تأکید وزیر علوم بر ایجاد فضای مناسب برای حضور فعال علوم انسانی ایران در ترازهای جهانی

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ایجاد فضای مناسب برای حضور فعال علوم انسانی و اجتماعی ایران در ترازهای جهانی با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۸۹۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
تأکید وزیر علوم بر ایجاد فضای مناسب برای حضور فعال علوم انسانی ایران در ترازهای جهانی

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: علوم انسانی در سخنان و دیدگاه‌های استادان و بزرگان بارها مورد تاکید قرار گرفته است و جشنواره بین‌المللی فارابی در راستای همین توجه بیشتر به علوم انسانی شکل گرفت و در توجه بیشتر به اندیشمندان علوم انسانی موثر بوده است.

وی افزود: محور علوم انسانی، انسان است، انسان برگزیده مخلوقات خداوند است و مهم‌ترین سرمایه معنوی، فرهنگی و اعتقادی ما نیز در حوزه علوم انسانی، جای می‌گیرد. بنابراین برای بررسی و توجه بیشتر به تاریخ حیات فرهنگی و اجتماعی ایران باید علوم انسانی را مورد توجه قرار دهیم.

وزیر علوم افزود: جشنواره بین‌المللی فارابی با این هدف برگزار می‌شود که از طریق آن به پاسداشت جایگاه اندیشمندان و محققان علوم انسانی همت کرده و با ارائه تصویر واقعی از کمیت و کیفیت تولیدات علوم انسانی و اسلامی، وضع موجود این علوم در کشور را نشان دهیم و در همین مسیر همکاران ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا چنین نشست فاخری را برگزار کنند.

غلامی افزود: سال گذشته در چنین مناسبتی با کمال افتخار اعلام کردم نهال کاشته شده به درختی پربار تبدیل شد و امیدوارم ثمرات این رویداد سالانه علمی که به درستی به نام یکی از متفکران نامگذاری شده است، محقق شود، به‌خصوص آنکه فارابی محققی بود که حیات طیبه انسانی را در بستر جامعه خردمند می‌دانست.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی فارابی اظهار کرد: سعی کردیم پژوهشگران و دانشجویان به کاربردی کردن علوم انسانی از طریق توجه به مسئله‌ها و نیازهای جامعه ترغیب شوند و در این دوره از جشنواره حضور انجمن‌های علمی معتبر کشور، استادان به خصوص بانوان بیشتر از دوره‌های قبل اثربخش بوده است.

وی تصریح کرد: اگر جشنواره بین‌المللی فارابی را تصویری از علوم انسانی و اسلامی و بستری برای بالندگی آن بدانیم، تحقق دیگر اهداف برگزاری آن نیازمند توجه، دقت و برنامه‌ریزی است که دبیرخانه جشنواره این نکات را با همکاری انجمن‌های علمی برای دوره‌های بعد مورد توجه قرار دهد.

وزیر علوم گفت: بررسی روند دوره‌های اخیر جشنواره بین‌المللی فارابی به ویژه نتایج گروه‌های علمی دوره دهم و اهتمام هر چه بیشتر در حوزه علوم انسانی کشور به روشنی نشان می‌دهد مسئولیت همه در این زمینه باید مضاعف شود. از این رو باید برآوردی مستمر از وضعیت علوم انسانی و اسلامی در کشور از سوی دبیرخانه جشنواره بر اساس الگوهای علمی و روش‌شناختی ارائه شود.

غلامی تاکید کرد: پایش منظم و سالانه تولیدات علوم انسانی در ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در مسیر تدوین وتنظیم فوری بسته‌های سیاستی دقیق و مناسب از جمله حراست از زبان فارسی، ماموریت اجتماعی در همه زمینه‌ها و رعایت اخلاق پژوهش یاری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد با تقویت شبکه اجتماعی نخبگان علوم انسانی برای گسترش تعاملات علمی داخلی و ارتباطات علمی با سایر مناطق علمی دنیا تلاش ویژه صورت گیرد. به ویژه در شرایط فعلی، این ضرورت بیشتر احساس می شود.

وزیر علوم تاکید کرد: جشنواره بین‌المللی فارابی باید منعکس کننده تمام نظریه‌های علوم انسانی و اسلامی باشد. دبیرخانه این جشنواره باید برای ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگوی سازنده میان مدیران و نخبگان کشور بکوشد؛ چرا که بخشی از مشکلات فعلی کشور ناشی از فقدان چنین گفت‌وگو و احساس اثربخشی است.

وزیر علوم افزود: با توجه به اهمیت استفاده از توان علمی دانشگاه‌های معتبر سراسر کشور گفت: لازم است در دوره‌های آینده استفاده بیشتری از این ظرفیت بزرگ صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار