چهل سالگی انقلاب

صادقی: عدم التزام به همه اصول قانون اساسی دلیل نابه‌سامانی‌‌های کشور است

تهران (پانا) - عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی دلیل برخی پسرفت‌ها در سال‌های پس از انقلاب اسلامی را عدم التزام عملی مسئولان به قانون اساسی و اجرای کاریکاتوری آن عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۹۲۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد
صادقی:  عدم  التزام به همه اصول قانون اساسی دلیل نابه‌سامانی‌‌های کشور است

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به نزدیکی روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و بیان کامیابی‌ها و ناکامی‌ها از سوی مسئولان مختلف، اظهار کرد: «نخستین مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی است. دستاوردهای انقلاب در طول این مدت کم نبوده و دستاوردهای قابل توجهی حاصل شده است. زیر ساخت‌های کشور در شهرها و روستاها بهبود یافته، در مسائل رشد و آموزش کودکان، توسعه دانشگاه‌ها و بهداشت فردی و خانوادگی پیشرفت‌های بسیار خوبی در طول این مدت چهل ساله حاصل شده است.»

او ادامه داد: «این‌ها همه مواردی است که در طول این سال‌ها بهبودهای قابل توجهی یافته است. نقاط ضعف وجود داشته ولی بهتر است ابتدا نقاط قوت را ببینیم و سپس به نقاط ضعف بپردازیم. انتقادات ما به معنای فراموشی نقاط قوت نیست.»

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد متذکر شد: «ما اگر در حوزه بهداشت فردی و سلامت قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم و سن امید به زندگی به 75 سال رسیده است باید در کنار آن ببینیم که در حوزه سلامت اجتماعی رشد داشته‌ایم یا کاهش.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قابل توجه شمار زندانیان در سال‌های پس از انقلاب، اظهار کرد: «شما آمار زندانیان را در نظر بگیرید و آن را با جهان قیاس کنید. ما رده نهم جهان را در اختیار داریم یعنی از زیر 10 هزار زندانی در سال 58 به بیش از 250 هزار زندانی رسیده‌ایم. این مسئله واقعا می‌تواند به منزله یک نشانه برای اهل فن عمل کند و نشان دهد که یک جای کار مشکل دارد که این اتفاق افتاده است.»

او تاکید کرد: «دلیل اصلی پسرفت‌ها به نظر من این است که در این کشور همه ما مسئولان التزام عملی به قانون اساسی نداشته‌ایم یعنی به طور همه‌جانبه آن را اجرا نکرده‌ایم و در حقیقت آن را کاریکاتوری اجرا کرده‌ایم به این معنی که برخی قسمت‌های آن را بزرگ کرده‌ایم و برخی قسمت‌های دیگر را کلا ندیده‌ایم.»

دستاوردهای انقلاب در طول این مدت کم نبوده و دستاوردهای قابل توجهی حاصل شده است. زیر ساخت‌های کشور در شهرها و روستاها بهبود یافته، در مسائل رشد و آموزش کودکان، توسعه دانشگاه‌ها و بهداشت فردی و خانوادگی پیشرفت‌های بسیار خوبی در طول این مدت چهل ساله حاصل شده است

این عضو فراکسیون امید دهمین دوره قوه‌مقننه با اشاره به اصول قانون اساسی، بیان کرد: «به نظرم در طول این سال‌های پس از اصلاح قانون اساسی فصل سوم آن که مربوط به حقوق ملت است با غفلت‌های بسیار بزرگی مواجه شده است.»

همه مسئولان باید از خود بپرسند که چقدر حقوق ملت را به رسمیت می‌شناسند

صادقی یادآور شد: «در چهلمین سالگرد انقلاب باید بدانیم که این ملت ایران است که بار همه مسائل و مصائب را به دوش کشیده و در مقابل هزار و یک فشار درونی و بیرونی مقاومت کرده است بنابراین وظیفه همه ماست که حقوق آنان را به طور تمام و کمال رعایت کنیم.»

این نماینده حقوق‌دان مجلس با تاکید بر لزوم پایبندی به قانون اساسی، خاطرنشان کرد: «همه مسئولان باید از خود بپرسند که چقدر حقوق ملت را به رسمیت شناخته‌اند. چقدر به حقوق آنان اعم از اقتصادی و سیاسی، برابری اجتماعی، ایجاد فرصت‌های شغلی یکسان، آموزش مناسب و... پایبند بوده و آن را عملیاتی کرده‌اند.»

او متذکر شد: «یکی از نقاط انحراف فعلی که انقلاب امروز با آن مواجه است مسئله خصوصی‌سازی آموزش است که متاسفانه مجلس شورای اسلامی در بودجه سال جاری نیز با آن دست به گریبان است.»

صادقی با برشماری برخی دیگر از مشکلات معضلات امروز کشورمان، اظهار کرد: «در حوزه آزادی‌های مدنی و سیاسی به دلایل مختلف به ویژه فشارها و البته ضعف بینش سیاسی متناسب با اهداف انقلاب در مسئولان قضایی و سیاسی با مشکل مواجه هستیم. امروز ما در کشور ادعا می‌کنیم که زندانی سیاسی نداریم، این بیشتر شبیه یک جوک است چراکه برای فرد متهم عناوین دیگری در نظر می‌گیرند و با استناد به آن ادعا می‌کنند که مجرم و زندانی سیاسی در کشور نداریم.»

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی اقتصاد مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که راهکار حل مشکلات و معضلات چیست، گفت: «برای حل‌وفصل مشکلات و معضلات، باید در قدم اول مصائب را بشناسیم و به مسائلی نظیر ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت اذعان کنیم. امروز بسیاری از مسئولان در رده‌های بالای حکومتی به این مسئله نه تنها اذعان نمی‌کنند بلکه عقیده دارند که امروز کشور در بهترین حالت به لحاظ اعتماد عمومی قرار گرفته است.»

او افزود: «اگر نوع نگاه و رویکرد ما این باشد به نظر من هیچ کار خاصی نمی‌توان انجام داد ولی اگر به این مسئله اذعان کردیم، آن وقت است که باید بر اساس روش‌های علمی و منطقی بسنجیم که این فاصله ایجاد شده بین مردم و حاکمیت چقدر است و چه عواملی باعث بروز آن بوده است.»

صادقی قانون اساسی را بهترین معیار سنجش کامیابی‌ها و ناکامی‌های انقلاب دانست و گفت: «باید ببینیم اهداف انقلاب در ابتدا چه مسائلی بود و امروز تا چه میزان محقق شده است. به نظر من بهترین متر و معیار برای ما در این زمینه اصول قانون اساسی است. اصل سوم قانون اساسی که 16 بند دارد را در نظر بگیریم و ببینیم چقدر محقق شده است و نمره ما در این زمینه چیست.»

میدان شوش امروز وضع بهتری از حلبی‌آبادهای قدیم ندارد

او خاطرنشان کرد: «در چهلمین سالگرد انقلاب مهم است که ما اجازه بیان نقدها را به اقشار مختلف جامعه بدهیم.»

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در خانه ملت در ادامه با اشاره به مشکلات اجتماعی موجود در کشور گفت: «در زمینه‌های اجتماعی نیز ما باید اهداف و آرمان‌های انقلاب را با وضع امروز جامعه مقایسه کنیم. باید آمار صحیح و کاملی از بیماری‌های روانی، کودکان کار، فرزندان طلاق، اعتیاد و امثالهم تهیه کنیم و با وضعیت مطلوب بسنجیم تا متوجه شویم چقدر با آن نقطه فاصله داریم.»

او تصریح کرد: «اگر در ابتدای انقلاب بحث حلبی‌آباد را به حق مطرح می‌کردیم باید ببینیم که امروز بعد از گذشت 40 سال با پدیده‌های مشابهی مثل میدان شوش مواجه هستیم. این مناطق عملا نه تنها وضع بهتری از حلبی‌آباد آن زمان ندارد بلکه چه بسا بدتر هم باشد.»

صادقی در بخش پایانی اظهارات خود با انتقاد از توزیع ناهمگون ثروت در برهه‌ای از سال‌های پس از انقلاب، تصریح کرد: «این مشکلاتی است که ما بعد از 40 سال با آن مواجه هستیم. به نظر من عمده این مشکلات دلایل اقتصادی دارد. جامعه‌ای که توزیع نامناسب و نامتناسب ثروت در آن ایجاد شد به تبع آن باید شاهد شکاف طبقاتی باشیم. اگر خواهان حل این مشکلات هستیم باید در سیاست‌های خود بازنگری‌های بسیار جدی انجام دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار