کاشت زعفران گلخانه‌ای، برای نخستین بار در نی ریز

نی ریز (پانا)- شهرستان نی ریز با سطح زیر کشت ۸۰ هکتار زعفران از مناطق مستعد برای کاشت زعفر ان است. در همین راستا، دو جوان نی‌ریزی در اقدامی آزمایشی، برای نخستین بار زعفران را در سطح ۷۵ متر مربع و در چند طبقه، به صورت گلخانه ای بدون خاک و به روش هوا کشت (ایروپونیک)، کاشت نمودند.

کد مطلب: ۸۸۸۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
کاشت زعفران گلخانه‌ای،  برای نخستین بار  در نی ریز

ذبیح اله سیروسی مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز در گفت‌وگو با پانا گفت: در این روش، گیاه زعفران در محیط گلخانه‌ای به صورت طبقاتی تولید می‌شود و پیاز زعفران بدون هیچ بستری در طبقات چیده می‌شود.

وی اظهار داشت: در این روش با تغییرات دما، رطوبت و نوری که به پیاز زعفران داده می‌شود بعد از ۲ ماه گل زعفران، با بهترین کیفیت پدیدار می‌شود.

مجتبی اسدی مجری طرح در ادامه گفت: برای این کشت، در اوایل مردادماه، پیاز مناسب(حداقل ۱۵گرم) را در فضای گلخانه به ارتفاع ۱۵ سانتی متر پهن می کنیم تا با دمای آنجا سازگار شود. سپس اول شهریور ماه، ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم پیاز راداخل هر پالت (صفحه چوبی) قرار داده و به مدت یک ماه در تاریکی کامل و در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه نگه میداریم تا زمانیکه جوانهها به رشد دو سانتی متری برسند و بعد از آن طی شش روز و به تدریج پیازها در معرض نور کامل و غیر مستفیم آفتاب قرار گیرند و در اواخر آبان به گل دهی برسند، که رطوبت در این مرحله ۸۵ درصد و درجه حرارت ۱۵ تا ۱۸درجه باید باشد.

سیروسی تصریح کرد؛ که در طول دوره رشد، به هیچ عنوان نباید آب با پیاز زعفران تماس داشته باشد که در غیر این صورت، پیاز ریشه زده و از توان گلدهی آن کاسته خواهد شد.

وی در ادامه بیان داشت: هر پیاز حداکثر پنج بار گل می دهد که در مقایسه با روش سنتی، کلاله ها سرخ‌تر، خوش رنگ‌تر و درشت‌ترند که در نتیجه بیشتر مورد پسند مشتریان قرار می گیرند.

وی خاطر نشان کرد: این روش به زمین کشاورزی و خاک برای پرورش محصول نیاز ندارد، ریشه گیاه زعفران در هوا معلق است و مواد مغذی مورد نیاز به صورت مداوم از طریق افشاندن آب و مواد معدنی فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: بعد از اتمام برداشت، پیازها باید به زمین منتقل شوند و در عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری قرار گیرند که به ازای هر پالت ۱۰ تا ۱۲ کیلو گرمی، ۲۰ متر مربع سطح نیاز داریم. (البته خاک می تواند مرغوب نباشد و یا در مقیاس کم می توان پیاز ها را در سبد های خاک که تهویه دارند در کنار هم با عمق ۱۵ تا ۲۰ قرار داد) وتا زمانیکه دوباره به گلخانه منتقل شوند، باید دو مرتبه، اواخر اسفند و فروردین ماه آبیاری شوند.

مجید رضا پاکاری کارشناس گلخانه مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطر نشان کرد؛ این روش جدید بوده و علاوه بر نی‌ریز در شهرستان های اقلید، خرم بید، بوانات و فسا انجام شده است و با توجه به متراکم بودن کشت، به نظر می آید در مقیاس کو چک، مقرون به صرفه باشد، هر چند که هنوز ارزیابی های اولیه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز نیز ر ادامه این گفت‌وگو بیان کرد: از مهمترین مزیت‌های کشت گلخانه‌ای و هوا کشت استفاده از حداکثر فضا و سطح زیرکشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالا، هزینه کم و مقرون به صرفه و بازدهی در زمان محدود است.

وی افزود: در این نوع کشت بر خلاف محیط‌های دیگر کشت زعفران، برداشت به صورت روزانه و در هر ساعتی از شبانه روز امکان‌پذیر است.

مرتضی زکی پور و علی اکبر کاری کارشناسان گلخانه مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس معتقدند که بعد از اینکه پیاز ها برای اولین بار به زمین منتقل شدند، ظاهرا باید تقویت شوند تا بتوانند برای سال دوم گل بدهند در غیر این صورت برای سال دوم تولیدی نخوهیم داشت. به هر حال چون این طرح در کل استان فارس و بلکه کشور اولین سال و به صورت آزمایشی انجام شده، نتایج آن در دست بررسی است. گمانه زنی ها در مورد موفقیت آن برای سال های آینده همچنان ادامه دارد.

خبرنگار: زهرا فرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار