وزیر علوم: حکمرانی و سیاستگذاری بدون حضور نخبگان معنایی ندارد

تهران (پانا) - وزیر علوم با بیان اینکه حکمرانی و سیاستگذاری بدون حضور نخبگان معنایی ندارد، بر لزوم توجه بیشتر مسئولان اجرایی به مشارکت نخبگان در تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۹۰۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
وزیر علوم: حکمرانی و سیاستگذاری بدون حضور نخبگان معنایی ندارد

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی که امروز (شنبه) در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه هر کدام از مباحث حکمرانی و سیاستگذاری بدون حضور نخبگان معنایی نخواهد داشت و مسئولیت نخبگان علمی در رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده باید انجام شود، گفت: لازمه تحقق این امر، توجه و آگاهی بیشتر مسئولان اجرایی به این است که بدون حضور نخبگان، حکمرانی‌ها به اهداف خود نخواهند رسید.

وی افزود: امروزه در تعریف جایگاه نخبگان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی از سوی اعضای هیأت علمی و مسئولان تفاوت‌هایی وجود دارد و اگرچه عنوان می‌شود که جایگاه آ‌ن‌ها به عنوان بستر و پایه هر نوع توسعه و حرکت در جامعه در نظرگرفته می‌شود اما در واقعیت میزان استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و دانشگاه‌ها جای بررسی و تامل دارد.

غلامی ادامه داد: در وضع فعلی دانشگاه‌های ما احساس می‌کنند که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها سهم جدی و سازماندهی شده‌ای ندارند، بااین وجود وقتی جمعیت دانشجویی را اعلام می‌کنیم از باب تربیت نیروی انسانی، افتخاری برای خود قائل هستیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی کارشناس یکی از وظایف دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: این تربیت بیش از آن چیزی که به کار گرفته می‌شود، صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی در حوزه پژوهش نیز حضور مطلوبی داشته‌اند، گفت: در این زمینه، رشد در برخی ابعاد بیشتر بوده و در بخش‌های دیگر به صورت هم‌تراز و هماهنگ نبوده است. شاید دلیلش این است که دانشگاه‌ها و گروه‌های علمی در بخش‌های مختلف سیاستگذاری حضور و مشارکت جدی نداشته‌اند.

غلامی با اشاره به مشارکت نداشتن جدی گروه‌های علمی در سیاستگذاری‌ها، افزود: این امر باعث شد تا ما در برنامه‌ریزی های آموزش عالی به نوعی با کندی و انحراف از مسیر مواجه شویم. خروج از این چالش نیاز به حرکت جدی دارد که بخشی از آن از درون نظام آموزش عالی صورت می‌گیرد اما بخش دیگر آن به توجه دستگاه‌های اجرایی به لزوم مشارکت نخبگان در سیاستگذاری‌ها و رشد مبتنی بر علم بستگی دارد.

وزیر علوم اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته، مبنا و حرکت، استفاده از ظرفیت‌های نخبگان علمی است و هرجا نیز حرکت جدی صورت گرفته حاصل نگاه کارشناسانه به این امر بوده است.

وی با بیان اینکه مسیر حکمرانی‌ها به فلسفه جوامع و جریان حرکت توسعه آن‌ها بستگی دارد و در کشور ما نیز براساس دیدگاه اسلامی باید توسعه در تمام حوزه‌ها و برای همه صورت گیرد، افزود: در حوزه آموزش عالی تلاش می‌کنیم در قالب بحث ساماندهی، دانشگاه‌ها را از چارچوب خاص خودشان به سمت کاربردی شدن سوق دهیم زیرا هر ساله داوطلبان به دانشگاه‌ها وارد می‌شوند اما پس از فارغ‌التحصیلی راهبردی برای اشتغال ندارند.

غلامی گفت: تلاش ما این است که درب دانشگاه‌ها به سمت جلب توجه مدیران و تاثیرگذاران گشوده شود و از طرفی هم استقبال از این درهای گشوده صورت گیرد و این احساس نیاز بوجود آید.

وی با تاکید بر اینکه آنچه در توان وزارت علوم است، عرضه توانمندی‌های دانشگاهی بوده که طی سال‌های اخیر نیز استقبال نسبتاً خوبی از آن صورت گرفته اما این امر به تنهایی کافی نیست، افزود: امیدواریم با عنایت بیشتر دستگاه‌های اجرایی و تلاش مراکز علمی، تعامل و هم‌افزایی در تمام عرصه‌ها تقویت شود.

وزیر علوم با اشاره به محدودیت‌ها ادامه داد: محدودیت‌های موجود نیز باید برای فهم اینکه چرا تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، بررسی شود. گسترش بی‌رویه مراکزی با نام دانشگاه‌ها یکی از این محدودیت‌ها بوده است.

غلامی با بیان اینکه عملکرد دانشگاه‌های کوچک عملکرد دانشگاه‌های بزرگ را زیر سوال برده است، تصریح کرد: ظرفیت‌های بزرگی در مراکز پژوهشی داریم که باید از آن‌ها استفاده شود و این زمانی رخ می‌دهد که تربیت نیروی انسانی نیاز محور باشد.

وزیر علوم بیان کرد: در حوزه حکمرانی و سیاستگذاری باید مراکز علمی و دانشگاهی به معنای سازمان را درگیر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه گروه‌های علمی باید در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه قرار گیرند، گفت: این امر تنها با تعریف جایگاه علمی برای کارشناسان محقق خواهد شد.

وی در پایان مطرح کرد: امیدواریم بتوانیم خودمان را برای ایجاد فضای مشارکتی آماده کنیم و منتظر هستیم تا حکمرانان به مراکز علمی اعتماد بیشتر و رویکرد وسیع‌تری داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار