در گفت و گو با پانا

محمدعلی زمانی کارگردان تئاتر: «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» قصه محور است

تهران (پانا)- کارگردان تئاتر«آیا می‌شناسید راه شیری را؟» می‌گوید، این نمایش قصه محور است و همین موضوع باعث ارتباط مخاطب با آن است.

کد مطلب: ۸۹۹۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد
محمدعلی زمانی کارگردان تئاتر: «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» قصه محور است

نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» نوشته کارل ویلینگر به کارگردانی محمدعلی زمانی با بازی وحید جباری و میثم جهانگیری تا 24 اسفندماه ساعت 17:30 در سالن خانه تئاتر روی صحنه است.
محمدعلی زمانی کارگردان نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» در گفت‌ و گو با خبرنگار پانا درباره این نمایش گفت: این اثر محصول ادبیات پس از جنگ جهانی دوم است که در آن دوران مکاتب زیادی چون ابزورد به ادبیات اروپا وارد شد.
وی افزود: این نمایش نوشته کارل ویتلینگر است و درباره سربازی است که از جنگ جهانی دوم بازگشته و متوجه می‌شود که نامش جزء اسامی مردگان و قربانیان ثبت شده و برایش مجسمه یادبودی ساخته شده است. او علاقمند است تا دوباره به زندگی عادی بازگردد اما همشهریانش دارایی‌هایش را مصادره کرده‌اند. او با هدف باز پس گیری نام و هویت از دست رفته خود راهیِ سفری اودیسه‌وار می‌شود و از خوان‌هایی که تمامی کرامات انسانیش را به بازی گرفته عبور می‌کند تا جایی که روانه آسایشگاه روانی می‌شود.
این کارگردان با اشاره به دلیل انتخاب این متن برای کارگردانی عنوان کرد: به اندیشه‌ها و مکاتبی که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت علاقه دارم متن هم بسیار دوست داشتنی و قصه محور است. جابجایی نقش‌ها و دیالوگ‌های نمایش به زیباتر شدن متن این نمایش آن افزوده است.
زمانی با اشاره به ارتباط تماشاچیان با این نمایش توضیح داد: تمام تماشاگرانی که برای تماشا می‌آیند به‌خاطر قصه محور بودن این نمایش با آن ارتباط برقرار می‌کنند و از آن لذت می‌برند و معمولا نظراتی هم که بعد از تماشای آن به ما می‌دهند مثبت است.
وی با اشاره به بازیگران نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» گفت: دو بازیگر در این نمایش بازی می‌کنند که تحصیل کرده این رشته هستند، کاراکتر اصلی که ساموئل کیفر است شخصیت بسیار پیچیده ای دارد و کاراکتر دوم که برای جلو بردن روند نمایش حضور دارد 6 نقش را به صورت همزمان بازی می‌کند.

سالن‌های خصوصی بازیگر چهره و هزینه‌های گزاف می‌خواهند
کارگردان نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» با اشاره به سالن‌های دولتی و خصوصی و انتخاب بازیگران بیان کرد: مسئله انتخاب بازیگران به اقتصاد در تئاتر باز می‌گردد ما نمایش را در یک سالن دولتی روی صحنه می بریم، در تئاتر ایران امروزه بازیگر ویترین کار است و برای فروش و دیده شدن نمایش حتما باید بازیگر چهره حضور داشته باشد. خوشبختانه تئاتر ما از این موضوع دور بود و ترجیح دادم کسانی که بازی کردن بلدند حضور داشته باشند اما حضور در سالن‌های خصوصی که در سطح شهر وجود دارند به‌خاطر مدیریت مسائل مالی و حضور بازیگران چهره برای فروش بسیار سخت است.

زمانی در پایان عنوان کرد: در حق نمایش ما ظلم شده است و اجرای ما به‌خاطر یک سیاست غلط ساعت 17:30 است. فقط در روزهای پایانی هفته سالن نمایش پر می‌شود اما به دلیل ساعت نامناسبی که برای اجرای ما در نظر گرفته شده است در روزهای دیگر با تماشاگر اندکی نمایش را اجرا می‌کنیم.

نمایش ما ه‌خاطر ساعت بدی که دارد شهید شده است
او ادامه داد: برای گروهی که 3 ماه تمرین کرده و کاری را روی صحنه می‌برد که شاید در یک سال گذشته یا تاریخ اداره تئاتر همچین نمایشی در جغرافیای آن نگنجد در معنای واقعی کلمه نمایش ما را با این ساعتی که برای اجرا به آن اختصاص داده‌اند شهید کرده‌اند.
نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» تا ۲۴ اسفند ماه ۹۷ هر روز ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه در خانه نمایش اداره تئاتر واقع در میدان فردوسی، کوچه موسوی (فرصت سابق)، کوچه محمدآقا، اداره تئاتر بر روی صحنه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار