دست رد اتحادیه اروپا به سینه واشنگتن؛ «از برجام خارج نمی‌شویم»

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخواست معاون اول رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران را رد کردند.

کد مطلب: ۸۹۴۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
دست رد اتحادیه اروپا به سینه واشنگتن؛ «از برجام خارج نمی‌شویم»

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در جریان کنفرانس «امنیت و ثبات در خاورمیانه» که در ورشو، پایتخت لهستان با حضور سران 64 کشور برگزار شد و بدون اجماع حتی بر سر بیانیه پایانی، خاتمه یافت، در اظهاراتی انگشت اتهام را به سوی اروپایی‌ها گرفت.

او صراحتا اروپا را به خویشتن‌داری در قبال جمهوری اسلامی ایران برای حفظ توافق هسته‌ای موسوم به برجام متهم کرد.

این مقام مسئول آمریکایی پیش از این نیز بارها و بارها در اظهاراتی بر لزوم نابودی توافق هسته‌ای با تهران تاکید کرده بود، همچنین از راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا از سوی آلمان، فرانسه و انگلستان به منظور تسهیل تبادلات مالی میان شرکت‌های اروپایی خواهان تجارت با ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا انتقاد کرد.

دوویچه‌وله گزارش داد که پنس در جریان اظهارات خود، راه‌اندازی کانال ویژه مالی اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را مایه افزایش شکاف میان اروپا و آمریکا خواند و از کشورهای اروپایی خواست، با پیوستن به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از حمایت از توافق هسته‌ای دست بردارند و از آن خارج شوند.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر به تهران تاخته و مدعی شده است که ایران با «جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای خود در سوریه، لبنان، عراق و یمن و دشمنی‌اش با اسرائیل در فکر برنامه‌ریزی برای برپایی هولوکاست جدید است.»

این خبرگزاری آلمانی‌زبان در همین زمینه اعلام کردکه آلمان و اتحادیه اروپا روز جمعه (۲۶ بهمن - ۱۵ فوریه) در کنفرانس امنیتی مونیخ درخواست ‌معاون رئیس‌جمهوری ایالت متحده آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران موسوم به برجام را باهدف منزوی کردن کشورمان، رد کرده‌اند.

دوویچه‌وله به نقل از هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان آورده است که برلین از توافق منعقد‌شده در سال ۲۰۱۵ که ایران را در ازای رفع تحریم‌ها به میزان قابل توجهی از برنامه اتمی خود دور کرده است، دفاع می‌کند.

این دیپلمات آلمانی اضافه می‌کند: «همراه با بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و تمامی اتحادیه اروپا ما راه‌هایی پیدا کردیم که تا امروز ایران را در توافق هسته‌ای نگه داریم. هدف ما دقیقا همان ایران بدون سلاح‌های هسته‌ای است، زیرا ما به روشنی شاهد بی‌ثبات‌سازی‌های ایران در منطقه هستیم.»

وزیر امور خارجه آلمان همچنین در جریان اظهارات خود تاکید کرده است که بدون این توافق (برجام) «منطقه امن‌تر نمی‌شود و در حقیقت یک قدم به رویارویی نزدیک‌تر خواهد شد.»

از سوی دیگر فدریگا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ برجام را برای امنیت اروپایی‌ها مسئله‌ای «حیاتی» دانست و اظهار کرد: «اتحادیه اروپا مصمم به ادامه اجرای کامل این توافق است چرا که برجام مسئله‌ای امنیتی برای اروپا قلمداد می‌شود.»

او همچنین تاکید کرده است که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به حفظ مصالح امنیتی و عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و اجرای کامل این توافق ادامه خواهند داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار