رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور:

حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز در ۱۱۴ مدرسه خارج از کشور تحصیل می‌کنند

تهران (پانا) - رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور از تحصیل حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز در ۱۱۴ مدرسه خارج از کشور خبر داد.

کد مطلب: ۸۹۱۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز در ۱۱۴ مدرسه خارج از کشور تحصیل می‌کنند

غلامرضا کریمی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد با تبریک این ایام گفت: «مدارس خارج از کشور از ۱۳۴ سال پیش شکل گرفتند. ابتدا در مسکو، بعد استانبول و همینطور در شهرهای مختلف کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورها تاسیس شدند.»

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل ادامه داد: «مجموعا در سال ۵۷، تعداد ۹ مدرسه در ۹ شهر با ۲ هزار دانش‌آموز داشتیم. اما بعد از انقلاب مدارس شروع به گسترش کردند و اکنون براساس مصوبه هیات دولت، ۷ سرپرستی در نقاط مختلف جهان شکل گرفته است.»

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور افزود: «اکنون در ۱۱۴ مدرسه در ۸۴ شهر و ۵۴ کشور، حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز داریم. در طول سال‌های مختلف این تعداد، روند کاهشی و افزایشی داشته است، در مقاطعی مدارسی در شهرهایی راه‌اندازی شده اما مدتی هم متقاضی نداشته‌اند و فرزندان کارگزاران نظام در آنجا نبوده‌اند اما باز هم مدارس به عنوان پایگاه‌های فرهنگی حفظ شده‌اند.»

به گفته غلامرضا کریمی هفت سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ترکیه و روسیه، امارات، قطر، کویت، پاکستان و هند، اروپا (مجموعه اروپا و آمریکای لاتین)، سوریه و لبنان هستند. او گفت: «بعضی از مدارس هم از مرکز اداره می‌شوند و تحت سرپرستی خاصی نیستند.»

کریمی گفت: «ما در بحث ارزشیابی مدارک محصلان هم فعالیت داریم و تاکنون ۳۵ هزار ارزشیابی مدارک تحصیلی انجام شده است.»

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل به مدارس بین‌المللی داخل کشور هم اشاره کرد و گفت: «برای تحصیل خارجی‌ها در ایران، حدود ۵۰ مدرسه با نظام آموزش‌های دیگر کشورها داریم تا افراد کشورهای دیگر در ایران بتوانند ادامه تحصیل دهند. این مدارس برای اتباع خارجی ایران یا ایرانی‌هایی است که در خارج بوده‌اند و فرزندانشان به داخل می‌آیند.»

نظام آموزش بین‌المللی ایران را تدوین می‌کنیم

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور از تدوین نظام آموزش بین‌الملل کشورمان خبر داد و گفت: «اقدام جدید ما این است که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نظام آموزش بین‌المللی ایران را تدوین کنیم. برنامه درسی آن تصویب شده و به شورای عالی آموزش و پرورش می‌رود تا کتاب‌های درسی مناسب با نظام آموزشی کشورمان برای آموزش خارج از کشورمان تدوین شود.»

او گفت: «۹۰۰ مدرسه در خارج از کشور داریم، افرادی که علاقه‌مند به جمهوری اسلامی هستند مدرسه تاسیس کرده‌اند و این‌ها علاقه‌مند هستند تا نظام آموزشی ایران را بخوانند و چون این برنامه درسی به زبان انگلیسی و عربی نبوده است می‌خواهیم این کار را برای مدارس انجام دهیم.»

کریمی ادامه داد: «حوزه ارتباطات و تعاملات بین‌المللی در سال ۵۷ زیاد نبوده ولی اکنون با ۳۵ کشور یادداشت تفاهم همکاری بسته‌ایم و در ۴۵ برنامه مبادلات اجرایی با دیگر کشورها حضور داریم. در سال ۵۷ تقریبا به هیچ سازمان بین‌المللی حق عضویت پرداخت نمی‌کردیم ولی اکنون در ۹ سازمان بین‌المللی عضو هستیم و حق عضویت پرداخت می‌کنیم.»

او افزود: «همچنین آیسسکو در درون وزارت آموزش و پرورش مستقر است. حدود ۳۵۰ فعالیت مشخص در قالب ترجمه کتاب، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی با سازمان آیسسکو‌ در سالیان گذشته انجام شده است. علاوه بر آن هم، ما همکاری‌هایی با سازمان مختلف از جمله یونسکو داریم.»

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل به دانش‌آموزان پناهنده ایران هم اشاره کرد و گفت: «حضور دانش‌آموزان پناهنده در مدارس اتفاق دیگر حوزه ما است و ما همیشه پذیرای آن‌ها بوده‌ایم و در پی دستور رهبری در سال ۹۳ که هر کودکی فارغ از اینکه مدرک دارد یا نه، باید وارد مدرسه شود، شاهد جهشی در تعداد دانش‌آموزان پناهنده در مدارس بودیم و اکنون ۴۹۳ هزار دانش‌آموز پناهنده در ۲۸ هزار مدرسه در کنار دانش‌آموزان ایرانی مشغول تحصیل هستند که این اتفاق مورد تحسین همه سازمان‌های بین‌المللی است. در دیگر کشورها پناهنده‌ها را در اردوگاه نگه می‌دارند و به آنها خدمات می‌دهند ولی ما در شهرهای خود به آنها خدمات می‌دهیم و قرار است تجربه ایران به عنوان یک تجربه موفق به کشورهای دیگر ارائه شود.»

او گفت: «برای آینده به دنبال این هستیم که مدارس خارج از کشور حتما بتوانند به عنوان پایگاه فرهنگی به کار خود ادامه دهند، ما البته به خاطر شرایط کشور و تحریم و مشکلات ارزی تغییراتی انجام خوهیم داد و مطمانا در سال آینده تعداد نیروهای اعزامی کاهش پیدا می‌کند. امسال علی رغم کاهش اعلام کردیم هر معلمی که به تبعیت همسر فرهنگی می‌تواند در خارج از کشور حضور داشته باشد به مرکز امور بین‌الملل مراجعه کند تا بتوانیم آنها را از حقوق ریالی برخوردار کنیم و بیمه شوند اما شرح وظیفه کاریشان در یک مدرسه در خارج از کشور باشد. این اتفاق کمبود بودجه ما را در خارج از کشور تا حدودی جبران کرد. سال آینده همین استراتژی را مد نظر داریم که از دانشجویان خارج از کشور هم یا ایرانی‌های مقیم خارج بتوانیم استفاده کنیم.»

او افزود: «ما همچنین یک سایت را هم به صورت آفلاین در اختیار مدارس قرار داده‌ایم. در این سایت همه دروس هستند تا بچه‌ها از آنها استفاده کنند و کیفیت همچنان حفظ شود با اینکه هزینه‌ها هم کمتر می‌شود. مراکزی که مورد تایید سازمان پژوهش باشند، از مطالب تولیدی آنها برای آموزش مدارس خارج از کشور استفاده می‌کنیم، ما به صورت آفلاین این مطالب را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. برای دانش‌آموز هزینه ندارد و فقط معلم می‌تواند به آن مطالب دسترسی داشته باشد.»

کریمی ادامه داد: «در کشورهای عربی در کویت و قطر مشکلی تاکنون نداشته‌ایم اما در امارات مدارسمان دچار مشکلاتی شدند، اما از طریق وزارت خارجه در ارتباط هستیم و مشکل مدرسه ابوظبی تا هشتاد درصد برطرف شده است. امیدواریم با رایزنی‌ها هم مدرسه شارجه را از سال آینده راه‌اندازی کنیم. ما نظام آموزشی کشورهای دیگر را بررسی می‌کنیم و تجربه‌های موفق را پیگیری می‌کنیم تا بومی شود و در اختیار مدارس قرار گیرد. سیاست آموزش و پرورش مدرسه‌محوری است و بنابراین تجربه‌های موفق را اگر سنخیت با نظام آموزشی و چارچوب‌های ما باشد، آن را در اختیار مدارس قرار می‌دهیم.»

ما به تناسب نیازی که سفارت‌خانه‌ها اعلام می‌کنند در هر کشوری مدرسه می‌سازیم

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: «در امارات ۲ هزار و ۵۷۷ دانش‌آموز، در کویت ۲ هزارو ۳۰، در قطر ۸۲۴ و در اروپا هزار ۷۷۰ دانش‌آموز داریم که اکثرا در ابتدایی هستند. ما به تناسب نیازی که سفارت‌خانه‌ها اعلام می‌کنند در هر کشوری مدرسه می‌سازیم و معلم اعزام می‌کنیم. کارگزاران نظام باید فرزندشان در مدارس ایرانی درس بخوانند. »

او افزود: «اما درباره مدارس اروپایی و دیگر کشورها ما کم کم دچار چالش می‌شویم، چون اکثر کشورها در حال راه‌اندازی نظام آموزشی خاص برای افراد مقیم کشور خود هستند. مثلا در اتریش کم کم دچار چالش می‌شویم. تعدادی از ایرانی‌ها مقیم این کشور شده‌اند و تبعه هستند ولی دوست دارند در مدرسه ایرانی درس بخوانند، دولت اتریش به ما اعلام کرده است که مدرسه خاص و مورد تایید این کشور با مربی بهداشت، سالن ورزشی و ... راه‌اندازی کنید و باید استانداردهای ما را داشته باشد. به همین خاطر ما از بخش خصوصی خواسته‌ایم در این زمینه به ما کمک کنند.»

کریمی به تدریس متون دینی هم اشاره کرد و گفت: «در سر کلاس‌های مدارس دیگر کشورها مثلا درس کاتولیک که تدریس می‌شود بچه‌های مسلمان را از کلاس خارج می‌کنند، حتی برای شیعه و سنی هم همینطور است و آیین‌ها به درستی تدریس می‌شود. اولویت اول برای ما در خارج این است که مدرسه داشته باشیم و هر روز سرود جمهوری اسلامی خوانده شود و بچه‌ها به کلاس بیاییند.»

بودجه سال آینده مرکز امور بین‌الملل

او به بودجه سال آینده مرکز امور بین‌الملل هم اشاره کرد و گفت: «بودجه سال آینده ما ۴۰ میلیون یورو پیش بینی شده بود ولی با افزایش نرخ ارز به نصف کاهش پیدا کرد. اما دولت در سال آینده به دنبال آن است تا سازمان‌هایی که بودجه آنها ارزی است بتوانند از یک سازوکار دیگر هم ستفاده کنند. بودجه ما از ۱۷۴ میلیارد به ۲۰۷ میلیارد تومان یعنی با ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است که با این افزایش نرخ ارز، کمتر از نصف هزینه‌های ما را پوشش می‌دهد.»

او درباره موسسه‌هایی غیرقانونی داخل که تبلیغ ارائه مدرک دیگر نظام‌های آموزشی را می‌دهند هشدار داد و گفت: «همین چند روز قبل موسسه‌ای اعلام کرده بود که ما با نظام آموزش انگلیس تدریس می‌کنیم و مدرک می‌دهیم و ما رفتیم و دیدیم دروغ است و بنابراین توصیه می‌کنیم که خانواده‌ها تردید خاصی نسبت به این موسسات داشته باشند و با مرکز امور بین‌الملل مشورت کنند.»

کریمی از پرداخت حقوق معلمان خارج از کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «حدود چهار ماه حقوق معلمان را پرداخت کرده‌ایم و چهار ماه دیگر را منتظر تخصیص هستیم. بخشی از حقوق معلمان اما باقی می‌ماند که امیدواریم با سازوکار دولت در سال آینده معوقات حقوق معلمان را سال آینده پرداخت کنیم. حقوق منقضی خدمتی‌ها هم با جزو همین هاست و با تخصیص جدید پرداخت خواهد شد.»

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل و رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در پایان گفت: «چنین مرکزی با این کار و با این اسم قبل از انقلاب وجود نداشته است و بعد از انقلاب شکل گرفته است و مرکز مستقلی شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار