درگفت‌وگو با پانا

نادر طریقت: امیدوارم در عرصه هنر هم رانت و رانت‌خواری کمتر شود

حتی اگر فیلمم دیده نشود حاضر نیستم به سفارشی ساختن تن دهم

تهران (پانا) - نادر طریقت، کارگردان فیلم «خاطره»، حرکت به عنوان فیلمساز مستقل را باعث افتخار خود می‌داند، حتی اگر بهای آن دیده نشدن باشد.

کد مطلب: ۹۰۲۱۳۰
لینک کوتاه کپی شد
نادر طریقت: امیدوارم در عرصه هنر هم رانت و رانت‌خواری کمتر شود

این فیلمساز ایرانی که اخیرا فیلمبرداری تازه‌ترین فیلم خود به نام «اینجا هم باران می‌بارد» به تهیه‌کنندگی محمد متوسلانی را به پایان رسانده و درحال طی مراحل فنی اثر است در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره وقفه 10 ساله‌ای که میان فیلم اولش «خاطره» و دومش ایجاد شده است، گفت: به دلیل اختلاف نظرهایی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر مجموعه‌های آن داشتم نتوانستم فیلم دوم خود را بسازم، اما خانه‌نشین نشدم و طی این سال‌ها چند فیلم مستند را تهیه و کارگردانی کردم.

وی درباره داستان فیلم « اینجا هم باران می‌بارد»، که هستی طریقت فیلمنامه‌اش را به نگارش درآورده است، گفت: داستان در یک خانواده چهار نفری اتفاق می‌افتد که با دنیایی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌‎کنند. مادر خانواده در پی این است تا تنها آرزوی پسر نیمه بینای خود را بر آورده کند که خود این ماجراهایی را در پی دارد. در واقع یک درام اجتماعی است که در پس‌زمینه‌ای از جنگ روایت می‌شود.

طریقت با اشاره به سابقه مستندسازی خود گفت: مستندسازی خیلی به کمکم آمد. من فیلم‌های مستند بسیاری با موضوع زنان و همچنین سینما و تاریخ سینما ساختم. حتی فیلمی درباره زنان سیاهی‌لشکر دارم که جایزه آن را به موزه سینما تقدیم کردم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات کارگردانی مستقل در عرصه سینمای ایران گفت: مستقل بودن برای من شرف است؛ حتی اگر فیلمم دیده نشود بازهم حاضر نیستم به سفارشی ساختن تن دهم. ده سال پیش پروژه‌ای را ارائه کردم که آن زمان حدود 10 میلیارد تومان برآورد هزینه شد، ولی چون وابستگی نداشتم نتوانستم فیلمم را بسازم.

کارگردان فیلم « اینجا هم باران می‌بارد» درباره همین پروژه افزود: اسم فیلم «فراموش‌شدگان» است که سال‌هاست امیدوارم شرایط برای ساخت آن مهیا شود. این فیلم داستان سه برادر است که بعد از حضور در جنگ به زندگی اجتماعی بازمی‌گردند و هریک راه متفاوتی را در پیش می‌گیرند. در واقع تاریخ سیاسی اجتماعی ایران از زمان جنگ تا امروز از نگاه این سه نفر بررسی می‌شود.

این فیلمساز در پایان این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرد در سال جدید مردم ایران این سختی‌ها را پشت سر بگذارند و از نظر معیشتی در وضعیت بهتر قرار گیرند.

وی افزود: امیدوارم در عرصه هنر هم رانت و رانت‌خواری کمتر شود و ان‌شاء‌الله برای همه باران ببارد!

این کارگردان افزود: فیلمبرداری یک ماه طول کشید و الان در مرحله تدوین هستیم.

به گفته طریقت، مریم بخشی، احمد نجفی، اتابک نادری، زهرا داوود نژاد، احمدرضا اسعدی، بیوک میرزایی، محمد برسوزیان، رسول نجفیان، اصغر نجات، رحیم مهدی خانی و استاد جمشید مشایخی بازیگران این فیلم هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار