در افتتاحیه دوره آموزشی «تأمین مدرس تربیت سیاسی»

کاظمی: باید شبکه تربیت سیاسی طراحی کنیم

ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی نباید با رویکرد دانشی، بلکه باید با رویکرد مهارت‌آفرینی و نهادینه‌سازی باشد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین ساحت‌های تعلیم و تربیت را ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی دانست و اهداف سه‌گانه این ساحت را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۹۴۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: باید شبکه تربیت سیاسی طراحی کنیم

علیرضا کاظمی در افتتاحیه دوره آموزشی «تأمین مدرس تربیت سیاسی» ویژه نمایندگان منتخب فرهنگیان سراسر کشور که از صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز شده است، با تبریک آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی و تسلیت شهادت غیورمردان جمهوری اسلامی ایران در حادثه تروریستی اخیر در زاهدان گفت: «امیدوارم این برنامه جزو برنامه‌های اثربخش در نظام تعلیم و تربیت باشد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «روح حاکم بر سند تحول بنیادین و در فلسفه نظام تعلیم و تربیت اسلامی دستیابی به حیات طیبه به عنوان یک هدف میانی و قرب الهی به عنوان هدف نهایی است . »

کاظمی بالاترین دستاورد آموزش و پرورش را در کنار همه دستاوردها در عرصه عدالت‌بخشی و ارتقای کمیت و کیفیت آموزشی، تهیه و تدوین برنامه تعلیم و تربیت نظام اسلامی بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانست و گفت: «اکنون مهم‌ترین استراتژی آموزش و پرورش پیاده‌سازی سند تحول بنیادین است.»

او افزود: «استراتژی، رسیدن به حیات طیبه تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی است، یعنی از تربیت متعادل، متوازن و همه‌جانبه برخوردار باشیم. یکی از مهم‌ترین ساحت‌های تعلیم و تربیت، ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی است که البته نباید با رویکرد دانشی باشد بلکه باید با رویکرد مهارتی و مهارت‌آفرینی و نهادینه‌سازی باشد.»

معاون وزیر آموزش و پرورش توجه خانواده‌ها به کنکور را یکی از آسیب‌های نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: «عصاره این ساحت این است که فرد را برای یک زندگی فردی و زیست جمعی آماده کنیم تا در جامعه یک شهروند خوب و در سطح بزرگ‌تر یک ایرانی تراز جمهوری اسلامی باشد.»

علیرضا کاظمی در ادامه در توضیح بیشتر ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی گفت: «این موضوع با مشارکت فرد در عرصه‌های مختلف و حساسیت او نسبت به اتفاقات صورت می‌گیرد. در مرکز تربیت سیاسی اجتماعی، مشارکت قرار دارد و باید شهروند مشارکت‌پذیر، مشارکت‌جو، نقاد، فعال و حساس نسبت به مسائل پیرامون در سطوح مختلف تربیت کنیم تا در حوزه تربیت سیاسی اجتماعی موفق باشیم.»

هدف سوم ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت مدیران لایق، شایسته، توانمند، برخوردار از بینش سیاسی، بصیرت عمیق، باقدرت تحلیل از مسائل منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی است تا مدیران ارشد کشور از دل فعالیت‌های سیاسی اجتماعی ما درآیند

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی سه هدف دنبال می‌شود. او افزود: «هدف اول این است که به دانش‌آموزان معرفت، آگاهی و شناخت از ساختار حکومت و اندیشه سیاسی شکل گرفتن آن، قوای سه‌گانه و رابطه آن‌ها و نقش فرد در شکل‌گیری آن را آموزش دهیم. دانش‌آموزان حتما باید با مدل‌های حکومتی، فلسفه ساختار و شکل‌گیری آنها آشنا شوند که بخشی از این برنامه در کتب درسی است.»

او ادامه داد: «هدف دوم حساس کردن دانش‌آموزان به آرمان‌ها، ارزش‌ها و اهداف متعالی است که حکومت بر مبنای آن شکل گرفته و ایجاد حس تعلق و وابستگی برای دفاع از این ارزش‌ها است تا در نهایت دانش‌آموزانی متدین، انقلابی، ولایی و پایبند به ارزش‌ها تربیت کنیم.»

کاظمی تحقق این اهداف را نیازمند برنامه، راهبرد، راهکار و ریزفعالیت دانست و گفت: «هدف سوم تربیت مدیران لایق، شایسته، توانمند، برخوردار از بینش سیاسی، بصیرت عمیق، باقدرت تحلیل از مسائل منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی است تا مدیران ارشد کشور از دل فعالیت‌های سیاسی اجتماعی ما درآیند.»

کتب درسی اصولی، مبنایی، هدفمند و با برنامه تدوین شده است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش فعالیت‌های زیادی انجام داده است. نباید آموزش و پرورش را زیر سوال نبریم، اما تا ایفای همه مسئولیت‌های خود باز هم فاصله زیادی داریم.»

علیرضا کاظمی با یادآوری روح حاکم بر کتاب‌های درسی که همان تقویت هویت ملی، دینی، انقلابی و تربیت سیاسی اجتماعی دانش‌آموزان است، گفت: «کتب درسی اصولی، مبنایی، هدفمند و با برنامه تدوین شده است البته ممکن است نواقصی نیز داشته باشند.»

انتخابات شورای دانش‌آموزی برنامه نهادینه‌سازی رفتارهای دانش‌آموزان است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره تعلیم و تربیت غیررسمی و برنامه‌های فوق‌برنامه تربیتی هم گفت: «در نظام تعلیم و تربیت تشکل‌های مختلفی طراحی شده است که می‌توان گفت مهم‌ترین ماموریت آن‌ها تربیت سیاسی است. طرح‌ریزی انتخابات شورای دانش‌آموزی یک برنامه نهادینه‌سازی رفتارهای دانش‌آموزان است که دانش‌آموزان را به مشارکت‌جویی، برنامه‌ریزی و چرخش مسئولیت هدایت می‌کند و از دل آن مجامع دانش‌آموزی، مجالس استانی و دانش‌آموزی شکل می‌گیرد. نه میلیون دانش‌آموز در این انتخابات شرکت می‌کنند. اکنون ۷۰۰ هزار اعضای شوراهای دانش‌آموزی در مدارس، ۶ هزار مجمع و ۱۵۰ نفر نمایندگان مجلس دانش‌آموزی داریم.»

او بهترین فرصت تربیت سیاسی و اجتماعی را ایام‌الله دانست چون تربیت سیاسی در بین دانش‌آموزان تمرین می‌شود. کاظمی گفت: «بیشترین سهم در تربیت سیاسی، فعالیت‌های تربیتی غیررسمی است. این برنامه یک برنامه جدید است و باید شبکه تربیت سیاسی را طراحی کنیم و آن را از استان‌ها به دل مناطق و مدارس ببریم.»

بیاینه مقام معظم رهبری منشور تربیت سیاسی آموزش و پرورش قرار گیرد

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «باید با تفکر خلاقانه مدرسان و طراحان تربیت سیاسی در استان‌ها برنامه‌های تربیت سیاسی را اجرا کنیم. مدرسان تربیت سیاسی در برنامه‌های تربیتی به ما کمک کنند.»

علیرضا کاظمی گفت: «بیانیه مقام معظم رهبری باید منشور تربیت سیاسی آموزش و پرورش در دهه پنجم انقلاب و چله دوم انقلاب باشد. روح حاکم بر این بیانیه افتخار به گذشته و دستاوردهای انقلاب اسلامی است. ایجاد روحیه امیدبخشی به جامعه نیز در این بیانیه آمده است، بنابراین اولین ویژگی یک مدرس تربیت سیاسی این است که این دو ویژگی را داشته باشد مسیر حرکت ما در تربیت سیاسی نیز باید امیدبخش باشد و در مرکز برنامه‌هایمان باشد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان بر لزوم برنامه‌ریزی برای تببین بیانیه مقام معظم رهبری و توسعه و ترویج این گفتمان تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار