موسوی زاده، جامعه شناس: برخوردهای سلبی در مسایل فرهنگی نتیجه‌بخش نیست

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس با بیان اینکه اگر گشت ارشاد و برخوردهای سلبی در مسایل فرهنگی نتیجه‌بخش بود تاکنون نتیجه داده بود اما این روش نتیجه نداده و برخوردهای انتظامی با پوشش جوانان دارای اثر مثبت نخواهد بود.

کد مطلب: ۸۹۷۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
موسوی زاده، جامعه شناس: برخوردهای سلبی در مسایل فرهنگی نتیجه‌بخش نیست

حمیده موسوی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره حواشی اخیر نحوه برخورد گشت ارشاد در میدان نارمک تهران و درگیری میان عده‌ای از شهروندان با عوامل انتظامی گفت: رعایت هنجارها و ارزش‌های اعتقادی در جامعه ما ضرورت دارد. هرچند برخی هستند با رعایت نکردن این ارزش‌ها موجب حواشی می‌شوند اما نکته اینجاست که نحوه برخورد نیروهای انتظامی در راستای مسایل فرهنگی و امر به معروف باید به‌گونه‌ای باشد که منجر به حفظ هنجارهای ارزشی شود.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: برخورد نظامی با مسائل فرهنگی جواب نمی‌‌دهد و به نظر می‌رسد ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید در این زمینه روش‌های جدیدی اتخاذ کند چرا که جامعه را نمی‌توان با این روش به هنجارهای ارزشی بازگرداند و ضرورت دارد که روش‌های برخورد تغییر کند.

موسوی‌زاده با تأکید بر اینکه قانون عفاف و حجاب نیاز به بازنگری دارد، گفت: در کشور ما بی‌حجابی جرم محسوب می‌شود اما باید بپذیریم فقط رویکرد سلبی در این زمینه جواب نمی‌دهد. قانون عفاف و حجاب در سال 1384 به تصویب رسیده است و بیش از 13 سال از تصویب آن می‌گذرد در حالی که امروز جامعه ما دچار تغییرات محسوسی شده است و سبک زندگی بسیاری از شهروندان تغییر کرده است که باید در برخورد با مسایل فرهنگی به آن توجه کرد.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه باید عملکرد گذشته و وضع موجود در حوزه عفاف و حجاب بررسی شود، گفت: امروزه دیگر فقط نگاه سیاسی، نگاه سلبی و نگاه فرهنگی صرف، پاسخگو نیست و اگر گشت ارشاد و برخوردهای سلبی در مسایل فرهنگی نتیجه‌بخش بود تاکنون نتیجه داده بود اما این روش نتیجه نداده است.

موسوی‌زاده اضافه کرد: از زمان اجرای طرح گشت ارشاد تاکنون سال‌های بسیاری می‌گذرد، البته ممکن است مداخله عوامل انتظامی برای مدتی کوتاه اثرگذار باشد اما از آنجا که این نوع برخوردها بر اساس اصول درست نیست باعث می‌شود تا اثربخش نباشد.

به گفته وی، توجه به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و تعمیق آن نیازمند آموزش‌های مداوم در خانواده و نهادهای آموزشی است تا به تدریج نهادینه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار