مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان: بیش از 40 هزار شیء تاریخی در گیلان ثبت شده است

رشت(پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: بیش از 40 هزار شیء تاریخی در موزه های استان به ثبت رسیده و نگهداری می شوند.

کد مطلب: ۸۸۹۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان: بیش از 40 هزار شیء تاریخی در گیلان ثبت شده است

شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: 22 شیء باستانی از تعداد یادشده در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و این اشیاء از حفاری های باستان شناسی در تپه ها و گورستان های باستانی نقاط مختلف استان همچون آق اولر ، میان رود و تپه های مارلیک کشف شده است.
وی اضافه کرد: بخش زیادی از آثار کشف شده از خانواده اشکال سفالی با عنوان ریتون بوده که در ساخت آن نقوش و ظرافت خاصی بکاربرده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: بمناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، 50 پروژه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان افتتاح و به بهره برداری می رسد که هشت طرح از آن مربوط به پروژه های مرمتی میراث فرهنگی است.
امیرانتخابی با اشاره به سپری شدن چهل بهار از عمر انقلاب اسلامی، توفیقات امروز کشور در توسعه و آبادانی را مرهون تلاش در راستای تحقق منویات رهبری مبنی بر خدمت خالصانه مسئولان خواند و افزود: اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان طی سال‌های اخیر تلاش های بی شائبه ای را در مسیر ارتقای صنعت گردشگری، اشاعه فرهنگ و هنر اصیل گیلانی و نیز حراست از بناهای تاریخی انجام داده که ماحصل آن بهره برداری از 50 پروژه عملکردی این اداره کل در سال جاری است.
9 موزه در گیلان فعال است که گنجینه رشت، موزه میراث روستایی گیلان، موزه فومن و موزه تاریخ چای ایران (لاهیجان) از جمله موزه های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان است.
موزه میراث روستایی گیلان، موزه تاریخ چای ایران (لاهیجان)، موزه نمایشگاه اسناد تاریخی رودبار، موزه فومن و بنای تاریخی قلعه رودخان از جمله موزه ها و اماکن تاریخی این اداره کل هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار