تلاش وزارت آموزش و پرورش نتیجه داد: احکام دانشجو معلمان «رسمی آزمایشی» می‌شود

تهران (پانا) –- صبح امروز با اعلام خبر خوش وزیر آموزش‌وپرورش اصلاح حکم استخدامی دانشجو معلمان دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از پیمانی به رسمی آزمایشی آغاز شد و به این ترتیب بلاتکلیفی در پرداخت حقوق آن‌ها هم پایان خواهد یافت.

کد مطلب: ۸۸۹۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تلاش وزارت آموزش و پرورش نتیجه داد: احکام دانشجو معلمان «رسمی آزمایشی» می‌شود

«استخدام ورودی‌های سال 97 به صورت پیمانی است»، این بند یک بخشنامه ابلاغی از سوی وزیر آموزش‌وپرورش بود؛ اول بهمن امسال سیدمحمد بطحایی بخشنامه مربوط به‌ فهرست اسامی دانشجویان پذیرفته‌شده نهایی رشته‌های متمرکز شهریورماه و کد 1111 موردنیاز آموزش و پرورش در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی مربوط به آزمون سراسری سال 97، را ابلاغ کرد.

این بخشنامه اگرچه ظاهرا به قصد حل مشکل استخدامی این دسته از دانشجومعلمان تدوین شده بود اما اعتراض آنها و حتی نمایندگان مجلس را به یکی از بندهای آن یعنی «استخدام ورودی‌های سال 97 به صورت پیمانی است»، به همراه داشت. این در حالی بود که طبق قانون استخدام دانشجومعلمان باید به شکل رسمی آزمایشی می‌بود.

بلافاصله بعد از اعتراض‌های دانشجومعلمان بود که وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در اینستاگرام و توییتر اصل ماجرا را با دانشجومعلمان در میان گذاشت تا به نگرانی‌های آن‌ها و قضاوت‌های ناصحیبح دیگران پایان دهد.

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به همین انتقادات دانشجومعلمان نسبت به تغییر وضعیت استخدامی از رسمی آزمایشی به پیمانی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «درخصوص دغدغه برخی دانشجومعلمان عزیز جدیدالورود، ضمن پیگیری برای رفع نگرانی‌ها، از معاون مالی اداری وزارت‌خانه خواسته‌ام دلایل و نتایج پیگیری این موضوع را به اطلاع همکاران جوانم برساند.»

سیدمحمد بطحایی اما یک روز بعد و باز هم برای روشنگری مخاطبان مختلف که مستقیم و بی‌واسطه گلایه‌های خود را با او در شبکه‌های اجتماعی در میان می‌گذاشتند، در صفحه‌اش در توییتر نوشت: «چون مذاکره اینجانب با رئیس محترم سازمان امور اداری و استخدامی طولانی شده بود و به اتفاق نظر نرسید، با نزدیک شدن به پایان سال مالی احتمال تضییع حقوق 6 ماهه همکاران جوانم وجود داشت؛ لذا برای رفع این خطر "فعلا" احکام به صورت پیمانی صادر شد تا موضوع در سال آینده ادامه و احکام تصحیح شود.»

حقیقت آن بود که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال اگر احکام دانشجومعلمان به صورت پیمانی صادر نمی‌شد، آنها عملا نمی‌توانستند دستمزد و حقوقی دریافت کنند و با معضل دریافت نکردن 6 ماهه حقوق مواجه می‌کردند.

بعد از این ماجرا و با دستور وزیر آموزش و پرورش به معاون مالی اداری برای توضیح دلایل این اتفاق برای دانشجومعلمان، علی الهیار ترکمن در برنامه تلویزیونی پرسشگر توضیح داد که مجوزهای استخدامی صادر شده برای آموزش و پرورش از سوی سازمان امور اداری استخدامی کشور است و احکام استخدامی براساس نوع استخدامی که در مجوزها ذکر می‌شود صادر شده و مجوزی که امسال سازمان امور اداری استخدامی برای ورودی‌های 97 دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش داده است منطبق با مواد 2،3،20 و 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به صورت "پیمانی" است و سال گذشته نیز براساس همین قانون، مجوز استخدام رسمی آزمایشی صادر شده بود اما امسال مجوز را پیمانی دادند.

به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش توجیه سازمان امور اداری استخدامی این بوده که مستند به مواد2، 3 ،20 و 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان «وظایف وزارت آموزش‌وپرورش و دانشگاه فرهنگیان در تامین نیروی انسانی، تربیت دانشجومعلمان و نحوه ورود آنها به خدمت معلمی باید چگونه باشد»؛ اما این اساس‌نامه به نوع استخدام اشاره نکرده است و بنابراین سازمان اداری استخدامی هم با استناد به این که چون اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نوع استخدام را مسکوت گذاشته، مجوز صادر شده نوع استخدام «پیمانی» خواهد بود.

وزیر و معاون او در سازمان اداری و استخدامی کشور اما با استناد به قانون متعهدین به خدمت وزارت آموزش و پرورش و ماده 6 آن، استخدام دانشجومعلمان را رسمی آزمایشی توصیف کرده و بر صدور احکام آنها به همین شکل در مذاکرات و نشست‌های مربوط تاکید داشتند.

تضمین‌های وزیر آموزش و پرورش و معاون وی اما فقط به همین جا ختم نشد و آن طور که به رسانه‌ها خبر دادند غیر از حرف در عمل هم پیگیر این وضعیت از سازمان امور اداری و استخدامی بودند تا احکام دانشجومعلمان به رسمی آزمایشی اصلاح و همزمان هیچ حقی از آنها ضایع نشود.

روز گذشته سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اما بار دیگر از پیگیری روزانه این وضعیت برای اصلاح اشکال پیش‌آمده قبل از پایان سال مالی امسال خبر داد و به شبکه خبر گفت «اختلاف برداشتی بین بخش‌های حقوقی وجود دارد که در حال حل شدن است و مشکل استخدام پیمانی دانشجومعلمان ورودی ۹۷ نیز حل خواهد شد و امیدوارم در چند روز آینده با اصلاح احکام، حکم استخدام آنها به‌ صورت رسمی آزمایشی صادر شود. امروز جلسه‌ای با رئیس سازمان امور استخدامی داشتم و بقیه جلسه به بعدازظهر موکول شد، تا چند روز آینده مشکل حل می‌شود و همانطور که در دفترچه کنکور ۹۷ اعلام شده بود، استخدام دانشجومعلمان به شیوه رسمی آزمایشی است.»

پیگیری‌های وزیر اما امروز و تنها هفت روز بعد از این ماجرا نتیجه داد و تضمین‌ها به سرانجام رسید. «مشکل استخدام "پیمانی" دانشجومعلمان حل شد» تیتر خوشحال‌کننده سیدمحمد بطحایی برای دانشجومعلمان سال 97 بود تا هم بار دیگر پشتیبانی وزیر آموزش‌وپرورش از نومعلمان آینده نظام تعلیم و تربیت اثبات شود و هم دانشجومعلمان با خیالی آسوده‌تر و دلگرمی بیشتر مسیر بالندگی در نظام تعلیم و تربیت را بپیمایند.

مریم احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار