ورشو در دوراهی تهران و واشنگتن

تهران (پانا) - در پی اعتراض شدید تهران به برگزاری نشست ورشو امروز پرزمیسلاو لانگ، معاون وزیر امور خارجه لهستان به تهران سفر کرد تا در دیدار با عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در این باره توضیح دهد.

کد مطلب: ۸۸۷۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد
ورشو در دوراهی تهران و واشنگتن

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه هفته گذشته اعلام کرد که نشست صلح و امنیت خاورمیانه در تاریخ 24 و 25 بهمن ماه سال جاری در ورشو لهستان به محوریت مقابله با ایران برگزار می‌شود.

اعلام این خبر واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. مقام‌های ایرانی از جمله محمدجواد ظریف و عباس عراقچی در توئیت‌هایی به این اقدام دولت لهستان اعتراض کردند و موضوع سال‌ها مهمان‌نوازی مردم ایران از مردم لهستان و روابط خوب دو کشور مطرح شد.

محمد جواد ظریف در توئیتی به زبان انگلیسی که مضامین و مفاهیم مشترکی نسبت به گفته‌های عراقچی دارد، نوشت:

«یادآوری به میزبان و شرکت‌کنندگان کنفرانس ضد ایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضدایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده‌اند یا بی‌آبرو شده یا به حاشیه رانده شده‌اند و ایران قوی‌تر از همیشه است.

دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات دادند، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضدایرانی می‌شود.»

عراقچی نوشت: «۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲ تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها درقلب تهران آرمیده‌اند. بیش از یکصد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کاراجباری استالین از راه ایران بازگشتند.

قبرستان‌ها در ایران بعداز ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خودرا نگاه داشته‌اند.»

از سوی دیگر وزارت امور خارجه کاردار لهستان را احضار کرد و مراتب اعتراض شدید تهران را به او اعلام کرد. با این حال دولت لهستان در واکنش به این اقدام ایران اعلام کرد که نشست در تاریخ مشخص در ورشو برگزار می‌شود.

تنش‌ها بین دو کشور به عرصه سینما و تئاتر هم رسید و حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی، هفته فیلم لهستان در تهران را لغو کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به لهستان د باره اقدامی که اصرار به انجام آن دارد هشدار داد. اما بی‌توجهی اروپا به برگزاری این نشست، اعلام این که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست ورشو شرکت نمی کند و فرانسه نیز در سطح رسمی حاضر نخواهد شد، لهستان را تحت فشارهای تازه قرار داد.

به نظر می‌رسد بعد از حدود دو هفته دولت ورشو به این نتیجه رسیده است که باید در این باره به تهران پاسخگو باشد.

احتمالا پرزمیسلاو لانگ، معاون وزیر امور خارجه لهستان امروز به همین منظور در تهران در دیدار با عباس عراقچی درباره برگزاری این نشست توضیح خواهد داد. اینکه آیا مذاکرات تهران منجر به برگزار نشدن نشست در ورشو خواهد شد هنوز مشخص نیست اما در صورتی که ورشو موضوع نشست را تغییر دهد و مسئله ایران از دستور کار خارج شود شکست تازه ای برای آمریکا در عرصه مقابله با ایران رقم خواهد خورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار