در گفتگو با پانا مطرح شد؛

مهمترین پیام همایش یکصدمین سالگرد آموزش و پرورش نوین در سیستان، بیان ظرفیت‌های ویژه سیستان است

بزی: انتظار می رود تا با برگزاری این همایش و همایش های دیگر انگیزه توسعه علم افزایش یافته و بتوانیم به نحو احسن این پیشینه ویژه و مثبت را به دیگران بشناسانیم

زاهدان (پانا) - سیستان جزو محدود شهرهایی است که باید به پیشینه کهن خود ببالد زیرا سابقه آموزش و پرورش غیر رسمی آن به بیش از 100 سال بر می گردد. و باید پتانسیل هایی بالقوه آن را به حالت بالفعل به حرکت در آورد.

کد مطلب: ۸۹۷۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد
مهمترین پیام همایش یکصدمین سالگرد آموزش و پرورش نوین در سیستان، بیان ظرفیت‌های ویژه سیستان است

علی اکبر بزی ۴۰ سال سن دارد و ۲۴ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش که از مجموع آن نیز 7 سال اداری و ۱۷ سال دیگر آن را مدیر آموزش و پرورش بوده است. و می گوید بایستی تمامی مدیران حوزه سیستان از آموزش و پرورش گرفته تا سایر نهادها و ادارات جهت ارتقاء و توسعه زیرساخت های آموزشی، تربیتی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و.. باید به تعالی بیاندیشند و متعالی عمل کنند زیرا فرصت‌ها آهسته در می زنند و مراقب باشیم فرصت‌ها را از دست ندهیم. به بهانه ی برگزاری همایش یکصدمین سالگرد تاسیس آموزش و پرورش نوین در سیستان مصاحبه‌ای با مدیر آموزش و پرورش شهرستان زابل انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ذیل مشاهده می‌کنیم.

مهمترین مزیت آموزش و پرورش منطقه شما نسبت به سایر مناطق سیستان و بلوچستان چیست؟

علاوه بر منابع انسانی خبره و با تجربه و امکانات آموزشی نوین و تولید محتواهای آموزشی متناسب با نیازهای دانش آموزان در تمام مقاطع، مهم ترین مزیت آموزش و پرورش این منطقه حرکت سریع و شتاب مناسب در تحولات سریع اجتماعی و بهره گیری از تجارب موفق آموزشی و تربیتی عصر حاضر است.

پیشنهاد شما برای بهتر شدن روند آموزشی در مدارس تحت مدیریت آموزش و پرورش شما چیست؟

اگر بخواهیم آموزش و پرورش به گونه اعم و مدرسه به گونه اخص به فراخورشان و جایگاهی که در کنار نهادهای اصلی جامعه بر دوش دارند با اندیشه و بصیرت حکیمانه ای به عنوان یک نهاد مسلط اجتماعی نقش آفرینی کند باید: 1- رسالت و وظایف بنیادین خود را در فرآیند تعلیم و تربیت مدنظر قرار داده و آموزش کار خود قرار دهد. 2- جهت بهتر شدن روند آموزشی باید به نکته اصلی یعنی تربیت معلم و توسعه مدیریت نگاه ویژه داشت زیرا این مدیران توسعه یافته هستند که با تفکر راهبردی می‌توانند ارزش‌ها و فضیلت‌های معلمان برخوردار از شخصیت سالم را درک کنند. 3- جهت ارتقاء روند آموزشی مدارس باید به نحو فزاینده‌ای، سخاوتمند الهام بخش، انسانی، احترام برانگیز و دلچسب و گوارا عمل کند و دانش‌آموزان را نسبت به خود، دیگران و جامعه مسئولیت پذیر و پاسخگو تربیت نماید.

انتظار شما از همایش یکصدمین سالگرد آموزش و پرورش نوین در سیستان چیست؟

با توجه به اینکه سیستان از نظر آموزشی و پرورشی جایگاه ویژه ای داشته است، انتظار می رود تا با برگزاری این همایش و همایش های دیگر انگیزه توسعه علم افزایش یافته و بتوانیم به نحو احسن این پیشینه ویژه و مثبت را به دیگران بشناسانیم و شاهد توسعه بسیاری از زیرساخت ها و تحولات مهم فرهنگی و علمی باشیم امید می رود که این تحولات بتواند چشم انداز خوبی را برای آینده سیستان ترسیم نماید و به نوعی نقشه راهی را برای ارتقاء آموزش منطقه سیستان مهیا نماید.

وجود آموزش و پرورش سبب چه تغییراتی در حوزه سیستان شده است؟ لطفاً توضیح دهید.

جامعه ای که امروز در آن زندگی می‌کنیم در مقایسه با ادوار گذشته به شدت تغییر یافته است. از جمله آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اداری تشکیلاتی کشور نیز شاهد تغییرات و تحولات گوناگونی در تمامی سطوح بوده است. به مرور زمان هر چه به سال‌های پس از انقلاب و حال حاضر نزدیک می‌شویم شاهده ارتقای معرفت های علمی و فناوری های نوین، فرهنگ و ارتباطات، جهانی شدن، انقلاب اطلاعات و ظهور انفجار گونه اینترنت، فرصت های نوپدید کسب و کار، به خصوص در عرصه تجارت الکترونیک و بسیاری از دست ساخته های خلاق گونه دانش آموزی می باشیم.

آیا آموزش و پرورش باعث وحدت مردم در این استان شده است؟ لطفاً توضیح دهید.

از آنجایی که آموزش و پرورش به طور کلی یکی از مهمترین رسالت های اصلی خود، که همان آموزش زبان فارسی می باشد را به نحو شایسته و مطلوب انجام داده است، بلاشک، توانسته است میان ملت ها و اقوام و طایفه ها وحدت و همدلی و برادری را فراهم نماید.

آیا آموزش و پرورش باعث تحکیم نظام شده است؟ لطفاً توضیح دهید.

بله؛ آموزش و پرورش در طی تغییرات بسیاری در تمامی سطوح وارد عمل شده و دانش آموزان را در تمام عرصه‌هایی چون بررسی و تشخیص ماهیت ارزش‌های اجتماعی و عقیدتی کمک کرده و موفق شده است تا به آنان بفهماند که چگونه بر اساس موازین اعتقادی عمل کند و بین ارزش های رایج با مبانی عقیدتی و اسلامی و با ارزش‌های نسبی و قراردادی سایر ممالک تفاوت قائل شوند. لذا این موهبت و این تلاش خود باعث تحکیم نظام و ارزشهای انقلاب شده است.

آیا آموزش و پرورش باعث اطلاع رسانی از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است؟ توضیح دهید.

آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد مسلط اجتماعی توانست با اندیشه والا و بصیرت حکیمانه تمامی خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی بعد از انقلاب را منتشر کرده و در جهت اطلاع رسانی از خدمات به اقشار جامعه نقش آفرینی کند از جمله توانست با ریشه کن کردن بیسوادی در سطح جامعه قدرت درک و بصیرت مردم را افزایش دهد همچنین توانست دانش آموزان را از کتک خوری به سکوهای قهرمانی و المپیادهای علمی و ورزشی برساند. این آموزش و پرورش بود که توانست عدالت آموزشی را در بین بانوان ایجاد نماید و دانش آموزانی کاملا فنی و مبتکر و خلاق پرورش دهد تا آنها سفیرانی باشند برخاسته از دل این نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

پیام برگزاری چنین همایش هایی در شرایط زمانی حاضر چه می تواند باشد؟

مهمترین پیام این همایش این است که میخواهد بگوید: ای مردم! جامعه سیستان دارای ظرفیت های ویژه ای بوده و می باشد و همچنین بهترین پتانسیل هایی دارد که حتما از حالت بالقوه باید به حالت بالفعل در آید. تا بتواند زمینه های توسعه در سیستان را فراهم نماید. به عبارت دیگر پیامش این است که تاریخ جامعه ما بسیار توانا و ارزشمند بوده است. لذا با شناخت بهتر آنها بیاییم در جهت توسعه و پیشرفت سرزمینمان گام های استوار برداریم

وضعیت مدارس و سطح پوشش دانش آموزی منطقه شما به نسبت پیش از انقلاب به چه صورت است؟

در سیستان قبل از انقلاب تعداد مدارس محدود بوده است در حالی که در حال حاضر به دلیل پوشش تحصیلی عالی به کد فعال ۲۹۸ مدرسه رسیده است. در حال حاضر پوشش تحصیلی دانش آموزی ابتدایی و متوسطه اول به 100 درصد رسیده است و در متوسطه دوم نزدیک به ۸۰ درصد. زیرا که دلایلی همچون ازدواج و.. باعث ریزش تعدادی از دانش‌آموزان شده است.

به نظر شما تفاوت امکانات و شرایط تحصیلی دانش آموزان از بدو تاسیس اولین مدرسه در سیستان تاکنون چگونه است؟

به دلیل نبود امکانات و شرایط تحصیلی پیش از انقلاب به شکلی بود که ۶۰ درصد دانش آموزان پس از گذراندن دوره ابتدایی برای ادامه تحصیل بلاتکلیف بودند اما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حال حاضر ۹۸ درصد دانش آموزان واجب التعلیم در مدارس حضور دارند. در گذشته کتب درسی بیشتر بر مبنای حافظه محوری بود که در حال حاضر به سمت پژوهش محوری و تفکر محوری و کاربردی تغییر یافته است. قبل از انقلاب تعداد معلمین بسیار اندک بوده در حالی که در حال حاضر معلمان متناسب با فضای آموزشی هستند. امکانات سرمایشی و گرمایشی در قبل از انقلاب بسیار ناچیز و اندک بوده در حالی که اکنون اکثر مدارس مابه بهترین وسایل سرمایشی و گرمایشی استاندارد مجهز می باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار