ابتکار: باید ازدواج‌های زیر 13 سال متوقف شود

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده درباره مقاومت‌هایی که در به سرانجام رسیدن طرح کودک‌همسری وجود دارد، گفت آماری که در این زمینه وجود دارد بسیار نگران کننده است و طلاق در اینگونه ازدواج‌ها بالاست و باید این روند را متوقف کرد.

کد مطلب: ۸۸۹۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
ابتکار: باید ازدواج‌های زیر 13 سال متوقف شود

معصومه ابتکار ظهر امروز در نشست خبری تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اشاره به گزارش تهیه شده در معاونت زنان درباره تحولات جامعه زنان ایران اظهار کرد: این گزارش حاکی از تحولات جامعه زنان ایرانی است و در طول این 40 سال تحولات چشمگیری در حوزه زنان صورت گرفته است. در کنار این گزارش، گزارش تحلیلی دیگری از عملکرد تحولات زنان برای مدیران تدوین خواهد شد و گزارش فعلی نشان‌دهنده پیشرفت‌های زنان در حوزه‌های مختلف است. البته این گزارش به مفهوم این نیست که امروز مشکلی وجود ندارد و کمبود و کاستی در حوزه زنان نداریم.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه قرار نیست مشکلات را در حوزه زنان نادیده بگیریم، گفت: مشکلاتی در عرصه حقوق و قوانین در حوزه زنان داریم و هر چند پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است اما کماکان مواردی را در حوزه قانون نیازمندیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های حوزه آموزش در بخش زنان گفت: در حوزه آموزش پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما دلیل نمی‌شود که دختران بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل کرده را نادیده بگیریم. در عرصه آموزش عالی نیز پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است اما طبق گزارشی که تهیه شده است زنان در مدیریت آموزش عالی کمتر حضور دارند که باید تقویت شود.

ابتکار ادامه داد: در عرصه بهداشت نیز پیشرفت‌های چشمگیری پس از انقلاب صورت گرفته است اما کماکان مشکلات در برخی موارد وجود دارد. در عرصه اشتغال غیررسمی زنان و موضوع اینکه این مساله هنوز در آمارهای ما خیلی تجلی پیدا نکرده است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در موضوع تأمین اجتماعی نیز تحولات بسیار خوبی در حوزه زنان صورت گرفته است، گفت: البته کمبودهایی در این زمینه وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش شود.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع ورزش شاید خیلی‌ها اول انقلاب امید نداشتند که در زمینه ورزش حضور داشته باشند اما امروز شاهدیم که یک سوم بازی‌های آسیایی زنان بودند و این وعده داده می‌شود که نیمی از هیأت‌های ورزشی را زنان کسب کنند اما هنوز در دسترسی عموم مردم به ویژه زنان برای امکانات ورزشی در شهرهای کوچک هنوز عقب‌ماندگی وجود دارد.

ابتکار در ادامه گفت: مشارکت سیاسی زنان ایرانی از انقلاب اسلامی ایران در سال 57 تا به امروز بسیار بالا بوده است و در هر انتخاباتی شاهد بودیم که نیمی از زنان حضور داشتند. همچنین نسبت درصد زنان در مسئولیت‌های مدیریتی رو به رشد و امیدوار کننده است مخصوصا با هدف‌گذاری 30 درصدی دولت برای انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی، خیلی امید ایجاد شده است. همچنین در عرصه فرهنگ و هنر حضور زنان هنرمند و نویسندگان بسیار برجسته بوده است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: افزایش سواد زنان، تأمین بیمه زنان، رفع محرومیت آن‌ها و میزان امید به زندگی در بین زنان در 40 سال انقلاب افزایش داشته است. بر اساس آمارهای بیمه تأمین اجتماعی در سال 65 بیش از 12.5 درصد بیمه‌های اجتماعی مربوط به زنان بود اما در سال 85 این آمار به 77 درصد رسید.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: این گزارش یک گزارش کامل در حوزه زنان برای 40 سال تلاش جامعه ایران است که فقط حاصل تلاش زنان نبوده است و امیدواریم با گزارش تحلیلی به چشم انداز خوب برای رفع مشکلات برسیم.

باید ازدواج زیر 13 سال متوقف شود

ابتکار درباره کودک همسری نیز گفت: موضوع کودک همسری دارای ابعاد مهمی است که یکی از آنها مباحث حقوقی و دیگری مباحث فرهنگی است. در این زمینه نباید ناامید شویم اگر چه معتقدیم باید ازدواج زیر 13 سال متوقف شود چون آماری که داریم بسیار نگران کننده است و آسیب‌هایی را برای این کودکان به دنبال دارد و طلاق در اینگونه ازدواج‌ها بالاست.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: هرچند شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش میزان طلاق در اینگونه ازدواج‌ها هشدارهایی داده است اما ناامید نیستیم و براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته دنبال تنظیم لایحه‌ای در این زمینه هستیم که به زودی این لایحه آماده می‌شود.

ابتکار درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز توضیح داد: در دولت یازدهم اقدامات خوبی انجام شد. دولت یک آیین‌نامه یا دستورالعمل در کمیسیون دولت تصویب کرد و قرار شد همه دستگاه‌های اجرایی برای سالم‌سازی فضا برای استفاده بانوان از فضاهای ورزشی اقدام کنند. در چند مورد این اتفاق رخ داد و بعد از آن نشست‌های تخصصی با باشگاه هواداران برگزار شد تا روی فضای فرهنگی ورزشگاه‌ها کار شود که با صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان امیدواریم مشکلات به حداقل برسد و در یک فضای خوب و سالم حضور زنان در ورزشگاه‌ها را داشته باشیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی که در جامعه وجود دارد این است که اگر زنان در جامعه باشند، خانواده ها تضعیف می شوند اما این گونه نیست، بر اساس الگوی انقلاب اسلامی زنان حق حضور در جامعه را دارند. این تصور که زنان به موجب همسر یا مادر بودن باید در خانه بمانند امری است که در جامعه امروزی دیگر قابل قبول نیست و انقلاب اسلامی موجب تثبیت حضور فعالانه زنان در جامعه در شده است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان با بیان اینکه تلاش شده در جامعه ایران یک الگوی جدیدی پیاده شود که در این الگو سوء استفاده از زن به عنوان یک کالا صورت نگیرد، گفت: ممنوعیت استفاده از زنان به عنوان تبلیغات را در گزارش تحولات 40 ساله حوزه زنان و خانواده را نیز داریم.

افزایش نرخ ایدز در بین زنان نگرانی دارد

ابتکار در ادامه در پاسخ به سوالی درباره افزایش بیماری ایدز در میان زنان گفت: این مساله نباید به آمار کلان کشور تعمیم داده شود کماکان نرخ ازدواج بر اساس آخرین پیمایش شورای اجتماعی کشور خانواده به عنوان رکن مهم اجتماعی در کشور است، البته افزایش نرخ ایدز در بین زنان نگرانی دارد اما دلیل نمی‌شود که بگوییم این مساله فروپاشی خانواده‌ها را به همراه دارد، گرچه آن را یک آسیب می‌دانیم و برای آن نگران هستیم.

آمارها نشان می‌دهد که روند طلاق رو به افزایش است

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که روند طلاق رو به افزایش است و ما نگرانی هم داریم البته ایدز و مباحث اخلاقی و روابط خارج از ازدواج را نیز انکار نمی‌کنیم. اگرچه وزارت بهداشت تلاش‌های زیادی کرده است اما یک نگاه خاص در قالب نگرانی‌های مذهبی مانع این موضوع شده است و معتقدیم به دلیل نگاه دینی و مذهبی از ارائه آموزش‌های جنسی ممانعت شده است. البته از سال 74 کارهای مطالعاتی درباره آموزش‌های جنسی برای دختران آغاز شد. آن زمان هم اعلام شد که وضع بسیار بد است و جوانان اطلاعات غلط را از گروه‌های همسالان می‌گیرند. وزیر بهداشت وقت هم تاکید کرد که عزت نفس جوانان در گرو آگاهی است و نباید آموزش به جوانان تا زمان ازدواج صورت نگیرد و جوانان تا آن زمان چشم و گوش بسته باشند اما از این مساله برداشت نادرست شد و هنوز آموزش به این افراد ارائه نمی‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان تأکید کرد: در کارگروه سلامت معاونت زنان ریاست‌جمهوری طرحی تحت عنوان «کلینیک سلامت» با وزارت بهداشت اجرا شد که شاید بخشی از این مشکلات حل شود، حتی در نشست اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ارائه خدمات و آموزش‌های لازم به جوانان مورد تاکید قرار گرفته است و حتی سندی برای آموزش حین، قبل و بعد از ازدواج در ستاد ملی زن و خانواده تهیه شده است.

وی درباره توانمندی زنان سرپرست خانوار نیز گفت: به طور خاص با همکاری شورای اجتماعی کشور طرحی تحت عنوان توان افزایی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در سکونتگاه‌های غیررسمی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تشکل‌های غیررسمی در ۱۰ استان اجرا خواهد شد که این طرح هفته گذشته رونمایی شده است.

ابتکار با اشاره به بودجه سال ۹۸ نیز گفت: سهم زنان سرپرست خانوار از اعتبارات مربوط به بیمه‌ها و یارانه‌ها از سوی دولت پیش بینی شده و امیدواریم که بودجه تامین شود و ما پیگیر موضوع هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار