در گفت‌وگو با پانا؛

مونا زندی حقیقی:بیش از هرچیز می‌خواهم فیلمِ من بیانِ باور‌هایم باشد

از بارها تماشای «بنفشه آفریقایی» خسته نمی‌شوم

تهران (پانا) - مونا زندی حقیقی کارگردان فیلم «بنفشه آفریقایی» می‌گوید فیلمسازی را نه با هدف موفقیت در گیشه یا جوایز جشنواره‌ها ، بلکه به عنوان ابزاری برای بیان دغدغه‌ها و باورهایش پیگیری می‌کند.

کد مطلب: ۸۸۸۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
مونا زندی حقیقی:بیش از هرچیز می‌خواهم فیلمِ من بیانِ باور‌هایم باشد

مونا زندی حقیقی کارگردان فیلم «بنفشه آفریقایی» که یکی از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است در گفت‌وگو با خبرنگار پانا سینما و فیلمسازی را ابزاری برای بیان باورها و دغدغه‌های خود عنوان کرد و افزود: سینما یکی از لذت‌های بزرگ زندگی من است و دوست دارم حرف‌ها و باورهایم را به واسطه فیلم‌هایم بیان کنم. تجربه کاری من در 28 سال اخیر نشان داده است که موفقیت در گیشه یا جوایز جشنواره‌ها گر چه پراهمیت هستند، هدف اصلی من نبوده‌اند، بلکه بیش از هرچیز می‌خواهم فیلم من بیان دغدغه‌ها و باورهایم باشد.

این کارگردان درباره اهمیت موفقیت یک فیلم در گیشه و جشنواره‌های مختلف سینمایی گفت: پرفروش‌بودن فیلم و کسب جوایز از جشنواره‌ها دو مقوله کاملا متفاوت هستند که هرکدام مقتضیات خاص خودشان را دارند. اگر فیلمسازی بتواند هم نگاه تماشاگر و هم داوران جشنواره‌ها را به خود جلب کند قطعا فیلمساز موفقی است و هوش و توان بالایی دارد. در بین فیلمسازان گذشته و حاضر همیشه فیلمسازانی داشتیم که در هر دو بخش موفق بوده‌اند اما علیرغم همه اقتضائاتی که در موفقیت مالی یا جشنواره‌ای فیلم تاثرگذار هستند؛ من عقیده دارم اگر فیلمساز با خلوص نیت و صداقت و بر اساس باورهایش فیلم بسازد، فیلم مسیر موفقیت را پیدا می‌کند.

زندی که با فیلم قبلی خود « عصر جمعه»، که درباره زنان و معضلات خانوادگی و اجتماعی آنان است، به سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر رسید درباره موضوع فیلم جدیدش می‌گوید: فیلم مشخصا زنانه نیست، ولی کاراکتر اصلی آن یک زن است که قصه حول شخصیت او می‌گردد. این زن که با همسر دومش زندگی می‌کند، یک روز متوجه می‌شود فرزندانش پدر خود یعنی همسر اول او را به خانه سالمندان گذاشته‌اند؛ پس به کمک همسرش تصمیم می‌گیرد شوهر اول را به خانه آورده و از او مراقبت کند.

«بنفشه آفریقایی» را خیلی دوست دارم

کارگردان «بنفشه آفریقایی» در پایان احساس خود به این فیلم را چنین توصیف کرد: «بنفشه آفریقایی» را خیلی دوست دارم. فارغ از اینکه خالق آن خودم هستم، هر وقت به هر دلیلی که به تماشایش می‌نشینم، نمی‌توانم از دیدنش دست بکشم و از بارها تماشای فیلم خسته نمی‌شوم. همه انتظاراتی که از خودم داشتم در این فیلم برآورده شده است.

وی درباره انتخاب نام فیلم گفت: از چند جهت تصمیم به انتخاب این اسم برای فیلم گرفتم؛ هم از این حیث که خود گل بنفشه آفریقایی در فیلم حضور دارد و به شکلی وارد خانه و زندگی شخصیت‌های فیلم می‌شود و از سویی دیگر، این گل در پرورش، نوع نگه‌داری و میزان مراقبتی که نیاز دارد، گیاهی منحصربه‌فرد است؛ از خاک برای دریافت آب تغذیه نمی‌کند، در شرایط خاصی گل می‌دهد و به هر تغییر شرایطی واکنش نشان می‌دهد. از این رو است که برخلاف بسیاری از گل‌ها به‌جای توجه، به مراقبت زیاد و ویژه نیازمند است. آنچه در قصه فیلم جاری است درباره خصوصیات و مفاهیمی است که همواره نیاز به مراقبت دارند و باید حواس‌مان به آنها باشد تا حفظ شوند و تسری یابند. درنتیجه فکر می‌کنم علاوه‌بر زیبایی نام بنفشه آفریقایی و حضور فیزیکی‌اش در فیلم، مفهومی که در ورای آن ایستاده، برای آنچه فیلم می‌خواهد به تصویر بکشد، مناسب است.

گفتنی است، تهیه فیلم سینمایی«بنفشه آفریقایی» برعهده علیرضا شجاع نوری بوده است و بازیگرانی مانند فاطمه معتمد آریا، سعید آقاخانی، رضا بابک، رویا جاویدنیا، مهدی حسینی‌نیا، مریم شیرازی و ندا جبرائیلی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ساخت موسیقی این فیلم سینمایی برعهده پیمان یزادانیان و تدوین آن برعهده بهرام دهقانی بوده‌اند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار