هشدار؛ وجود مواد مخدر در برخی از مکمل‌های ورزشی قاچاق

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان اینکه در بسیاری از مکمل‌‎های تقلبی، مواد مخدر وجود دارد گفت:محتوای مکمل های تقلبی به درستی قابل تشخیص نیست بنابراین برای سلامتی ورزشکاران بسیار خطرآفرین بوده و مصرف آنها خطراتی را متوجه نقاط مختلف بدن مانند کلیه و کبد می کند.

کد مطلب: ۸۹۹۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
هشدار؛ وجود مواد مخدر در برخی از مکمل‌های ورزشی قاچاق

رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص کشف 10 میلیاردی دارو‌های قاچاق بدنسازی گفت: معمولا قاچاق و سوء استفاده از محصولاتی که به دلیل تقاضای زیاد از لحاظ اقتصادی صرفه بسیار زیادی دارند، وجود دارد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: مصرف‌کنندگان مکمل‌های غذایی در کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند، ابتدا افرادی که به دلیل مشکلات جسمی و بیماری مجبور به استفاده از مکمل هستند و دوم افرادی که برای بهبود عملکرد جسمانی، در ورزش از مکمل‌ها کمک می‌گیرند، در هر صورت باید مکمل مورد نظر سالم و مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد.

خضری ادامه داد: تمامی مکمل‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، زیر نظر سازمان غذا و دارو بوده و تمامی استاندارد‌های لازم را دارد، مجلس نیز بر اساس قانون تمامی پزشکان را مکلف کرده است که دارو‌ و مکمل‌هایی را تجویز کنند که در لیست سازمان غذا و دارو قرار دارد.

وجود مواد مخدر در برخی از مکمل‌های ورزشی قاچاق

داروها و مکمل‌ها جهت متابولیزه شدن وارد کبد شده و بعد از ورود به خون از طریق کلیه‌ها دفع می‌شوند، بنابر این کلیه و کبد در معرض بیشترین آسیب ناشی از مصرف مکمل‌های غیر مجاز و غیر اصولی قرار دارند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از مکمل‌‎های قاچاق و تقلبی، مواد غیر مجاز و حتی مخدر نیز وجود دارد تصریح کرد: متاسفانه سالانه تعداد زیادیکالای قاچاق وارد کشور می شود که بخشی از این کالاها مکملهای غذایی و ورزشی است؛ از آنجایی که محتوای این مکمل ها به درستی قابل تشخیص نیست بنابراین برای سلامتی ورزشکاران بسیار خطرآفرین بوده و مصرف آنها خطراتی را متوجه نقاط مختلف بدن مانند کلیه و کبد می کند. داروها و مکمل‌ها جهت متابولیزه شدن وارد کبد شده و بعد از ورود به خون از طریق کلیه‌ها دفع می‌شوند، بنابراین کلیه و کبد در معرض بیشترین آسیب ناشی از مصرف مکمل‌های غیر مجاز و غیر اصولی قرار دارند.

داروخانه‌ها معتبرترین مرکز جهت تهیه مکمل غذایی

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه داروخانه‌ها معتبرترین مرکز جهت تهیه مکمل‌های غذایی و ورزشی هستند، تصریح کرد: مکمل‌هایی که داروخانه ها به فروش می‌رسانند زیر نظر سازمان غذا و دارو بوده ، بنابراین بهترین مرکز برای تهیه مکل‌های ورزشی مناسب و سلامت است. در تمامی دنیا به همین صورت است که مکمل‌ها ورزشی در داروخانه‌ها و تنها توسط نسخه و تجویز پزشک قابل استفاده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: مصرف نابجای مکمل‌ها و تهیه آنها از باشگاهها توسط ورزشکاران رو به افزایش است و سلامت آنها در معرض تهدید قرار دارد این در حالی است که مصرف این مکملها مرگ، سکته مغزی و قلبی برخی را رقم زده و هزینه زیادی را به حوزه سلامت تحمیل کرده است، بنابراین باید با مشورت پزشک و از محل مناسب و مجاز تهیه و مصرف شود./

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار