در گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها؛

بطحایی: مدرسه‌محوری زمینه‌ساز مشارکت ذی‌نفعان برای ارتقای کیفیت‌بخشی مدرسه است

به سمتی حرکت کنیم که مدرسه باور کند از عهده حل مشکلاتش برمی‌آید و مخاطب اصلی را به‌ تدریج مدیر مدرسه و مدرسه قرار دهیم تا به این باور برسند

تهران (پانا) -  جلسه نوبت عصر گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها به بحث مدرسه‌محوری اختصاص داده شد تا در ارتباطی دوطرفه بین ستاد به عنوان سیاست‌گذار و استان‌ها در حوزه اجرا، همفکری و تعامل ایجاد شود.

کد مطلب: ۹۰۰۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: مدرسه‌محوری زمینه‌ساز مشارکت ذی‌نفعان برای ارتقای کیفیت‌بخشی مدرسه است

به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، سید‌محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، در این جلسه به اهمیت برنامه مدرسه‌محوری اشاره کرد و گفت: «این گردهمایی در روزهای پایانی سال برای همسویی و هماهنگی بیشتر برنامه‌ها و فعالیت‌ها بین مدیران ستادی و استانی برگزار شده است. لازم است که روی واژه مدرسه‌محوری بیشتر بحث شود چراکه مهم‌ترین برنامه در بخش تحول مدیریتی و ساختاری مدرسه‌محوری است.»

او ادامه داد: «در سال‌های زیادی آموزش‌وپرورش به سمت مدرسه‌محوری حرکت کرده است اما هر بار این طرح در سطح بررسی و استنادی باقی‌مانده و به مرحله اجرا نرسیده است اما اکنون با تلاش و پیگیری‌های همکاران ستادی و مدیران کل استان‌ها، این کار به‌تدریج وارد مرحله عملیاتی شده است.»

بطحایی، مهم‌ترین استراتژی آموزش‌وپرورش در بخش مدیریتی و ساختاری را مدرسه‌محوری دانست و گفت: «طرح مدرسه‌محوری باید آن‌قدر تکرار شود تا به یک مطالبه تبدیل شود البته مدرسهمحوری قبل از این با برنامه‌هایی مثل مدرسه سبز و مدیریت آموزشگاهی دنبال می‌شد که در ادامه به دلایل مختلف متوقف شد.»

او افزود: «نیروی انسانی توانمند، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در اختیار داریم بنابراین زمینه برای ورود به مدرسه‌محوری فراهم‌ شده است.»

وزیر آموزش‌وپرورش با یادآوری آغاز طرح مدرسه‌محوری از سال گذشته گفت: «این برنامه به‌ خوبی پیشرفت کرده است هرچند که سرعت کم است و باید موانع را برطرف کنیم. تعریف مدرسه محوری اولین موضوعی است که در این برنامه مورد مناقشه بود.»

ستاد راهبردی برای مدرسه محوری پیش‌بینی و اجرایی شده و در اولین گام بخشنامه به ادارات کل استان‌ها ارسال‌شده است که در آن تفاهم‌نامه‌ای با مدارس منعقد خواهد شد تا عملکرد مدرسه بر اساس همان تفاهم‌نامه ارزیابی شود

بطحایی به یکی از تعاریف مدرسه‌محوری اشاره کرد و گفت: «طرح مدرسه‌محوری تفویض اختیار و زمینه‌سازی گسترش و خلق مشارکت ذی‌نفعان در راستای ارتقای کیفیت‌بخشی مدرسه است. برنامه مدرسه‌محوری یک طیف است که از یک سمت آن حرکت کرده‌ایم و به سمت دیگر آن در حال نزدیک شدن هستیم بنابراین نمی‌توانیم بگوییم اکنون مدرسه‌محوری نداریم و قرار است در آینده کاملاً مدرسه‌محوری داشته باشیم.»

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: «هر قدر از مدرسه اختیار را بگیریم یعنی روی این طیف به سمت عقب‌ رفته‌ایم و هر قدر اختیار دهیم به سمت مثبت طیف حرکت کرده‌ایم. ستاد راهبردی برای مدرس‌محوری پیش‌بینی و اجرایی شده و در اولین گام بخشنامه به ادارات کل استان‌ها ارسال‌شده است که در آن تفاهم‌نامه‌ای با مدارس منعقد خواهد شد تا عملکرد مدرسه بر اساس همان تفاهم‌نامه ارزیابی شود.»

او ادامه داد: «به سمتی حرکت کنیم که مدرسه باور کند از عهده حل مشکلاتش برمی‌آید و مخاطب اصلی را به‌ تدریج مدیر مدرسه و مدرسه قرار دهیم تا به این باور برسند.»

سیدمحمد بطحایی به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در موضوع مدرسه محوری اشاره کرد و گفت: «ارزیابی کیفیت تضمین مدرسه (شفافیت عملکرد)، انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، نظام سنجش شایستگی حرفه‌ای مدیران، توانمندسازی نیروی انسانی، برنامه ویژه مدرسه و بازمهندسی ساختار تصمیم‌گیری از برنامه‌های مدرسه‌محوری است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار