محمد معتمدی: با کلید واژه موسیقی سالم سازها را از پشت درخت بیرون بیاوریم

تهران (پانا) - محمد معتمدی خواننده آلبوم«حالا که می‌روی» معتقد است، با کلید واژه «موسیقی سالم» می‌توان به طرح موضوعاتی در حوزه فقه و موسیقی پرداخت که این موضوع می‌تواند در ادامه کمک زیادی به حل مشکلات موجود در حوزه موسیقی مانند نشان دادن ساز در تلویزیون کند.

کد مطلب: ۸۹۶۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
محمد معتمدی: با کلید واژه موسیقی سالم  سازها را از پشت درخت بیرون بیاوریم

نشست خبری آلبوم «حالا که می‌روی» صبح امروز با حضور محمد مهدی سیار شاعر، فرید سعادتمند آهنگساز و محمد معتمدی در کافه نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

در ابتدای این نشست احسان خداپرست مدیر طرح و برنامه مرکز «مأوا» با اشاره به این مطلب که موسیقی مصرفی سالها سلیقه مردم را تغییر داده است،اظهار کرد: بایدهمواره باید به سلیقه و نگاه مردم هم نگاه کنیم و اگر محصول نامناسب در اختیار آن‌ها قرار بدهیم قطعاً به مخاطبان بی‌احترامی کرده‌ایم. متاسفانه سال‌هاست که موسیقی‌های مصرفی گوش مردم را به خود مشغول کرده و ما شاهد محصول سالمی نیستیم.

وی ادامه داد: به اعتقاد ما آلبوم «حالا که می‌روی» آلبوم سالمی است و مجموعه مأوا تصمیم دارد جای خالی کارهای انجام نشده را پرکند. از وقتی هم که‌این دغدغه مشترک میان مرکز ما و تیم آلبوم «حالا که می‌روی» به وجود آمده،‌ دوستی بسیار خوبی بین ما ایجاد شده که تواضع در عین تخصص مهم‌ترین شاخصه آن بود.

خداپرست در بخش دیگری از این نشست با اشاره به این مطلب که سعی کردیم در این آلبوم صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهیم ، افزود: نکته دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم صداقت اعضای گروه است که واقعاً برای ما نکته ارزشمندی بود. آنچه ما برای تولید این محصول به آن توجه داشتیم توجه به گوش شنیداری مخاطب با ارائه موسیقی سالم است که جای آن در بازار موسیقی ایران کمی خالی شده است. مجموعه مأوا هم تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا با تمام سختی‌ها و ناملایمات این فضا را پر کنیم. البته طبق برنامه‌ریزی‌های که صورت گرفته به زودی کنسرت آلبوم «حالا که می‌روی» هم برگزار می‌شود که بتوانیم بر اساس آن حال مخاطبان را با موسیقی سالم خوب کنیم.

وی ادامه داد: چندین بار درباره موسیقی سالم توضیحاتی را ارائه دادم اما بازهم می‌گویم که از نظر من موسیقی سالم همان موسیقی است که باید هم در فرآیند تولید و هم در بخش‌های دیگر بتواند دردی از جامعه را دوا کند. شما می‌بینید که امروزه بسیاری از آثار تولید می‌شوند که واقعاً بعد از شنیدن حال انسان را بد می‌کند. این پروژه هم در تولید و هم در محتوا دربرگیرنده فضای سالمی است که ما نمی‌خواستیم مانند بسیاری از آثار دیگری آن را به هر قیمتی تولید کنیم. به هر ترتیب موسیقی سالم از نظر ما به دنبال کسب بازار و خراب کردن گوش مردم نیست.

خداپرست در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: فرآیند تولید یک اثر هنری در مأوا دارای خط ثابتی نیست. این دغدغه می‌تواند در دل هنرمند جوشش داشته باشد و اگر هم دغدغه مشترکی در این حوزه وجود داشت قطعاً مأوا همراه دوستان خواهد بود. ما به‌این شکل نبودیم که بعد از سفارش به خروجی برسیم. ما در تک تک مراحل همین آلبوم به عنوان یک همراه در کنار اثر بودیم. تقریباً خواننده‌ای هم نیست که ما با آن کار نکرده باشیم. خوشبختانه محصولات زیادی در مأوا وجود دارد که معرف همکاری مشترک ما با خواننده‌های سرشناس است و قطعاً اگر به فصل مشترک برسیم کارهای زیادی برای انجام وجود دارد.

در ادامه این نشست محمد معتمدی خواننده آلبوم «حالا که می‌روی» درباره روند تولید این آلبوم گفت: از زمانی که ما سه نفر تصمیم داشتیم کار مشترکی را انجام دهیم تا به امروز که نشست خبری آلبوم برگزار می‌شود، مدت زیادی می‌گذرد. در این راه جاهای زیادی مد نظر ما بود که بتوانیم با دست باز آلبوم را به مخاطبان ارائه دهیم و بسیار خوشحالم که یکی از فضاهایی که واقعاً جای مناسبی برای تولید بود مرکز مأوا شد. من فکر می‌کنم این مجموعه برگرفته از اصالت‌های موسیقی ایرانی و تلفیق با آن موسیقی ایرانی به روز شده است که ما تلاش کردیم با در نظر گرفتن این جوانب به اهدافمان نزدیک شویم. ما می‌خواستیم با موسیقی ایرانی مخاطبان را درگیر موسیقی ایرانی کنیم که امیدوارم در این راه هم موفق بوده باشیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم آن فرم موسیقی اصیل ایرانی را اشاعه دهیم باید خود را به ذائقه گوش مخاطب نزدیک کنیم ما هیج‌وقت با موسیقی سنتی نمی‌توانیم مخاطب را همراه کنیم اما اگر بخواهیم موسیقی اصیل را ارائه دهیم قطعاً اتفاقات خوبی می‌افتدوی در ادامه‌این جلسه خبری خود اذعان کرد: تعریفی که قشر موزیسین نسبت به موسیقی اصیل ایرانی دارند آن چیزی است که از دانش آموختگان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی به ما منتقل شده است.

معتمدی در ادامه این نشست به موسیقی سنتی ایران اشاره کرد و افزود: من معتقدم این نوع موسیقی دیگر در جامعه امروزی ما آنچنان نمی‌تواند فراگیر باشد. من اعتقاد دارم اگر از آثار به مراتب فاخرتر از دهه‌های ۵۰ و ۶۰ تولید شود حتی یک دهم اقبال جامعه را نخواهد داشت. همان هنرمندانی که توانسته‌اند در رادیو دل‌ها را ببرند، نوازندگانی بودند که موسیقی ایرانی را برای جامعه امروز ترجمه و تفسیری کردند که مخاطب بتوانند از آن لذت ببرند.

وی خاطرنشان کرد: امروز هم ماجرا همین است یعنی اگر بخواهیم آن فرم موسیقی اصیل ایرانی را اشاعه دهیم باید خود را به ذائقه گوش مخاطب نزدیک کنیم ما هیج‌وقت با موسیقی سنتی نمی‌توانیم مخاطب را همراه کنیم اما اگر بخواهیم موسیقی اصیل را ارائه دهیم قطعاً اتفاقات خوبی می‌افتد.

این خواننده موسیقی ایرانی درباره انتشار نوشته چند روز گذشته خود درباره طرح «کنسرت برای همه» تصریح کرد: بخشی از پیام‌هایی که طی این چند سال از مخاطبان دریافت کردم مبتنی بر این نکته است که خیلی از مخاطبان دوست دارند از کنسرت‌های ما دیدن کنند، اما متاسفانه برخی از این دوستان شرایط مالی ویژه‌ای برای تماشای این برنامه‌ها ندارند. من فکر می‌کنم می‌توان کاری کرد که با برنامه‌ریزی مناسب مردم کم‌بضاعت را به دیدن کنسرت دعوت کنیم.

وی افزود: من از این جهت روی طرحی فکر کردم که می‌تواند دامنه جغرافیایی برخی کنسرت‌ها را گسترش دهد مدتی است برنامه‌ریزی‌هایی را انجام می‌دهم. اگرچه من تجربه کنسرت رایگان داشتم اما فکر می‌کنم این برنامه نتوانست مردم را به طور کامل راضی کرده و حس واقعی در کنسرت بودن را به آنها انتقال دهد. ما اصلاً دوست نداریم منتی بر مخاطبان گذاشته شود. ما فکر می‌کنیم با تدابیری چون اجرای برنامه در برخی سالن‌ها و همکاری برخی نهادها کارهایی را می‌توان انجام داد. به هر حال مقداری این حرکت‌ها بازار کنسرت‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده و موجب سنگ‌اندازی‌هایی هم می‌شود اما من بر این باروم با مقداری قناعت و به فکر دیگران بودن، می‌توانیم هم خودمان لذت ببریم و هم شاهد لذت مخاطبان در این عرصه باشیم. البته طرح من به‌این آلبوم نمی‌رسد اما امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.

این خواننده شناخته شده موسیقی ایران تاکید کرد: من می‌دانم رییس رسانه ملی هم راضی به نمایش ساز در تلویزیون است اما قبل از این شرایط باید حل مسائل فقهی در این حوزه بپردازیم. به هر حال اینها موضوعاتی است که به شدت برای ما دارای احترام و ارزش است اما ضرورت دارد روی آن کارهای زیادی انجام دهیم.

معتمدی همچنین درباره انگیزه‌های مادی برای همکاری مشترک وی با مرکز مأوا ، توضیح داد: من قراردادم موجود است. دستمزدی که من برای این کار گرفتم از رقم دستمزدهای دیگر ۴۰ درصد پایین‌تر است. چون بودجه‌ این کار واقعاً محدود بوده و این طور نبوده که چون پول زیادی گرفتم با دوستان مأوا همکاری کردم. اما آنچه برای ما مهم بود نیروی انسانی مجموعه مأوا بود. این اولین آلبوم زندگی من بوده که تهیه‌کننده داشته و شما می‌دانید من اغلب کارهایم را خودم تهیه و تحت موسسه خودم با عنوان «آوای آبی رود» منتشر کرده‌ام. شما مطمئن باشید این آلبوم حاصل یک نقطه مشترک بوده که ما را دور هم جمع کرد. متاسفانه ما در روزگار کنونی دنبال این می‌گردیم که نقاط اختلاف را هم پیدا کنیم. به هر حال هرکدام از ما تفکرات خاص خودمان را داریم اما همین که در یک اثر موسیقایی نقطه مشترکی وجود داشته برای ما دربرگیرنده اتفاقات خوبی است. آنچه شما در آلبوم «حالا که می‌روی» می‌شنوید حاصل فکر و اندیشه من است که روی آن می‌ایستم. من اصلاً دنبال حاشیه نبودم اما می‌توانم از تک‌تک کارها دفاع کنم.

وی در بخشی از این نشست رسانه‌ای بار دیگر به موضوع عدم نمایش ساز پاسخ داد و گفت: مسائل فقهی در حوزه موسیقی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید روی آن تمرکز زیادی داشته باشیم. این موضوع از جمله موضوعات مهمی است که قبل از ایراد و اشکالی که به رسانه ملی در نشان ندادن ساز می‌گیریم باید به آن بپردازیم. ما با همین کلید واژه «موسیقی سالم» می‌توانیم به طرح موضوعاتی در حوزه فقه و موسیقی بپردازیم که می‌تواند کمک زیادی به حل مشکلات موجود در حوزه موسیقی شود. قطعاً این مسائل موضوعات مهمی است که می‌تواند در کنار صبر و حوصله به آن پرداخت. من می‌دانم رییس رسانه ملی هم راضی به نمایش ساز در تلویزیون است اما قبل از این شرایط باید حل مسائل فقهی در این حوزه بپردازیم. به هر حال اینها موضوعاتی است که به شدت برای ما دارای احترام و ارزش است اما ضرورت دارد روی آن کارهای زیادی انجام دهیم.

در بخش دیگری از این نشست فرید سعادتمند آهنگساز آلبوم «حالا که می‌روی»درباره انتشار این آلبوم گفت: من بعد از قطعه تیتراژ سریال «هانیه» که اولین همکاری من با محمدمهدی سیار بود متوجه شدم که با یک شاعر واقعی رو به رو هستم و در همان جا بود که با او مشورت کرده و خواستم تا آلبوم عاشقانه‌ای را تولید کنیم. در این راه دنبال فضایی می‌گشتیم که بتوانیم بدون دغدغه‌های فعلی بازار موسیقی به کار تولید مبادرت کنیم و حالا خوشحالم که مرکز مأوا در این راه کمک بسیار زیادی به ما داشتند. این موسیقی دربرگیرنده فضایی است که تلاش شده رنگ‌های مختلفی از موسیقی ایرانی و استانداردهای موجود را به مخاطب ارائه دهد.

محمد مهدی سیار شاعر این اثر موسیقایی نیز با اشاره به انگیزه‌های خود برای حضور در یک اثر موسیقایی عاشقانه گفت: حدود دو سال است که درگیر این کار هستیم که به نظر من دربرگیرنده فضای خاصی از شعر و آهنگسازی است. تولید این آلبوم فراز و نشیب‌های زیادی داشت و امروز که خیالمان بابت تولید آن راحت شده به‌این موضوع فکر می‌کنیم که منتقدان و اهالی موسیقی چه نظری درباره کار ما دارد. این هیجان همچنان برای ما وجود دارد.

سیار افزود: ضمن اینکه بازخورد مخاطبان هم برای ما بسیار مهم است. اینکه آیا این اثر زمزمه فارسی‌زبانان دنیا می‌شود یا خیر؟ آیا این اثر کاری هست که بتوان آن را تا سال‌ها گوش کرد؟ به هر حال تمام تلاش ما این بوده که اثری را تولید کنیم که تکراری نباشد و راهگشای تفکرات عاشقانه مردم باشد. عشق همواره آشیانه شعر فارسی بوده و هر شاعری بیشتری تلاش خود را حول موضوع عشق انجام می‌دهد. اینکه چگونه حرمت این عشق نگه داشته شود و تصویر عمیق‌تری از آن به مخاطب منعکس شود موضوع مهمی بود که حداقل ما در این اثر به آن توجه زیادی داشته و داریم.

وی ادامه داد: فرید سعادتمند هنرمند بسیار سخت‌گیر و وسواسی است که من در اوایل کار می‌خواستم به همین دلیل از او خداحافظی کنم اما وقتی با کار و رفتار حرفه‌ای او در عرصه موسیقی مواجه شدم متوجه حضور فردی شدم که در کارش جدی است. خوشبختانه همکاری من با سعادتمند در سریال هانیه مقدمه دوستی صمیمانه‌ای شد که به تولید آلبوم «حالا که می‌روی » انجامید. این در حالی است که دوستی با مجموعه مأوا و تخصص محمد معتمدی در حوزه خوانندگی شرایط بسیار خوبی را برای ما فراهم کرد که من از حضور در پروژه رضایت دارم. من یادم می‌آید وقتی در استودیو شاهد اجرای محمد معتمدی روی اشعار بودم گویی اینکه اشعار همان جا تازه متولد می‌شد. این شرایط خوشبختانه تا پایان کار ادامه داشت و امروز خیلی خوشحالم که بالاخره آلبوم به‌این مرحله رسید.

شاهد صادق‌پور تهیه‌کننده آلبوم «حالا که می‌روی» هم در این نشست توضیح داد: جمع‌آوری آلبوم کار بسیار سختی بود اما خوشبختانه با همکاری که عوامل اجرایی آلبوم داشتند کار به سرانجام رسید و به شما پیشنهاد می‌کنم نظر به همین زحمات و تلاش‌ها حتماً به دوستان خود شنیدن این آلبوم را پیشنهاد دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار