشناسانه در این خصوص مشخص شد، این افراد آمادگی لازم برای خدمت در یگان‌ها را ندارند، بنابراین طرح خرید خدمت سربازی برای غایبان یا جریمه مطرح شد. نیروی انتظامی پس از گذشت چند سال پرتب و تاب طی چند سال اخیر مخالفت خود را با تداوم این طرح اعلام کرده است و در لایحه بودجه سال 98 این طرح حذف شده و در سال‌های آتی نیز اجرا نخواهد شد.

وام 30 میلیونی ازدواج

به منظور حمایت از ازدواج، براساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۸، بانک مرکزی موظف است از محل پس انداز جاری و قرض‌الحسنه سیستم بانکی، وام ازدواج را به متقاضیانی که تاریخ عقد آنها بعد از یکم فروردین سال ۹۶ است و وام قرض الحسنه دریافت نکرده‌اند، ۳۰ میلیون تومان پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر فرد زوج متقاضی ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۵ ساله و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته امکان‌پذیر است.

رشد ۶.۶ درصدی آمار نزاع

روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور در اسفندماه 97 اعلام کرد که در ۱۰ ماهه امسال، ۴۹۶ هزار و ۷۱۹ مراجعه نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور انجام گرفته است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۴۶۵ هزار و ۸۵۳)، ۶.۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. از بین ۴۹۶ هزار و ۷۱۹ مراجعه نزاع، ۳۳۷ هزار و ۹۰۶ مورد آن مربوط به مردان و ۱۵۸ هزار و ۸۱۳ مورد، به مراجعات زنان مربوط می شود. بر این اساس، استان تهران با ۸۳ هزار و ۷۳۴ هزار مورد معاینه نزاع، استان دارای بالاترین آمار تعداد مراجعات نزاع در کشور بوده است. پس از تهران، استان خراسان رضوی با ۴۲ هزار و ۲۵۳ و استان اصفهان با ۳۵ هزار و ۷۹۵ مورد معاینه قرار گرفته اند. ایلام با ۲ هزار و ۸۱۸، خراسان جنوبی با ۲ هزار و ۸۲۶ و بوشهر با ۳ هزار و ۹۶۱ مورد معاینه، استان های دارای کمترین معاینات نزاع در ۱۰ ماهه امسال بودند.

برکناری پروین فرشچی از سازمان محیط زیست

پروین فرشچی، معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست در اسفندماه از سمت خود برکنار شد و عیسی کلانتری، رئیس این سازمان احمدرضا لاهیجان‌زاده را به عنوان سرپرست معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد. این در حالی است که برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌های فارس و مهر در اسفندماه مدعی شدند دلیل برکناری وی مخالفت با طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان است.

روزی 67 زلزله خفیف در کشور رخ می‌دهد

زلزله پدیده‌ای طبیعی است و کشور ایران جزو 10 کشور حادثه خیز دنیاست. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در اسفندماه اعلام کرد که روزانه حدود 67 زلزله خفیف و هر سال 175 زلزله بالای چهار و یک زلزله 6 تا 6.4 ریشتری در کشور رخ می‌دهد. به گفته او، ایران هر 10 سال یک زلزله 7 ریشتری را در کشور تجربه می‌کند و ایران کشوری پرحادثه است که از 46 حادثه مهم که در دنیا رخ می‌دهد 35 حادثه در کشور ایران روی می‌دهد که مهم‌ترین آن زلزله است.

تشکیل کارگروه دائمی «نشاط اجتماعی»

شادی و نشاط اجتماعی و حضور آن در یک جامعه، از منظر علوم و افراد متخصص حوزه‌های مختلف، از نشانه‌های یک جامعه سالم است. وقتی نشاط و شادی از یک جامعه رخت بربندد، جامعه دچار بروز عواملی مانند افسردگی، انفعال، انحرافات مختلف فردی و جمعی و فرهنگی و .... می‌شود. نظر به اهمیت موضوع نشاط اجتماعی، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در اسفندماه اعلام کرده بود که موضوع نشاط اجتماعی در دستورهای دائمی شورای اجتماعی است و کارگروهی به عنوان کارگروه نشاط اجتماعی به صورت دائم موضوع نشاط اجتماعی را پیگیری و گزارش دستگاه‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

ابلاغ دیه سال ۹۸

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در اسفندماه با ابلاغ قیمت دیه در سال ۹۸، گفته بود که دیه یک مرد مسلمان برای ماه‌های غیرحرام در سال آینده ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شد. طبق قانون رئیس دستگاه قضا ابتدای هر سال باید مبلغ دیه را تعیین و اعلام کند. برای تعیین قیمت دیه سال 98، خیلی از مسئولان ذیربط و نیز رئیس کل بیمه مرکزی تقاضا داشتند که این تعیین میزان دیه در جهت تسهیل امور مردم و قراردادهایی که می‌خواهند منعقد کنند هر چه زودتر اعلام شود که این موضوع پس از بررسی در جلسه مسئولان عالی قضایی در اسفندماه مورد رسیدگی قرار گرفت و به گفته سخنگوی دستگاه قضا مقرر شد که دیه یک مرد مسلمان در سال جدید ۲۷۰ میلیون تومان برای ماه‌های غیرحرام باشد که البته به طور طبیعی یک سوم همین مبلغ برای ماه‌های حرام به این مبلغ اضافه می‌شود؛ یعنی در ماه‌های حرام ۹۰ میلیون بر این ۲۷۰ میلیون تومان افزوده خواهد شد.

پرونده «پدیده شاندیز» به دادگاه منتقل شد

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس در اسفندماه درباره تعیین تکلیف پدیده شاندیز در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که الحمدالله بعد از پیگیری‌ها و تلاش‌ها موضوع پدیده شاندیز از یک پرونده راکد تبدیل به پرونده فعال شده و به همین منظور بیش از ۱۰ جلسه با حضور مسئولان مختلف از جمله وزیر اقتصاد، استاندار، دادستان مشهد، دستگاه‌های امنیتی و مسئولان پیگیری مصوبات جلسات سران سه‌قوه تشکیل شده که به عنوان نماینده مردم مشهد و کلات تقدیر و تشکر می‌کنم. در ارتباط با پدیده شاندیز یکی از اولویت‌هایی که پیش‌بینی شده، سهام‌داران به ویژه سهامداران خُرد که آسیب فراوانی دیدند، با تعیین اولویت به حقوقشان برسند. در این راستا، خوشبختانه پرونده پدیده به دادگاه منتقل شده و لازم می‌دانم از حجت‌الاسلام مظفری، مدیرکل محترم دادگستری و دادستان محترم که در جلسات نیز حضور فعالی دارند، تشکر و قدردانی کنم و با توجه به روحیات جدی و انقلابی که در این دو عزیز سراغ دارم، روند تعیین تکلیف پدیده با سرعت پیگیری می‌شود.

کشف ریل ماشین دودی قاجارها در شهرری

محسن شیخ‌الاسلامی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اسفندماه 97 از نمایان شدن ریل ماشین دودی دوره قاجار در خیابان مقابل امامزاده عبدالله شهر ری به دنبال انجام عملیات عمرانی شهرداری خبر داد. محسن شیخ‌الاسلامی در این باره گفته بود که در پی انجام عملیات عمرانی شهرداری ری، در پیاده‌رو خیابان قرار گرفته در مجاورت امامزاده عبدلله شهرری، پایه‌های ریل ماشین دودی دوره قاجار به مساحت حدود 40 متر نمایان شد، بنابراین در نخستین قدم این مسیر و ریل‌های مشخص شده باید مرمت شوند و با کمک دستگاه‌هایی مانند شهرداری، ماشین دودی به صورت نمادین در کنار همان پایه قرار گیرد، چون ریل به دست آمده با ان ماشین هویت پیدا می‌کند.

صدور حکم غیابی جدید در پرونده نسرین ستوده

محمود بهزادی‌راد، وکیل مدافع نسرین ستوده، اسفندماه 97 از صدور حکم غیابی جدید در پرونده موکلش از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب خبر داده و گفته بود که این پرونده در ایامی که موکل در زندان به سر می‌برد، با شکایت مدعی العموم تشکیل و نهایتاً پس از صدور کیفرخواست، برای رسیدگی به دادگاه ارسال شد. نسرین ستوده دو پرونده مطرح در دادسرای امنیت داشت که یک پرونده مربوط به شکایت بازپرس دادسرای کاشان از اوست و پرونده دیگر نیز تحت عنوان اتهامی عضویت در کمپین لگام (لغو گام به گام مجازات اعدام) تشکیل شده است. نسرین ستوده وکیل دادگستری است که 23 خرداد امسال با حکم جلب، بازداشت شد. او شهریور سال 89 نیز بازداشت و به 11 سال حبس، 20 سال محرومیت از وکالت و 20 سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به 6 سال حبس و 10 سال محرومیت از وکالت کاهش یافت. ستوده در نهایت پس از سپری کردن سه سال حبس در سال 92 آزاد شد. او 23 خرداد امسال به خاطر صدور حکم غیابی 5 سال حبس مجدداً بازداشت شد و هم اکنون در زندان به سر می برد. وی چندی پیش از رئیس و معاون زندان اوین به خاطر ممنوع الملاقات کردنش به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرد که پس از این شکایت، دستور ممنوع الملاقاتی او لغو شد. 23 بهمن سال 97 نیز قرار بود طبق اعلام قبلی شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر، جلسه رسیدگی به پرونده ستوده در ارتباط با محکومیت به 5 سال حبس برگزار شود اما جلسه دادگاه برگزار نشد و به تاریخ دیگری که هنوز اعلام نشده، موکول شد.

کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» ملی می‌شود

یکی از دغدغه‌های مردم در روزهای پایانی سال، برگزاری آیین سنتی چهارشنبه‌سوری است که متأسفانه در سال‌های گذشته به دلایل مختلفی از جمله تبلیغات نادرست، به این آیین بی‌توجهی شده و به میدان جنگ شباهت پیدا کرده است و تاکنون کمپین‌های مختلفی نیز فعالیت کرده‌اند که از آنها استقبال نشده اما یکی از تأثیرگذارترین کمپین‌ها را می‌توان، کمپین نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک دانست. در اولین چهارشنبه‌سوری پس از حادثه پلاسکو در سال 95 و به احترام شهدای آتش‌نشان در این حادثه، کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» راه‌اندازی شد و اسفندماه سال 97 سومین سال فعالیت این کمپین بود که به گفته جلال ملکی برای اولین بار این کمپین با هدف ارتقای ایمنی و پرهیز از انجام اقدامات خطرناک در سطح ملی اجرا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار