احتمال تعیین تکلیف پالرمو در نشست شنبه مجمع تشخیص

تهران (پانا) - نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران صبح شنبه با حضور اعضا برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۸۹۳۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
احتمال تعیین تکلیف پالرمو در نشست شنبه مجمع تشخیص

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان صبح شنبه (27 بهمن ماه) به منظور بررسی دستور کارهای خود تشکیل جلسه خواهند داد.

بر اساس اعلام‌ رسمی و رویه مجمع تشخیص، اعضای مجمع روز شنبه در نخستین دستور لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی را در دستور کار خود خواهند داشت.

مجمع تشخیص تاکنون دو نشست برای بررسی این لایحه با حضور مسئولانی از دولت و مجلس شورای اسلامی به ویژه محمد جواد ظریف و لعیا جنیدی، وزیر امور خارجه و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و الهیار ملک‌شاهی، روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تشکیل داده است.

هر دو این نشست‌ها بدون جمع‌بندی مشخص درباره لایحه مذکور پایان یافته است.

نشست اعضای مجمع در حالی روز شنبه برگزار می‌شود که به طور قطع لایحه پالرمو حتی در صورت تصویب در مجمع نیز به نشست آتی گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF که از بیست‌وهشتم بهمن تا سوم اسفند ماه در پاریس برگزار می‌شود، نخواهد رسید و این به آن معناست که به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تیم مذاکره‌کننده ایرانی در FATF تنها با اجرای نیمی از 41 توصیه گروه ویژه اقدام مالی به پاریس خواهد رفت.

این موارد در کنار هم از این مسئله خبر می‌دهد که در بهترین حالت، گروه ویژه اقدام مالی برای یک دوره احتمالا 4 ماهه دیگر اقدامات تقابلی علیه تهران را تعلیق خواهد کرد و در بدترین حالت، نام جمهوری اسلامی ایران به لیست کشورهای پرخطر برای تجارت یا همان لیست سیاه در کنار کره‌شمالی اضافه خواهد شد.

با این حال، پیش از این حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به پانا گفته بود که به احتمال فراوان مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست بعدی خود درباره پالرمو رای‌گیری خواهد کرد.

او همچنین گفته بود که فضای مجمع تشیخص مصلحت نظام درباره پالرمو فضایی کاملا دو قطبی و 50 - 50 است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که سرنوشت پالرمو در مجمع چه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار