عضو کمیسیون برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش:

کمبود سرانه از مشکلات مناطق مرزی است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش کمبود سرانه را از مشکلات مناطق مرزی خواند.

کد مطلب: ۸۹۸۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
کمبود سرانه از مشکلات مناطق مرزی است

منصور مرادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های آموزش و پرورش گفت: «مشکلاتی که در مناطق مرزی داریم به نسبت در استان‌های مرکزی کمتر است. کمبود سرانه فضای آموزشی از جمله این مشکلات است. به عنوان مثال در شهر مریوان یکی دو سال قبل کمتر از نیم متر سرانه فضای آموزشی داشتیم و یکی از دلایل آن عدم مقاومسازی و بازسازی اساسی بعد از جنگ‌های هشت ساله است.»

او به مهاجرت در شهرهای مرزی به دلیل نبود اشتغال در شهرهای دیگر اشاره کرد و گفت: «لذا میزان سرانه آموزشی باید بیشتر شود. سازمان نوسازی مدارس یکی از دستگاه‌های متولی و خود آموزش و پرورش است. ایلام یکی از استان‌هایی است که شاید بطور میانگین یک سوم درآمد نفت و گاز مربوط به آن است و تخصیص درصدی از درآمد نفت وگاز برای ساخت و ساز و ایجاد امکانات آموزشی لازم بود. اگر این درصد را به دستگاه‌ها نمیدهند آموزش و پرورش باید اصرار کند.»

مرادی در پاسخ به اینکه حل معضل جدی کمبود فضای جدی آموزشی در مناطق مرزی بر عهده کدام دستگاه‌هاست گفت: «آموزش و پرورش، وزارت نفت، وزارت دارایی از جمله دستگاه‌های متولی هستند.»

او در واکنش به درخواست معاون وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اختصاص ردیفی در بودجه برای پرداخت فوق‌العاده شغل مناطق مرزی به کلیه فرهنگیان شاغل در این مناطق گفت: «مجلس امکانات خوبی را در کمک به آموزش و پرورش انجام داده است اما مهم است که آموزش و پرورش تا چه حد توانسته از سازمان برنامه و بودجه تخصیص بگیرد؟ مشکلی اخیرا پیش آمد؛ مناطق مرزی قبلا از 25 درصد حق نوار مرزی استفاده کرده‌اند و یکی دو ماه قبل شهرهایی که درگیر جنگ نبودند هم حق مناطق جنگی به آنها دادند و در حالی که برای شهرهای مرزی این حق را ندادند و گفتند 25 درصد افزایش از طریق حق مرزی داده شده است.»

او ادامه داد: «انتظار داریم دولت ویژه کمک کند و لایحه ای بیاورد تا طبق ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه شهرهای مرزی هم حق نوار مرزی و هم حق مناطق جنگی را داشته باشند. اکنون نیروهای حق التدریس هم گلایه دارند.»

مرادی بر ضرورت توجه به روستاها و شهرهای مرزی تاکید کرد و به ممانعت از تحصیل دختران به دلایل فرهنگی اشاره کرد و گفت: «در برخی روستاها یک معلم برای کلاس چند پایه داریم و شرایط دشوار است. درخواست دارم مدیران عامل بانک‌ها که بودجه‌ای از منابع خود را به مدرسه سازی تخصیص می‌دهند آن را به مناطق مرزی بیاورند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار