مشاور وزیر آموزش و پرورش: هر راه پیشرفتی از آموزش و پرورش می گذرد

همدان (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان استان همدان تعلیم و تربیت را عامل توسعه و پیشرفت کشور عنوان کرد و نقشه راه نظام جمهوری اسلامی را طبق سخنان مقام معظم رهبری از توسعه پایدار که غرب به دنبال آن است جدا دانست.

کد مطلب: ۸۹۱۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مشاور وزیر آموزش و پرورش: هر راه پیشرفتی از آموزش و پرورش می گذرد

رضا مددی در تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس آسیب‌شناسی تهیه شده است متأسفانه گاهی دیده می‌شود که یک معاون وزیر با این سند آشنایی ندارد و بر اساس سیستم خود برنامه می‌دهد.
مددی با بیان این که به دنبال برنامه‌ریزی بلندمدت هستیم و در سند تحول نیز اشاره شده که مدرسه باید سند راهبردی داشته باشد تأکید کرد:‌ مدیران باید برای چند سال در مدرسه برنامه داشته باشند، مدیری که می‌داند چند سال در یک مدرسه است باید سند راهبردی چند ساله برای خود تعریف کند.
او با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و این که یکی از شعارهای بسیار مهم دوران انقلاب و بعد از آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده است اظهار کرد: امام (ره) به استقلال فرهنگی توجه زیادی داشت و یکی از جهت‌گیرهای انقلاب اسلامی استقلال فرهنگی و فکری بود که پیام‌های فرهنگی بسیاری برای جهان بشریت دارد.
او با تأکید به این که تعلیم و تربیت کشور بر اساس سند تحول بنیادی مورد توجه قرار گرفته است گفت: خوشبختانه در چهلمین سال انقلاب اسلامی دارای مکتب تربیت شده و به دنبال تربیت اسلامی هستیم.
او با بیان این که در بعد کمی تحصیلات موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم و کسی به علت نبود امکانات از تحصیل جا نمانده است گفت: در حال حاضر مدرسه به عنوان شاخص‌ترین نماد حکومت جریان دارد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که امروز در اقصی نقاط کشور امکان تعلیم و تربیت فراهم شده است افزود:‌ سند تحول نقشه راه اصلاح آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش جمهوری اسلامی مسیر آینده را باید بر اساس این سند تنظیم کند.
او با بیان این که این سند در شورای عالی فرهنگی عمومی تصویب شده و چشم‌اندازی برای رسیدن به ایران 1404 است افزود: سند تحول در سال 82 توسط دولت مصوب شد که در نهایت هفت سال با مشارکت 600 نفر از صاحب نظران دانشگاه، حوزه علمیه و آموزش و پرورش تهیه شده است.
مددی با اشاره این که شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای راهبردی است و این سند نیز در سطح بالاتری برای پیشرفت جمهوری اسلامی تنظیم شده است گفت: هر راه پیشرفتی از آموزش و پرورش می‌گذرد و باید به این سازمان توجه ویژه‌ای کرد.
او اظهار کرد: هر جا سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش شد پیشرفت از آن نیز حاصل شده چون آموزش و پرورش مولد نیروی انسانی است و کشورهایی که بیشتر در حوزه تعلیم و تربیت سرمایه‌گذاری می‌کنند زودتر به پیشرفت می‌رسند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: تمام‌ سازوکارهای آموزش و پرورش و ادارات مربوطه برای این است که مدرسه ارتقا یابد.
او با اشاره به این که یکی از توصیه‌ها این است که مدرسه‌ها سند تحول داشته باشند گفت: بعد از برنامه 1404 به برنامه‌ریزی بلندمدت 50 ساله می رسیم و عامل پیشرفت نیز سند راهبردی است.
مددی با بیان این که تعلیم و تربیت چیزی نیست که بی‌توجه به آن بود و قطعاً اگر این رویه باشد ضرر خواهیم کرد، گفت: آموزش و پرورش تکلیفی جز اجرای سند تحول بنیادین ندارند و رهبری مسئله آموزش و پرورش را یک مسئله دائمی و همیشگی و در حقیقت قاعده نظام جمهوری اسلامی می‌داند.
مددی در پاسخ به این سؤال که چرا آموزش و پرورش باید سند تحول و نقشه راه داشته باشد تأکید کرد: اگر نقشه راه متقنی نباشد باید اعمال سلیقه را در برنامه‌ها دید.
او با اشاره به این که آموزش و پرورش در اهتمام به برنامه‌ها نقشه راه می‌خواهد و چگونه می‌شود بنایی نقشه داشته باشد اما آموزش و پرورش نداشته باشد گفت: خداوند برای خلقت انسان برنامه دارد و تا قیامت در آن تغییری نمی‌دهد، آموزش و پرورش نیز نمی‌تواند بدون برنامه باشد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان این که آموزش و پرورش به دنبال تعلیم و تربیت اسلامی است خاطرنشان کرد:‌ اگر به دنبال نسخه تعلیم و تربیت اسلامی هستیم باید سند تحول بنیادین را به کار گیریم و مدیر مدرسه با نقشه‌های جزئی مبتنی بر این سند باید برنامه داشته باشد.
مددی ضمن بیان این که افتخاری است که نقشه راه داریم و عذرخواهی می‌کنم در معرفی این نقشه کوتاهی‌هایی شده است گفت: مدیر در سرنوشت یک مدرسه با صدها دانش‌آموز و ده‌ها معلم نقش دارد و باید نقشه کلان برای اداره داشته باشد.
مددی با اشاره به تهیه اسناد تحولی در آموزش و پرورش افزود: هر کدام از این اسناد مأموریتی دارند مثلاً مبانی نظری به سؤال‌های فکری پاسخ می‌دهد.
او با بیان این که مدرسه نهاد اجتماعی و فرهنگی است و با این معنا متفاوت بوده که مدرسه برای آموزش دروس فیزیک، شیمی است خاطرنشان کرد: بیانیه ارزش‌ها، بایدها و نبایدهایی اساسی است که باید تمام اجزا و مؤلفه‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی هماهنگ با آن ها باشد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید به این که وقتی تربیت در ذهن افراد معنای متفاوتی دارد، نمی‌تواند هم افق باشد و در نتیجه هم جهت و هم مسیر نیست گفت: نباید وزیر آموزش و پرورش راجع به تربیت یک نظر دهد و معلمان نظر دیگری بلکه باید نظرات آنها هم افق باشند.
او با اشاره به این که انقلاب اسلامی را بدون امام خمینی (ره) نمی‌توان ادامه داد و باید راه و روش ایشان را در ذهن دانش‌آموزان زنده نگه داشت افزود: تعلیم و تربیت 6 ساحتی یعنی در آموزش و پرورش 6 نوع تعلیم و تربیت وجود دارد و تقسیم‌بندی برای این است که بر مبنای آن حرکت شود.
مددی در ادامه گفت:‌ به عنوان نمونه مسابقات قرآن کریم در آموزش و پرورش برگزار می‌شود اما زمانی ارزشمند است که زمینه تربیتی داشته باشد.
او با اشاره به این که نظام تربیتی کشور قادر نیست ارزیابی در تربیت انجام دهد و این یک نقص است افزود: برخی از مدارس برندهایی مثلاً از رفتن دانش‌آموزی به مدرسه تیزهوشان ایجاد می‌کنندکه این برندها مهم نیست بلکه مهم این است که او را برای زندگی آینده تربیت کنیم که در این راه بر اساس 6 نوع تربیت پیش می رویم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: سند تحول آموزش و پرورش عنوان می‌کند تمام معلم ها نقشه تربیتی دارند و تربیت کار معلمان است و وظیفه آن ها فقط تدریس درس نیست بلکه معلم باید دروس را ابزاری برای تربیت بداند.
او خاطرنشان کرد: تربیت کار مشترک تمام معلمان است و بخش مهمی از سند تحول نگرش و بینش، بازنگری و نگاه مجدد است و باید مدیران با سند تحول آشنا شوند.
مددی با بیان این که ما در آموزش و پرورش ابتدا مأموریت تربیت داریم و بعد کارهای دیگر تصریح کرد: آموزش و پرورش یعنی حرکت مدیران مدارس و آن ها باید چشم‌انداز محور باشند.
او با اشاره به این که مدرسه در افق 1404 یادگیرنده، کمال‌جو و تسهیل‌کننده هدایت است گفت: مدرسه خود ارزیاب است یعنی مدیران و معلمان باید ابتدا ضعف‌های خود را بشناسند و اصلاح کنند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان این که متأسفانه گاهی جرأت نداریم ضعف‌ها را بگوییم و تنها قدرت‌ها را به رخ می‌کشیم تأکید کرد: اگر قدرت ضعف‌ها را به دانش‌آموز نگوییم فردا سمتی می‌گیرد که جرأت نمی‌کند ضعف هایش را به مردم بگوید، این که چرا نتوانست کاری انجام دهد و این مسئله ناشی از ضعف مدرسه است.
او ادامه داد: اگر همیشه قدرت‌ها را بگوییم دانش‌آموز در آینده مسئولی می‌شود که همواره از مردم طلبکار است، در مدرسه خود ارزیاب است او علاوه بر نقاط قوت نقاط ضعف‌ خود را نیز می شناسد.
مددی با تأکید به این که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس آسیب‌شناسی تهیه شده است گفت: متأسفانه گاهی دیده می‌شود که معاون وزیری با این سند آشنایی ندارد و بر اساس سیستم خود برنامه می‌دهد، یعنی هنوز نپذیرفته که افراد بالغ سند را تهیه کرده‌اند و رهبری تأکید به اجرای آن دارد.
او ضمن یادآوری این که در این سند گفته شده معلم کارمند نیست یعنی دولت باید قانون خدمت ویژه‌ای برای معلم تعریف کند و با نگاه کارمند به او نگاه نکند افزود: برخورد کارمندی با معلم یک نگاه اشتباه است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: برخورد مناسب و قانون جبران خدمت معلم باید مورد توجه باشد و بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأمین‌کننده نیازهای فردی و اجتماعی معلم است.

مددی افزود: معلمان باید مطالبه‌گر بر اساس سند تحول باشند و این سند برای سیاست‌گذاران، مدیران میانی و مدیران اجرایی حرفی برای گفتن دارد.

او با اشاره به این که 131 راهکار در سند تعریف شده که باید بر طبق آن پیش رفت و بدون درک منابع نظری اجرای آن ناقص است گفت: بخشی از راه سند را بر اساس درس ملی طی کرده‌ایم و 55 راهکار دیگر را مدیر مدرسه مستقیم می‌تواند اجرا و راهکار تعریف کند.

مددی در پایان گفت:‌ حتماً معلمان وارد شبکه تعاملی سیما شوند چرا که مطالب زیادی در این شبکه برای آن ها جانمایی شده است.

سحرشهبازی محب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار