سمعک راهکاری برای درمان کم‌شنوایی

با انواع سمعک ها آشنا شوید!

تهران (پانا) - کم‌شنوایی یکی از مشکلات شایعی است که در زندگی روزمره افراد مبتلا به آن اختلالات زیادی ایجاد می‌کند. کم‌شنوایی محدودیت سنی ندارد و می‌تواند برای هر فردی رخ دهد.

کد مطلب: ۸۹۲۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
با انواع سمعک ها آشنا شوید!

کم‌شنوایی نوزادان در زمان تولد آن‌ها در بیمارستان تشخیص داده می‌شود؛ اما کم‌شنوایی بزرگسالان باید با استفاده آزمون‌های تخصصی و توسط متخصص شنوایی سنجی، ادیولوژیست و متخصص گوش و حلق و بینی تشخیص داده شود.

راهکار درمان کم‌شنوایی

کم‌شنوایی راهکار درمانی مشخصی ندارند؛ اما یکی از مطمئن‌ترین آن‌ها استفاده از سمعک است. سمعک دستگاه الکترونیکی کوچکی است که از قطعاتی اعم از رسیور، میکروفون و تقویت کننده یا آمپلی فایر تشکیل شده است. سمعک اصوات محیط اطراف را جمع‌آوری کرده مطابق با میزان کم‌شنوایی فرد آن‌ها را تقویت می‌کند و به قسمت داخلی گوش می‌فرستد. سمعک راهکار درمانی موقت کم‌شنوایی است یعنی تا زمانی که فرد سمعک را در داخل گوش خود قرار می‌تواند اصوات را به خوبی بشنود و به محض این که سمعک را از داخل گوش خود خارج کند دیگر قادر به واضح شنیدن اصوات نخواهد بود.

نحوه تجویز سمعک

زمانی که فرد احساس کم‌شنوایی دارد باید به نزد متخصص شنوایی سنجی یا ادیولوژیست مراجعه کند تا آزمون‌های شنوایی سنجی را انجام دهد و پس از آن بتواند با توجه به میزان کم شنوایی سمعک مناسب را دریافت کند. کلیه خدمات تجویز سمعک و انجام آزمون‌های شنوایی سنجی توسط ادیولوژیست یا کارشناس شنوایی سنجی انجام می‌گیرد. از طرفی معمولا ادیولوژیست‌ها برای تشخیص بهتر از متخصص گوش و حلق و بینی نیز کمک می‌گیرند.

انواع سمعک

سمعک‌ها با توجه به نحوه کارکرد، تجهیزات خود و شکل ظاهری خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که پرکاربردترین آن‌ها عبارتند از: سمعک هوشمند و سمعک دیجیتال

سمعک هوشمند

سمعک هوشمند یکی از پیشرفته‌ترین انواع سمعک محسوب می‌شود. سمعک هوشمند با الگوبرداری از گوش انسان طراحی شده است. سمعک هوشمند با به کارگیری از از تکنولوژی و قابلیت‌هایی که دارد محیط و اصوات اطراف را به خوبی شناسایی کرده و سپس بر اساس میزان افت شنوایی فرد آن‌ را تقویت می‌کند. همچنین تنظیمات سمعک هوشمند بر خلاف دیگر سمعک‌ها به صورت کامپیوتری و خودکار انجام می‌شود. از طرفی سمعک هوشمند قابلیت برقراری ارتباط بین دو گوش انسان را به طور طبیعی دارد. سمعک هوشمند را می‌توان با استفاده از سیستم وایرلس تعبیه شده داخل آن به ابزارهای دیجیتال و تلویزیون وصل کرد. یکی دیگر از قابلیت‌های سمعک هوشمند قدرت یادگیری آن است. سمعک هوشمند پس از یکبار تنظیم برنامه‌ها، کلیه عملیات تغییر ولوم و کنترل برنامه‌ها را به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

سمعک دیجیتال

سمعک دیجیتال یکی دیگر از انواع سمعک است که با توجه به قیمت مناسبی دارد جایگزین بسیار خوبی برای سمعک‌های معمولی است. سمعک دیجیتال علاوه بر امکان تنظیم با کامپیوتر قابلیت‌های دیگری را نیز دارد. سمعک دیجیتال به طور خودکار کلیه اصوات مزاحم را تشخیص داده و آن‌ها را حذف می‌کند. همچنین سمعک دیجیتال، مانند سمعک هوشمند سیستم وایرلس دارد که با استفاده از آن می‌تواند به موبایل و تلفن همراه وصل شود. معمولا برای افرادی که از افت شنوایی بالایی دارند استفاده می‌شود.

سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ یکی دیگر از انواع سمعک است که سیستم و اجزای ساده‌ای دارد. سمعک آنالوگ جزء ابتدائی‌ترین سمعک‌ها شناخته می‌شود. سمعک آنالوگ طول عمر کمتری نسبت به سایر سمعک‌ها دارد. امروزه این نوع سمعک معمولا برای افرادی که از افت شنوایی پایینی برخوردارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. سمعک آنالوگ نیز مانند دیگر سمعک‌ها توسط ادیولوژیست یا شنوایی سنج تجویز می‌شود.

نکاتی درباره نگهداری از سمعک

سمعک‌ها مانند هر وسیله‌ی دیگری به مراقبت و نگهداری نیاز دارند. برای افزایش طول عمر و باتری سمعک بهتر است به نکاتی توجه شود که عبارتند از:

عدم قراردادن سمعک در معرض آفتاب و گرمای شدید

عدم استفاده از آب و الکل برای نطافت سمعک

عدم به کارگیری از ابزارهای خشن برای تمیز کردن سمعک

بررسی و تعویض فیلتر سمعک به صورت دوره‎ای

خارج کردن سمعک هنگام استحکام

تعویض به موقع باتری سمعک

خارج کردن سمعک هنگام قرار گیری در محیط‌های دارای تشعشع

نظافت سمعک در زمان به موقع

تمیز کردن جرم گوش از دهانه سمعک

عدم ضربه و آسیب به سمعک

استفاده کردن از سمعک تنها به صورت شخصی

تنظیم سمعک توسط فرد با تجربه

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار