یاسر هاشمی: آیت الله هاشمی توسعه علمی را بر همه چیز مقدم می‌دانست

تهران (پانا) - یاسر هاشمی در دومین کنگره مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تاکید کرد که آیت الله هاشمی توسعه علمی را بر همه چیز مقدم‌ می‌دانست.

کد مطلب: ۸۹۰۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
یاسر هاشمی: آیت الله هاشمی توسعه علمی را بر همه چیز مقدم می‌دانست

یاسر هاشمی در دومین کنگره مجمع فرهنگیان ایران اسلامی که از صبح امروز با حضور شخصیت‌های علمی و سیاسی در حال برگزاری است گفت: «در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، که بهانه خوبی است تا نگاهی به ۴۰ سال مدیریت و شاخص‌های آموزشی جمهوری اسلامی داشته باشیم.»

او ادامه داد: «آن زمان اوایل انقلاب درصد پایینی از سواد برخوردار بودند، اما امروز بیش از ۹۰ درصد از جامعه سواد عمومی دارند. زمان دولت سازندگی ما ۱۸ میلیون دانش آموز داشتیم اما امروز این میزان کاهش پیدا کرده و به ۱۳ میلیون رسیده است.»

فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به برخی دیگر از شاخص‌های آموزشی اشاره کرد و افزود: «خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی داشتیم هرچند که هنوز با شاخص‌های کیفی فاصله داریم.»

یاسر هاشمی به اسناد آیت الله هاشمی اشاره کرد و گفت: «در این اسناد دیدم که آقای هاشمی توسعه علمی را بر همه چیزها مقدم‌تر می‌دید. ایشان در کتاب امیر کبیر می‌گوید که او قهرمان مبارزه با جاهلیت بود و آیت‌الله هاشمی به جد موافق بود که توسعه‌یافتگی کشور نیازمند توسعه‌یافتگی علمی است. آیت‌الله هاشمی در این کتاب اشاره می‌کند که استعمارگران دنبال این بودند که کشور را در جهل فرو ببرند و امیر کبیر به شدت دنبال این بود تا کشور را از این وضعیت خارج کند. همین نگاه هم بعد از انقلاب با شدت و توجه جدی دنبال می‌شود.»

او گفت: «آقای هاشمی معتقد بود که توسعه‌یافتگی کشور به هیچ‌وجه صورت نمی‌گیرد مگر اینکه توسعه علمی اتفاق بیافتد.»

یاسر هاشمی به شاخص‌های توسعه‌یافتگی اشاره کرد و گفت: «امروز بعد از چهل سال در حوزه امید به زندگی مدعی هستیم و از متوسطه جهانی بالاتریم و آنگونه که می‌گویند رتبه ۷۵ را داریم. در سطح سواد عمومی رتبه خوبی داریم و پیشرفت خوبی کرده‌ایم و انشالله همین شیب با سرعت ادامه پیدا کند.»

فرزند آیت‌الله هاشمی در ادامه گفت: «آقای هاشمی یک ارتباط منطقی با جامعه نخبگانی کشور داشت اما در این میان هیچ وقت ارتباط خود را با قشر عادی جامعه قطع نکرد و همیشه این ارتباط خود را با مردم حفظ و تقویت می‌کرد. ایشان ۱۴ بار در انتخابات شرکت کرد و خود را در معرض نظر و رای مردم قرار داد، ایشان اعتقاد داشت که مردم جایگاه اصلی را دارند. ایشان از مسئولانی بودند که رابطه خودشان را با مردم حفظ کردند و توقع می‌رود دولت دوازدهم هم ارتباط صمیمی‌تری با مردم داشته باشد.»

او افزود: «آقای هاشمی از ابتدا عقیده داشت که حتما باید حزب داشته باشیم اما امام موافق نبودند، برای همین بعد از انقلاب به همراه شهید بهشتی پیش امام می‌روند و اصرار می‌کنند که حزب تشکیل شود و حزب جمهوری اسلامی شکل می‌گیرد.»

یاسر هاشمی گفت: «آیت الله هاشمی باوجود اینکه اصرار بر تشکیل حزب داشتند خودشان عضو هیچ حزبی نبودند. ایشان معتقد بود که باید اخزاب جدی و قوی باشند.»

او به توان موشکی کشور هم اشاره و تاکید کرد: «بنیان ارتقای موشک در کشور در دوره آقای هاشمی شکل گرفت و بعد محسن ما در این مجموعه‌ها مستقیم فعالیت می‌کرد و در خاطرات آیت‌الله اگر نگاه کنید دائما در این باره تاکید می‌کرد و برایشان حساس بود.»

فرزند آیت‌الله هاشمی به همه مدیران جامعه توصیه کرد رفتارهای خوب و با صبر و حوصله داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار