واکنش‌ها به یک استعفای ناگهانی؛ طاقت بیار ظریف

تهران (پانا) - محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، شب گذشته در آخرین ساعات با اعلام استعفای غیرمنتظره خود در صفحه اینستاگرام، رسانه‌های داخل و خارج از کشور را در شوک فرو برد و با گذشت نزدیک به 11 ساعت از استعفا هنوز همه در انتظار تصمیمی هستند که امروز رئیس جمهوری قرار است بگیرد؛ مخالفت یا موافقت؟

کد مطلب: ۸۹۶۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
واکنش‌ها به  یک استعفای ناگهانی؛ طاقت بیار ظریف

ساعت حدود 11 شب بود که پست اینستاگرامی ظریف که اعلام کرد از ادامه همکاری در دولت ناتوان است صدرنشین اخبار جهان شد.

رسانه‌های دنیا تا همین چند ساعت قبل از این اعلام، خبر دیگری را از ایران مخابره می‌کردند. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بعد از شش سال به ایران سفر کرده بود. اسد با مقام معظم رهبری و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد. اما انتشار عکس‌های دیدار رئیس‌جمهوری سوریه با روحانی با سوال بزرگی مواجه شد. وزیر امور خارجه ایران در دیدار حضور نداشت.

در حالی که کاربران فضای مجازی در حال گمانه زنی درباره دلایل حضور نداشتن ظریف بودند، پست اینستاگرامی ظریف به بسیاری از ابهامات پاسخ داد.

استعفای وزیر امور خارجه را در همان دقایق اولیه انتشار سید عباس موسوی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه، تأیید کرد و همان واکنش های اولیه نیز از وزارت امور خارجه حاکی از آن بود که ناهماهنگی در دیدار روحانی و اسد دلیل اصلی این استعفاست.

تحلیل‌ها و واکنش‌ها به استعفای ظریف همان طور که انتظار می‌رفت از لحظاتی پس از انتشار خبر آغاز شد، از کاربران توئیتری که استعفا را به تصویب نشدن لوایح FATF ربط دادند تا آنها که ابراز خوشحالی کردند و به ظریف تاختند.

در این میان، توئیتر فارسی اسرائیل از اولین واکنش ها را به توهین به ظریف داشت. حمید رسایی از اعضای جبهه پایداری که از مخالفان سرسخت وزیر امور خارجه است نیز به استقبال استعفا رفت.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ساعتی بعد واکنش نشان داد و استعفای ظریف را به اهداف سیاسی آمریکا در ایران مربوط کرد.

اما در کنار همه این واکنش‌ها مقام‌های رسمی کشور از نمایندگان مجلس که صبح امروز با جمع کردن 150 امضا خواهان ماندگار شدن ظریف در پست وزارت امور خارجه شدند تا وزیران، معاونان رئیس‌جمهوری و برخی دیگر دولتمردان و شخصیت‌ها از وزیر امور خارجه خواسته‌اند که در برابر فشارها ایستادگی کند.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در واکنش به خبر استعفای ظریف در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با انتشاری تصویری نوشت: «ننشین برادر، پاشو بایست جواد جان! مردم نگرانند.»

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به استعفای ظریف نوشت : « امان از ناهماهنگی‌ها!»

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در صفحه توئیتر خود نوشت: «لحظه لحظه‌ این ماه‌ها و این هفته‌ها و این روزها دکتر ظریف از طرف افراطیبون داخلی وئ خارجی مورد بی‌رحمانه ترین حملات، تهمتها و تخریب‌ها بود و دوستان همیشه می‌گفتند طاقت بیار رفیق، برای عزت و سربلندی ایران، طاقت بیار...»

فاطمه سعیدی، نمانیده مردم تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «عده‌ای در داخل هم‌نوا با رژیم صهیونیستی مشغول ابراز خوشحالی از استعفای ظریف هستند. دکتر ظریف فردی مومن و متدین و انقلابی است امیدواریم ادامه کار برای وی هموار شود.»

مصطفی کواکبیان نیز نسبت به استعفای ظریف واکنش نشان داد و از سوی نمایندگان مجلس از روحانی خواست که با استعفای ظریف موافقت نکند.

پرویز اسماعیلی، معاون اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری نیز به ماجرای دختر سرطانی که به دلیل به دست آوردن دستگاه اکسیژن بعد از رفع تحریم ها از ظریف قدردانی کرد اشاره کرد و نوشت: «مژگان عزیز، نفس نفس‌زنان گفت: آقای ظریف ... می‌خواستم بگم ... کار شما برای من و سایر بیمارها مثل رساندن اکسیژن بود (بعد برجام/اول مرداد ۹۴) کپسول اکسیژن او افتاد. گریستی و آن را بدستش دادی. مژگان امروز پیش خداست. ولی ایران و ایرانیان هستند و به تو خیلی احتیاج دارند آقای ظریف»

در حالی که واکنش‌ها به استعفا ادامه دارد هنوز مشخص نیست پشت درهای پاستور از شب گذشته تا کنون چه تصمیم‌هایی گرفته شده است.

برخی اخبار در ساعات اولیه استعفای ظریف به صورت ضد و نقیض از پذیرش استعفا از سوی رئیس‌جمهوری خبر دادند اما محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری این اخبار را قویا تکذیب کرد.

از سوی دیگر علیرضا معزی، معاون ارتباطات در ساعات پایانی شب گذشته در توئیتر خود نوشت: «برای ظریف پایانی نیست آنچنانکه برای هیچ قهرمانی از وطن. ظریف اعتبار دیپلماسی‌ ایران است و تا همیشه خواهد ماند. پایکوبی ترامپ،بن‌سلمان، نتانیاهو را دوامی نیست؛ طلوع آفتاب فردا غروب شادی‌شان است. بی‌تردید روحانی اجازه نخواهد داد آنها به استقبال رویاهایشان برای ایران بروند.»

با این حال منابع مطلع در وزارت امور خارجه می‌گویند که ظریف در تصمیم خود استوار است و همه امید حامیان او در دولت و مجلس به وساطت چهره های مقبول تر است.

انتظار می‌رود حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران ساعاتی دیگر یکی از مهم‌ترین تصمیم ها در طول دوره ریاست جمهوری خود را اعلام کند. پوشیده نیست که محمدجواد ظریف با سابقه انجام مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام و مذاکرات بین‌المللی پس از آن یکی از اصلی‌ترین چهره‌های دولت روحانی در طول شش سال گذشته بوده است و بی‌تردید هر تصمیمی که امروز روحانی پشت میز کار خود در پاستور بگیرد در روزهای آینده کشور، ادامه مسیر دولت او، شعار تدبیر و امید و گفتمان با جهان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار