از پس‌لرزه‌های کرمانشاه تا ازدواج دختر 9 ساله درمشهد

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در شهریور ۹۷ را مرور کنید

تهران (پانا) - از وقوع زلزله 7.3 ریشتری روز 21 آبان ماه سال 96 سرپل ذهاب در استان کرمانشاه تا شهریور ماه سال 97 بیش از هفت ماه گذشت اما هنوز زمین در این نقطه از ایران آرام نگرفت و پس‌لرزه‌های با ریشتر بالا بارها در این منطقه رخداد که بزرگترین آن در شهریورماه سال 97 با قدرت 5.9 ریشتر در تازه آباد کرمانشاه به وقوع پیوست که منجر به مرگ دو نفر و مصدوم شدن 241 نفر شد.

کد مطلب: ۹۰۲۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد
از پس‌لرزه‌های کرمانشاه تا ازدواج دختر 9 ساله درمشهد

در شهریورماه سال 97 اخبار متعددی در گروه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه به مهم‌ترین رویدادهای این ماه اشاره شده است.

اولین دادگاه مشایی

نخستین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری سابق، در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران در شهریورماه سال 97 برگزار شد. اسفندیار رحیم‌مشایی، مشاور رئیس‌جمهوری در دولت احمدی‌نژاد، روز ۲۶ اسفندماه سال ۹۶ در حال خروج از منزل حمید بقایی بازداشت شد.

معرفی 19 اخلالگر بازار ارز

نوسانات قیمت ارز در سال 97 تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد کشور داشت و موجب کاهش ارزش پول ملی و فشار بر اقشار کم‌درآمد جامعه شد. هرچند تحریم‌های خارجی هم در این ناامنی روانی موثر بوده‌ اما برخی سودجویان در داخل کشور موجب ایجاد افکار منفی در میان مردم شده‌اند و با سوءاستفاده از خلأهای قانونی و ضعف نظارت از طریق تخفیف و تامین ارز و نحوه توزیع آن تاثیر منفی روی بازار ارز گذاشتند که موجب افزایش چشمگیر قیمت ارز در نیمه نخست سال 97 شد. در این راستا برخورد با اخلالگران بازار ارز در دستور جدی قوه قضاییه قرار گرفت و دادگاه رسیدگی به پرونده 19 اخلالگر بازار ارز در شهریورماه سال 97 برگزار شد.

عروسی دختر ۹ ساله

طبق قانون ازدواج کودکان زیر سن قانونی ممنوع است. شهریورماه 97 بود که برخی شهروندان مشهدی از برگزاری مجلس عروسی در یکی از تالارهای مشهد خبر دادند که در آن عروس دختر 9 ساله فاقد ولی بود و داماد یک فرد بزرگسال که اختلاف سنی زیادی با او داشت. بلافاصله با دستور قضایی معاون دادستان مشهد به همراه تیم اورژانس اجتماعی و کلانتری به محل برگزاری مراسم اعزام شدند و نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان مشهد مانع این عروسی شد.

بسته حمایتی دولت

دولت در شهریورماه 97 برای جبران افزایش قیمت‌ها پنج بسته حمایتی ضد تحریم در نظر گرفت که از جمله آنها، واریز بسته حمایتی دولت و سبد کالا 97 کارمندان و کارگران (بسته حمایتی تامین اجتماعی و کارگران) و اقشار کم‌درآمد بود تا بخشی از این تنگی معیشتی جبران شود. بر این اساس همه افرادی که درآمد زیر 3 میلیون تومان داشتند و بیمه شدگان تامین اجتماعی و بازنشستگان تامین اجتماعی، مشمول دریافت طرح بسته حمایتی دولت و سبد کالا 97 می‌شدند.

به گفته محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بسته حمایتی دولت کار مشترکی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه بود که شامل حمایت مالی از اقشار با درآمد ثابت می‌شد و همچنین حمایت کالایی با حداقل‌های ممکن از مجموعه این اقشار در چند نوبت صورت می‌گیرد.

تهرانِ بدون مگس سفید

از سال ۹۳ بود که تابستان در تهران غیر از گرما، سوغات دیگری هم داشت. مگس‌های کوچک سفید و به ظاهر بی‌آزاری که بر خلاف مزاحمتشان نامی شیک داشتند: «عسلک». البته بعضی‌ها سفید بالک صدایشان می‌کردند. سفید بالک‌هایی که هرسال تابستان شهروندان را در بسیاری از نقاط تهران با مشکل روبرو کرده بودند در سال 97 به تهران نیامدند.

برخی کارشناسان محیط زیست بارندگی‌های بهار و برخی دیگر خشکسالی‌های بلندمدت را علت غیبت این حشرات اعلام کردند.

چالش فعال شدن قله دماوند

شهریور ماه 97 بود که در گزنگ استان مازندران سیل آمد و به دنبال آن یکی از استادان زمین‌شناسی اعلام کرد که این سیل به دلیل فعال شدن قله دماوند است اما علی بیت‌اللهی، مدیر مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات وزارت راه، این اظهارات را رد کرد و گفت که هیچ نشانه خاصی که به صورت علمی بتوان گفت آتشفشان دماوند فعال شده است وجود ندارد اما فعالیت این آتشفشان با توجه به خروج گاز از آن به عنوان یک سامانه فعال شناخته می‌شود.

چشمه علی خشک شد

خشکی آب چشمه علی شهر ری در شهریورماه سال 97 خبرساز و موجب نگرانی مردم شد؛ چشمه‌ای که سالمندان این منطقه سالها با آن خاطره‌بازی کرده‌اند. این چشمه که به عنوان محلی تاریخی و گردشگری باقدمتی هشت هزار ساله در ری بر اثر حفر تونل مترو تهران کاملا خشک شد.

ارزیابی یونسکو برای ثبت جهانی «جنگل‌های هیرکانی»

شهریورماه 97 روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی اعلام کرد که ارزیابان یونسکو برای بررسی پرونده جنگل‌های هیرکانی با هدف ثبت در فهرست میراث جهانی، هفته سوم مهرماه به ایران سفر می‌کنند. پرونده جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین اثر طبیعی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و بنیاد «سوکو ـ آلمان» برای ثبت در فهرست جهانی برای سال ۲۰۱۹ آماده شده است.

جنگل‌های هیرکانی بازمانده دوران سوم زمین‌شناسی و عصر یخبندان و غنی از نظر گونه‌های بومی و باستانی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی با نادرترین گونه‌های جنگلی جهان شامل ۸۰ گونه درختی، ۵۰ گونه درختچه‌ای، گونه‌های بومی (اندمیک) درختی و گونه‌های جانوری چون پلنگ، خرس، کل و بز، مرال و ... است. این نوع جنگل‌ها در حالی‌که در اکثر نقاط اروپا و سیبری به دلیل سرما و یخبندان قادر به بقا نبوده‌اند و اکنون فسیل‌هایی از آنها به جای مانده است به دلیل اقلیم معتدل‌تر حاشیه دریای خزر به حیات خود ادامه داده‌اند. ۱۵ نقطه از این جنگل شامل «پارک ملی گلستان»، «جنگل ابر»، «جهان‌نما»، «بولا»، «جنگل الیمستان»، «جنگل واز»، «حوزه کجور نوشهر»، «چهارباغ چالوس»، «جنگل خشک داران»، «گشت رودخان»، «سیاه رودبار گیلان» و منطقه حفاظت‌شده «لیسار» سایت‌های انتخابی برای ثبت در فهرست میراث جهانی هستند.

قرار است این پرونده در نشست کمیته میراث جهانی سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان دومین اثر میراث طبیعی کشور بعد از بیابان لوت مطرح شود.

مطالبه مهریه، پنجمین خواسته قضایی

رئیس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه شهریورماه 97 اعلام کرده بود که مطالبه مهریه به عنوان پنجمین خواسته قضایی در کشور است که این موضوع همزمان با افزایش قیمت سکه مطرح شد و با واکنش نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و برخی نمایندگان مجلس نیز به موضوع افزایش قیمت سکه و تاثیر آن بر پرداخت مهریه پرداختند به طوری‌که فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی، ۱۸ شهریور ماه از پیشنهاد «پرداخت سکه مهریه به نرخ روز عقد» در کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده و گفته بود که در پی بالا رفتن قیمت سکه در ماه‌های اخیر آمار محکومان مهریه افزایش یافته است. پیش از این نیز پیشنهاد کاهش سقف مهریه از ۱۱۰ سکه به ۵۰ سکه به عنوان راه‌حلی برای این موضوع مطرح شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار