معلمی که با پول جمع‌آوری کاغذ باطله کتابخانه می‌سازد

صفورا غله‌زاری: هدف بعدی‌ام راه‌اندازی کتابخانه متمرکز گیلان‌شناسی است

تهران (پانا) - صفورا غله‌زاری کاغذ باطله‌های شهر را جمع می‌کند و با پولش کتابخانه می‌سازد. ساخت شش کتابخانه در یک سال و نیم حاصل کار اوست.

کد مطلب: ۸۸۷۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد
صفورا غله‌زاری: هدف بعدی‌ام راه‌اندازی کتابخانه متمرکز گیلان‌شناسی است

این معلم بازنشسته اهل انزلی‌ کارش را با پویش جمع‌آوری در قوطی‌های پلاستیکی و خرید ویلچر برای افراد دارای معلولیت آغاز کرد و سپس با جمع‌آوری کاغذهای باطله، تصمیم گرفت سیستمی برای جمع‌آوری آنان ایجاد کند تا به فرهنگ‌سازی در بندر انزلی کمک شود.

غله‌زاری پنج سال است بازنشسته شده است. او 28 سال در مدرسه غیرانتفاعی و 2 سال در تربیت‌معلم تدریس کرده است. امسال هم در مدارس بندر انزلی به خانواده‌ها آموزش تفکیک زباله را به خانواده‌ها می‌دهد.

او که دبیر درس علوم اجتماعی بوده است، به پانا گفت: «یکی از علایق مهم بنده موضوع محیط‌ زیست است و داشتن شهر بی زباله یکی از آرزوهای بزرگ من به شمار می‌رود.»

او در ادامه افزود: «در ابتدا کار خود را با جمع‌آوری درهای پلاستیک آغاز کردم که برای اولین بار فردی در تبریز انجام داده بود. من در بندر انزلی حدود 2 سال با کمک دانش‌آموزان و همکاران به جمع‌آوری در بطری پرداختیم و هزینه فروش آن‌ها را برای کمک به بیماران صرف کردیم.»

تهیه 4 ویلچر برای بیماران و افراد ناتوان در بهزیستی

غله‌زاری ادامه داد: «با پولی که از فروختن این درها به دست آمد توانستیم چهار ویلچر برای بیماران و افراد ناتوان در بهزیستی تهیه کنیم.»

او خود را صرفا معلمی می‌داند که به بحث تفکیک زباله و کاغذ اهمیت می‌دهد. غله‌زاری گفت: «نزدیک امتحان‌های بچه‌ها بود تصمیم گرفتم به مدارس اعلام کنیم که دانش آموزان کتاب‌های درسی و دفاتر خود را بعد از مدرسه دور نیندازند و جمع‌آوری کنند تا پس از ساماندهی هزینه آنان یک هدف جدی را دنبال کنیم.»

او ادامه داد: «به دلیل اینکه اولین بار بود این موضوع انجام می‌شد هدفی را که برای آن در نظر گرفتم، ایجاد کتابخانه‌های کوچک بود. یکی از مدیران مدارس انبار مدرسه خود را در اختیار من قرار داد تا این موضوع را در بین خانواده‌ها، دانش آموزان و افراد جامعه جا بیندازیم و کاغذهای باطله را در این انبار جمع‌آوری کنیم.»

راه‌اندازی 6 کتابخانه در اماکن عمومی

غله‌زاری گفت: «در 2 سال حدود 13 تن کاغذ را از دانش‌آموزان، دانشجویان و افرادی که در انبارهایشان کاغذ داشتند، جمع‌آوری و شش کتابخانه در اماکن عمومی راه‌اندازی کردیم.»

این معلم بازنشسته همچنین از اهدای 100 جلد کتاب به زندانیان شهر انزلی خبر داد و گفت: «در کنار راه‌اندازی این کتابخانه‌ها از هزینه فروش کاغذها به نیازمندان کمک‌های زیادی کردم و تنها به راه‌اندازی کتابخانه‌ها بسنده نکردم.»

کتابخانه متمرکز با هدف گیلان‌شناسی را راه‌اندازی می‌کنیم

هدف بعدی غله‌زاری هم در کتابخانه‌ها می‌گذرد. او گفت: «راه‌اندازی کتابخانه‌های کوچک به سرانه کتاب کمک نکرد و من نیز به هدف خود نرسیدم. به همین دلیل می‌خواهم با همکاری همراهانم در انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی، کتابخانه متمرکز باهدف گیلان‌شناسی را راه‌اندازی کنیم.»

او که از یک خانواده فرهنگی است از آموزش‌وپرورش خواست کمک کند این موضوع به مدارس بخشنامه شود تا کاغذهایی که دور از استفاده هستند، تحویل داده شود. او آموزش‌وپرورش را بازوی کمکی خود در این پویش می‌داند.

مریم احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار