در گفت و گو با پانا

کارگردان انیمیشن «آخرین داستان»: بسیاری از ما تفاوت میان صداپیشگی و دوبله را نمی‌دانیم

تهران (پانا) –- کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» با مثبت ارزیابی کردن اختصاص جایزه مستقل جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های انیمیشن، وجود امکان رقابت این آثار در سایر بخش‌ها مثل صدا و موسیقی و فیلمنامه را در گسترش صنعت انیمیشن ضروری ارزیابی کرد.

کد مطلب: ۸۸۸۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان انیمیشن «آخرین داستان»: بسیاری از ما تفاوت میان صداپیشگی و دوبله را نمی‌دانیم

اشکان رهگذر که اثرش یکی از 3 فیلم راه‌یافته به بخش انیمیشن سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره درباره اهدای جایزه مستقل جشنواره فجر به فیلم‌های انیمیشن گفت: اهدای سیمرغ جداگانه به فیلم انیمیشن قدم مثبت و امیدوارکننده‌ای است که نشان از شناخت اهمیت سینمای انیمیشن دارد. البته این اتفاق می‌تواند امیدوارکننده‌تر هم باشد اگر این امکان فراهم می‌شد که آثار انیمیشن در کنار این جایزه، در بخش‌هایی مثل موسیقی، صدا، کارگردانی و فیلمنامه با آثار رئال رقابت کنند. این قدم بزرگ دیگری در گسترش صنعت انیمیش‌نسازی خواهد بود.

فیلم‌های انیمیشن باید بتوانند در بخش‌هایی مثل موسیقی، صدا، کارگردانی و فیلمنامه با آثار رئال رقابت کنند

وی افزود: حوزه‌های صدا، تدوین، موسیقی و ... همگی حوزه‌های مشترک انیمیشن و فیلم هستند و حتی در بعضی بخش‌ها مثل صدا کار در فیلم انیمیشن سخت‌تر است. بنابراین انیمیشن‌ها در این حوزه‌ها هم می‌توانند داوری شوند؛ خصوصا آثاری که حرفی برای گفتن دارند.

کارگردان «آخرین داستان» یکی از نقات قوت فیلمش را در بخش‌های صدا و موسیقی می‌داند و می‌گوید: آخرین داستان در صدا و موسیقی حرف برای گفتن دارد و می‌تواند خیلی جدی با بقیه رقابت کند. امیدوارم این اتفاق به زودی در داوری جشنواره فیلم فجر بیفتد تا راه برای دیده شدن فیلم‌های خوب انیمیشن باز شود.

فروش هشت میلیاردی «فیلشاه»؛ اثبات استقبال مردم از فیلم خوب در حوزه انیمیشن

رهگذر همچنین به ساعات نمایش فیلم‌های انیمیشن اعتراض کرد و گفت: قرار دادن در سانس اول نمایش جشنواره فیلم فجر تبعیض دیگری بود که به نوعی مانع از بهتر دیده شدن فیلم‌های این بخش خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: انیمیشن‌هایی مثل فیلشاه با فروش هشت میلیارد تومانی ثابت کردند که مردم از فیلم خوب در حوزه انیمیشن استقبال می‌کنند و به تماشای آن می‌روند.

این کارگردان درباره حضور چهره‌های موفق عرصه بازیگری در مقام صداپیشگان فیلم خود گفت: به جرأت می‌توانم بگویم تجربه صداپیشگی در «آخرین داستان» موفق‌ترین تجربه صداپیشگی یک فیلم انیمیشن در استفاده از بازیگران است.

وی افزود: اکثر صداپیشگان فیلم سابقه تئاتری دارند و بعضی‌ها سابقه دوبله هم دارند در نتیجه من فکر می‌کنم این فیلم تا امروز تجربه جدی و پیشرو در حوزه انیمیشن بوده است. البته همواره در افکار مردم یا منتقدان گاردی علیه استفاده از بازیگران برای صداپیشگی در فیلم انیمیشن وجود دارد.

مردم به صدای دوبلورها عادت کرده‌اند

رهگذر درباره موضعگیری موجود در استفاده از بازیگران معروف برای صداپیشگی انیمیشن‌ها گفت: مردم همیشه صدای دوبلورها را شنیدند و به آن عادت کردند و فکر می‌کنند همیشه باید به همین صورت باشد. مشکل اینجاست که بسیاری از ما تفاوت میان صداپیشگی و دوبله را نمی‌دانیم. من به شدت روی درست از کار درآمدن صداهای فیلم حساسیت داشتم و به سبب همین حساسیت ساخت فیلم 8-9 سال به طول انجامید. الان هم از نتیجه کار رضایت دارم و فکر می‌کنم صداهای بازیگران خیلی خوب از کار درآمده است.

فیلم «آخرین داستان» محصول استودیو هورخش از فعالان انیمیشن‌سازی در ایران است و داستان فیلم برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» و نبرد او با «کاوه آهنگر» و «فریدون» در شاهنامه حکیم فردوسی است.

در میان صداپیشگان فیلم نام بازیگرانی چون لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، حامد بهداد، اشکان خطیبی، باران کوثری، اکبر زنجانپور، شقایق فراهانی، فرخ نعمتی و بیتا فرهی جلب توجه می‌کند. موسیقی فیلم را کریستف رضاعی ساخته و شهرام ناظری خواننده آهنگ تیتراژ فیلم است.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

**

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار