پمپئو: تنها راه پایان دادن بحران یمن حمایت از ائتلاف سعودی است!

تهران (پانا) - وزیر خارجه آمریکا گفت: دولت ترامپ تنها راه پایان دادن به وضعیت فاجعه بار بشری در یمن را حمایت از ائتلاف سعودی می داند.

کد مطلب: ۹۰۱۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
پمپئو: تنها راه پایان دادن بحران یمن حمایت از ائتلاف سعودی است!

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو روز جمعه در کنفرانس خبری که در واشنگتن برگزار شد، افزود: بار دیگر حمایت خود را از ائتلاف سعودی در یمن اعلام می کنیم.
وی ادامه داد: همه باید از ائتلاف سعودی حمایت کنند واز حملات حوثی های مورد حمایت ایران جلوگیری کنند. اگر برای جان انسان ها ارزش قایل هستید نباید بگذارید که ایران از طریق مسیر کشتیرانی، حوثی ها را مورد پشتیبانی قرار دهد.
وزیر خارجه آمریکا از آنچه که کمک بیش از 2 میلیارد دلاری به مردم یمن سخن راند و گفت که سعودی ها هم 500 میلیون دلار تا پایان 2018 پرداخته اند اما به قرارداد ده ها میلیارد دلاری فروش سلاح خود به سعودی ها که بر سر مردم یمن و کشتار هزاران تن و بی خانمان کردن میلیون ها نفر انجامیده است، حرفی به میان نیاورد.
پمپئو با بیان اینکه راه پایان دادن جنگ ها، طولانی تر کردن جنگ با تضعیف متحدانمان نیست، اظهار کرد: باید به متحدانمان کمک کرد تا شورشیان مورد حمایت ایران را شکست دهند.
اشاره پمپئو به قطعنامه سنای آمریکا است که روز سه شنبه با 54 رای مثبت خواستار توقف حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن شدند. به این گونه وزیر خارجه آمریکا نشان داد که این قطعنامه در معرض وتوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود.

**یکجانبه گرایی جدید با تهدید نهاد بین المللی
وزیر خارجه تندروی آمریکا که تا کنون در تمام معادلات سیاست خارجی خود با شکست مواجه شده است، در حالی که پیش از این از دادگاه بین المللی کیفری خارج شده بود، گفت: از سال 1998 حاضر نشده است که به دیوان کیفری بین المللی بپیوندد چرا که امنیت و منافع ملی آمریکا را تهدید می کرد.
پمپئو افزود: اقدام این دادگاه در محاکمه نیروهای آمریکا، با هدف سیاسی انجام می شود. در نوامبر 2016 دیوان کیفری لاهه درخواست کرد تا تحقیقاتی را در افغانستان انجام دهد که می توانست به طور نامشروع آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار دهد.
وی ادامه داد: در آن سال آمریکا به این دیوان هشدار داد و اکنون بر اساس قوانینی که برای ورود نیروهای خارجی به آمریکا تعیین کرده ایم، اعلام می کنم هر کسی که در تحقیقات و بازرسی های مربوط به این دیوان علیه اتباع آمریکایی دخالت داشته باشند، از ورود به آمریکا محروم خواهند شد.
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه منع ورود عامل بازدارنده برای تحقیق درباره متحدانمان همچون اسرائیل خواهد شد، اضافه کرد: جزئیات این تصمیم محرمانه است.
پمپئو اظهار کرد: کسی نباید تصور کند که می تواند در زمینه تحقیقات علیه اتباع آمریکایی مسئولیت داشته باشد و در عین حال بتواند وارد خاک آمریکا شود. این اقدامات ما با قوانینی که خودمان در قبال سازمان ملل متحد داریم، هم راستا است.
وی با بیان اینکه این افراد مورد تحریم های مالی و اقتصادی هم قرار می گیرند، گفت: بزرگترین وظیفه آمریکا محافظت از مردم و کشور خود است و وظیفه ما در قبال اعمال و حاکمیت قانون ریشه موفقیت کشور ما است. وقتی نیروهای شما نتوانند از دستورات مافوق اطاعت کنند به دادگاه نظامی فرستاده و محاکمه می شوند و آمریکا خود را مسئول محاکمه مرتکبان جنایات جنگی می داند.
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به قتل عام رواندا، سوریه و میانمار، اظهار کرد: دیوان کیفری بین المللی به حاکمیت قانون در آمریکا حمله می کند. هنوز دیر نشده است و آنها می توانند مسیر خود را عوض کنند.
خبرنگاری پرسید آیا تصمیم امروز شما به خاطر این است که پرونده تحقیقات افغانستان را رها نکرده اند؟ نظرتان درباره اظهارات معاون وزیر خارجه کره شمالی که خودتان و بولتون را متهم کرده است فرصت مذاکره را سلب کرده اید، چیست؟
وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: تصمیم امروز ما بخشی از ادامه تلاش های ما برای متقاعد کردن این دیوان است تا تحقیقات بالقوه علیه نیروهای آمریکایی و متحدانمان در افغانستان را متوقف کند. ما باید از روند کاری که در پیش گرفته اند جلوگیری کنیم.

**ناامیدی از ادامه مذاکرات
پمپئو درباره کره شمالی هم اظهار کرد: وقتی که سران دو کشور در سنگاپور صحبت کردند، مسیری را توافق کردند که تحریم های بین المللی در قبال خلع سلاح کامل هسته ای لغو خواهد شد. این خواسته ای است که شورای امنیت مطرح کرده است.
وی با بیان اینکه گفته بودیم آزمایش های موشکی و هسته ای باید متوقف شود، ناامیدانه اظهار امیدواری کرد که بتوانند این مذاکرات را ادامه دهند. البته احتمال مذاکره را گذاشته است و ما تمایل داریم که این گفت و گوها را ادامه دهیم.
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه که کیم در هانوی مستقیم تعهد داد که آزمایش ها را از سر نخواهد گرفت، اظهار کرد: انتظار داریم به این تعهد عمل کند.
پمپئو در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر مذاکره با کره شمالی در سطوح مختلف ادامه دارد، گفت: من درباره این مساله صحبت نمی کنم.

**بلندی های جولان
خبرنگاری درباره گزارش روز گذشته حقوق بشری و حذف واژه اشغالی از بلندی های جولان پرسید که آیا نشان دهنده سیاست آمریکا در قبال این منطقه است؟
وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: درباره جولان نکته دیگری ندارم که اضافه کنم. واژه به درستی انتخاب شده است. تهدید به صورت واقعی در این منطقه وجود دارد، نیروهای نیابتی که در جنوب سوریه و نزدیکی بلندی های جولان حضور دارند، واقعا برای امنیت اسرائیل خطر آفرین هستند.
اروپام*1429

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار