به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب :

با تجلیل از حبیبه جعفریان؛آیین «چهل قلم» در هرمزگان برگزار شد

هرمزگان (پانا) - طرح ملی «چهل قلم» و آیین گرامیداشت حبیبه جعفریان، نویسنده برجسته و متعهد کشورمان با حضور جمعی از مسئولان در هرمزگان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۹۴۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد
با تجلیل از حبیبه جعفریان؛آیین «چهل قلم» در هرمزگان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری پانا هرمزگان و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان، مراسم تجلیل از حبیبه جعفریان، نویسنده متعهد و ارزشمند در قالب طرح ملی چهل قلم با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ حبیب الله میرزایی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هرمزگان؛ ناهید سلیمانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ حجت الاسلام و المسلمین اعتمادی، رئیس سازمان دانش‌آموزی هرمزگان؛ انوشیروان پیشدار، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی هرمزگان؛ علی بهرامشاهی، رییس انجمن مولفان و نویسندگان هرمزگان؛ مسئولان ستادی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، کتابداران و جمعی از علاقمندان به حوزه دفاع مقدس، روز یکشنبه 28 بهمن ماه در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان برگزار شد .

نویسندگان با قلم متعهدشان، یاد شهدا را زنده نگه داشته‌اند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان با حضور در این آیین بیان کرد: امروز اگر خود شهدا در بین ما نیستند افرادی هستند که با قلم متعهدشان یاد آن ها را زنده نگه می دارند و این قلم ارزشمند نویسندگان است که ارزش شهادت را بزرگ می کند .

وی ادامه داد: آیین چهل قلم طرحی ابتکاری است که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای اولین بار اجرا می‌گردد و به مناسبت جشن40 سالگی انقلاب اسلامی ایران در سراسر کشور از خدمات شایسته نویسندگان و صاحبان قلم تجلیل می‌شود .

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری ضمن توصیه به مطالعه زندگینامه شهیدان، گفت: آثارحبیبه جعفریان در زمره آثار ارزشمندی قرار دارد که شیوایی بیان در آنها موج می‌زند و جوانان به راحتی می‌توانند با این کتب ارتباط بگیرند .

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان با اشاره به این که علم و دین مرز نمی شناسد، یادآور شد: نویسندگان متعلق به یک استان و کشور نیستند، بلکه به همه مردم دنیا تعلق دارند .

اجرای طرح ابتکاری «چهل قلم» توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اقدامی مؤثر در شناساندن نویسندگان متعهد کشور به مردم این مرز و بوم است .

رییس حوزه هنری استان هرمزگان نیز در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این آیین، گفت: اجرای طرح ابتکاری «چهل قلم» توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اقدامی مؤثر در شناساندن نویسندگان متعهد کشور به مردم این مرز و بوم بالاخص نوجوانان است و بخشی از دفاع ما از فرهنگ ایثار و شهادت به تألیف کتاب و آثار برجسته نویسندگانی برمی گردد که نسبت به این حوزه تعلق خاطردارند و ماموریت خود را حفظ ارزش های شهدا می دانند .

انوشیروان پیشدار تولید آثار هنری و سبک خلاق و ابتکاری هنرمندان و نویسندگان در پرداختن به سوژه های خاص را در ارتقای فرهنگ مطالعه مؤثر دانست و افزود: حوزه هنری انقلاب اسلامی استان از نویسندگان علاقه‌مند به حوزه فرهنگ ایثار و شهادت حمایت خواهد کرد و خدمات آنان را ارج خواهد نهاد .

انتقال فرهنگ دفاع مقدس برعهده اهل قلم است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان هرمزگان نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار داشت: تا انقلاب اسلامی زنده است، پای ارزش های انقلابمان باید شهید بدهیم .

سردار حبیب میرزایی در این رابطه به صحبت های مقام معظم رهبری در راهیان نور سال گذشته اشاره کرد که درجنگی که برما تحمیل شد، ما از خود دفاع کردیم و مردانه ایستادیم و این دفاع یک دفاع مقدس برای ما محسوب می شود .

وی عنوان کرد: انتقال فرهنگ دفاع مقدس برعهده اهل قلم است و این رسالتی است که نویسندگان متعهد در این حوزه باید صدای شهیدان را به گوش دنیا برسانند .

تعداد کتاب زندگی شهدا بسیار محدود است و این ظلم به شهداست

رییس انجمن نویسندگان و مولفان استان هرمزگان نیز در بخش پایانی این مراسم از حبیبه جعفریان به عنوان نویسنده جسور و شجاع یاد کرد که با اراده آهنین خود آثار ارزشمندی را از شخصیت های برجسته تالیف کرده است .

بهرامشاهی با اشاره به این جمله امام راحل، «ملتی که شهادت ندارد، اسارت ندارد» اظهار داشت: به نظر من منظور امام این است که شهادت ما را از اسارت های مادی و وابستگی های دنیوی دور می کند .

وی از شهادت به معنی تغییر در زندگی انسان نام برد که امروز حتی یک پلاک و استخوانی از شهدا موجی از عشق و دلدادگی را در جامعه به راه می اندازد .

رییس انجمن نویسندگان و مولفان هرمزگان از شهدا به عنوان مرهم دردهای اجتماعی نام برد و ادامه داد: در کشور بیش از 250 هزاز شهید داریم؛ این درحالی است که تعداد کتاب زندگی شهدا بسیار محدود است و این ظلم به شهداست .

بهرامشاهی همچنین از پدران و مادران شهیدا به عنوان گنجینه‌های ماندگار یاد کرد که عمر آنها رو به پایان است؛ لذا تا می توانیم از این گنجینه ها و خاطرات آن ها استفاده کنیم .

حبیبه جعفریان، نویسنده کتاب «هفت روایت از زندگی امام موسی صدر» نیز در خصوص انتخاب این شخصیت برای زندگینامه نویسی بیان کرد: شروع این کار بسیار سخت بود ولی خلق اثری جذاب و اثرگذار همراه با رضایت درونی نویسنده به تلاش، پشتکار، صبر و اراده آهنین نیاز دارد .

حبیبه جعفریان با بیان این که در آثار زندگینامه ای، نویسنده نیمی از ماجراست تصریح کرد: در داستان نویسی، نویسنده محدودیتی ندارد و می تواند در یک مکان آرام بنشیند و اثر دلخواهش را بنویسد اما روایت زندگینامه شخصیت ها و افراد برجسته‌ی دنیا کار را پیچیده می کند؛ زیرا پیدا کردن افرادی که با این شخصیتها ارتباط نزدیکی داشته‌اند کاری بسیار دشوار و زمان بر است .

جعفریان افزود: در عین حال پرداختن به زندگینامه شخصیت های برجسته، فرصت و موقعیتی است که نصیب هرکسی نمی شود و عنایت ها و بخششی که از وجود این افراد به نویسنده منتقل خواهد شد، با هیچ معیار مادی قابل مقایسه نیست .

وی یکی از ویژگی های مهم نویسندگی را محقق بودن نویسندگان دانست و افزود: تحقیق و انجام مصاحبه ها توسط خود نویسنده یک کار کلیدی و مهم به شمار می رود؛ زیرا در یک مصاحبه با بررسی جزئیات و تحقیق جزئ به جزئ است که نویسنده می تواند اصل مطلب دلخواه خود را از مصاحبه شونده خود واکاوی کند .

ایشان در ادامه با بیان این که قلم زدن در حوزه فرهنگ وهنر از جمله دفاع مقدس کارسختی است و به معنای اجتماعی آن آورده ای ندارد اما این کار به قدری ارزشمند است که رضایت درونی و رشد فردی را به دنبال دارد که قابل مقایسه با هیچ چیز نیست .

در پایان این مراسم نیز از پوستر معرفی «برخی از آثار حبیبه جعفریان» رونمایی شد و با اهدای لوح تقدیر علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از وی تجلیل شد .

گفتنی است در پایان مراسم مهمانان برنامه به همراه حبیبه جعفریان از کتابخانه عمومی آیت الله طالقانی (ره) شهرستان بندرعباس بازدید نمودند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار