با مشارکت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم؛

«کتاب سرباز کوچک امام» در قم نقد و بررسی شد

قم (پانا)- نقد کتاب «سرباز کوچک امام» نوشته فاطمه دوست‌کامی به مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و موسسه کتاب خوب برگزار می شود.

کد مطلب: ۸۸۸۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد
«کتاب سرباز کوچک امام» در قم نقد و بررسی شد

نشست نقد و بررسی کتاب «سرباز کوچک امام» ظهر امروز با حضور جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

احمد حسینی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان؛ ابوالقاسم مقیمی، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم، حجت‌الاسلام والمسلمین امیر عطاءاله جباری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی مشاور رئیس سازمان کتابخانه ملی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف احمدی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم و مهدی طحانیان از آزادگان نوجوان دفاع مقدس از جمله شخصیت‌های حاضر در این نشست بودند.

مرضیه نفری، مدرس ادبیات داستانی در نقد این کتاب طی سخنانی اظهار کرد: انتخاب زاویه دید اول شخص موجب افزایش صمیمیت کار می‌شود و دیدگاه‌های مورد نظر را به شیوه مطلوب‌تر به مخاطبان ارائه می‌کند.
وی از راستی‌آزمایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ادبیات داستانی نام برد و تصریح کرد: صداقت نویسنده و تدوین‌گر برای حرف‌زدن از شخصیت‌های دیگر در این کتاب بسیار قابل تقدیری است.
این نویسنده ادبیات داستانی با بیان اینکه در کتاب «سرباز کوچک امام» از روایتی مردانه استفاده شده است، گفت: در برخی از موارد به لطیف‌سازی متن نیاز داریم چراکه در یک کتاب ما باید اقشار مختلف را مخاطب خود قرار دهیم.
وی از ارائه تلخیص کتاب «سرباز کوچک امام» یاد کرد و افزود: حجم مطالب به میزانی بالاست که تخلیص ارائه شده نیز کوتاه نیست و موجب می‌شود خواننده و مخاطب کم حوصله امروزی متن کتاب را به صورت کامل مطالعه نکند.
نفری با اشاره به اینکه در این کتاب با نوجوانی زیرک و آگاه روبرو هستیم، عنوان کرد: این نوجوان 9 سال در اسارت بوده و اکنون بعد از گذشت 40 سال به جزییات دوران اسارت خود به خوبی پرداخته است اما این موضوع باورپذیری مخاطب را کاهش می‌دهد به همین علت نویسنده باید به علت ماندگاری این خاطرات در ذهن راوی اشاره کند.

فاطمه دوست کامی، نویسنده کتاب «سرباز کوچک امام» با اشاره به اینکه در راستای تهیه این کتاب طی چهار سال اخیر 161 مصاحبه با مهدی طحانیان انجام شد است، مطرح کرد: از این مصاحبه‌ها 352 ساعت صوت جمع‌آوری کردیم که این صوت‌ها به‌عنوان سندهایی برای دفاع مقدس ماندگار خواهد شد.
وی اضافه کرد: مخاطبان باید از ابتدای کتاب به مطالعه بپردازند تا متوجه شجاعت و دلاوری مهدی طحانیان شوند؛ این شخصیت حافظه بسیاری خوبی دارد و جریان اتفاق جنگ و ارسات برای او یک دغدغه بوده و هیچگاه فراموش نشده است.
این نویسنده کتاب‌های دفاع مقدس با بیان اینکه برای تهیه کتاب «سرباز کوچک امام» مهدی طحانیان به 38 هزار سئوال بنده جواب داده است، عنوان کرد: موفقیت این کار در این است که دست نخورده‌ترین تصویرها را از اتفاقات به مخاطب ارائه می‌دهد چراکه در موضوع مستندنگاری، تخیل راه نداشته و ادبیات بنده در کار دیده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شخصیت اصلی کتاب «سرباز کوچک امام» جوانی 13 ساله است، این کتاب در شرایطی که قشر نوجوان با بحران الگو روبرو است می‌تواند برای نوجوانان امروز الگوسازی کند.

موسوی، دبیر پویش کتاب قهرمان با اشاره به اینکه این پویش از آذرماه آغاز شده و تا نیمه اسنفدماه ادامه دارد، اظهار کرد: در این پویش بیش از 60 میلیون تومان جایزه درنظر گرفته شده است که افراد می‌توانند با مراجعه به سایت پویش و دریافت نرم افزار از اطلاعات مورد نیاز آگاه شوند.
گفتنی است، در این نشست از نویسنده و ناقد کتاب «سرباز کوچک امام» و همچنین مهدی طحانیان با اهدا هدایایی تجلیل به عمل آمد.
مهدی طحانیان ظهر امروز در نشست نقد و بررسی کتاب «سرباز کوچک امام» که در سالن جلسات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه شهر مقدس قم سرچشمه آرمان‌های رزمندگان و انقلابیون است، عنوان کرد: رزمندگان دفاع مقدس با تکیه بر آرمان‌هایی که در شهر مقدس قم تولید شد توانستند به پیروزی برسند.

وی با بیان اینکه یادگاران دوران دفاع مقدس همچنان در مسیر انقلاب اسلامی مانده‌اند، اضافه کرد: برخی از مباحث تردیدهایی را در دل برخی افراد ایجاد کرده اما همچنان این افراد در مسیر آرمان‌های امام درحال تلاش هستند.

این آزاده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: آزادگان مردان صبوری هستند و همانطور که با همه وجود خود، عزت و سربلندی کشور خود را در دوران دفاع مقدس حفظ کردند، اکنون نیز همانند کوه، پشت آرمان‌های انقلاب اسلامی استوار ایستاده‌اند.
وی داشته‌های امروزی نظام اسلامی را مدیون شهدا دانست و عنوان کرد: عنایت شهدا به روند حرکت انقلاب اسلامی به خوبی قابل مشاهده است و ما باید هر روز بیشتر از روز گذشته قدردان شهدا و امام باشیم.

طحانیان با تاکید بر اینکه دشمن همچنان به دنبال ضربه زدن به نظام اسلامی است، تصریح کرد: در شرایط فعلی نیز نباید نسبت به تهدیدهای پیش‌روی نظام اسلامی بی‌توجه باشیم چراکه دشمن هیچ‌گاه از توطئه‌چینی برای نظام اسلامی خسته نمی‌شود
وی با تاکید بر اینکه ایمان و اعتقاد به امداد الهی مهم‌ترین عنصر در ییروزی دفاع مقدس بوده است، گفت: دشمنان اکنون به صف شده‌اند تا ایمان و اعتقاد مردم را از آن‌ها بگیرند چراکه در این صورت است که می‌توانند به نظام اسلامی آسیب برسانند درحالی‌که این مردم نسبت به توطئه و نقشه دشمن آگاه هستند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار