در گفت و گو با پانا

با یک گل هم بهار می‌شود

رد پای صلح و دوستی در شعرهای یک دانش آموز

تبریز ( پانا ) - امیررضا اسلامی دانش آموز اهل شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی و مولف کتاب " حدیث حال مجنون " معتقد است که با یک گل هم بهار می شود و می خواهد با قدرت قلم خود چهره حقیقی اسلام را به جهان معرفی کند.

کد مطلب: ۸۸۷۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
با یک گل هم بهار می‌شود

امیررضا نوجوان 16 ساله‌ای که با اشعار خود در مسابقات مختلف فرهنگی داوران را با حجم سروده‌های لطیفش متعجب می‌ساخت در ذهن خود برنامه‌های محکم‌تری برای قدم در راه موفقیت دارد. این شاعر نوجوان آرزو می‌کند در آینده‌ای نزدیک، از توانمندترین و مطرح‌ترین شاعران ایران و نیز جهان باشد تا بتواند به قدرت قلم خود، چهره حقیقی اسلام را به مردمان جهان نمایان ساخته و اسلام‌ستیزی را از روی زمین ریشه‌کن کند.

به مناسبت رونمایی از کتاب "حدیث حال مجنون" این دانش آموز شاعر و نویسنده صلح و دوستی گفت و گویی تفصیلی ترتیب داده شده است.

به‌عنوان اولین سوال اگر میشه خودتون رو برای خوانندگان معرفی کنید؟

اینجانب امیررضا اسلامی یخفروزانی، فرزند شهرآشوب اسلامی و نوه استاد عباس بارز، نوجوانی ۱۶ ساله‌ام که در پایه دهم در دبیرستان علامه حلی دوره دوم مشغول به تحصیل هستم. من از سن ۱۲ سالگی پای در عرصه شعر و ادب نهاده‌ام و به‌عنوان شاعری نوجوان در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌ام؛ به همین دلیل برخی از ادب دوستان از من با عنوان یادگار استاد بارز یاد می‌کنند.

به‌صورت مختصر کتاب خود را معرفی کنید؟

کتاب حدیث حال مجنون مجموعه‌ای از اشعار ۱۴ و ۱۵ سالگی شاعر و بی‌تردید حاصل مطالعات پی‌درپی و فعالیت‌های ادبی است. کتاب در ۱۱۹ صفحه طراحی‌شده و در اول پاییز ۱۳۹۷ در انتشارات شمیسا به چاپ رسیده است. کتاب به دو بخش اشعار فارسی و اشعار ترکی تقسیم می‌شود که اشعار فارسی حجم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. بیشتر سروده‌ها در قالب شعری غزل و رباعی هستند و تعدادی در سایر قالب ها درج‌شده‌اند. مضمون اشعار عمدتاً عشق و عرفان است و سبک خراسانی و عراقی در آن‌ها مشاهده می‌شود.

چه عاملی سبب نوشتن این کتاب شد؟ آیا پیش‌ازاین تجربه نوشتن شعر را داشته‌اید؟

من با نوشتن این کتاب خواستم تا خود را به‌عنوان شاعری نوجوان به جامعه ادبی میهنم معرفی کنم و این تحفه را نثار فرهنگ و ادب سرزمینم ایران‌گردانم و نیز در پی آن، خواستار حمایت و یاری ادب دوستان دیار خود باشم و از راهنمایی‌های آنان در این مسیر بهره‌مند شوم.

چرا این عنوان را برای کتاب انتخاب کردید؟

استاد بزرگوار، آقای حسین دوستی، که نگارش مقدمه کتاب را بر عهده داشتند، به اصرار بنده چندین عنوان شاعرانه پیشنهاد کردند که بیشتر از ترکیبات زیبای خود اشعار کتاب انتخاب‌شده بود.من باظرافت تمام نام‌ها را بررسی کردم و عنوان "حدیث حال مجنون" را برگزیدم که ترکیب زیبایی از بیت زیر بود:

چه بنویسم درین دفتر؟ چه گویم بیش ازین دیگر؟

مگر لیلای من پرسد حدیث حال مجنون را؟

آیا شما برای نوشتن این کتاب با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اید؟

خیر. الحمدالله گره خاصی در کارمان ایجاد نشد و روند چاپ بلامانع به‌پیش رفت.تنها به علت هزینه نسبتاً بالای چاپ، شمارگان در تعداد محدودتری در نظر گرفته شد.

چه افرادی در مسیر تألیف کتاب مشوق و یاریگر شما بوده‌اند؟

ابتدا شعرهایم را به‌صورت پراکنده روی کاغذ می‌نوشتم و بعدها که توانستم قدرت و فصاحت لازم را در سروده‌هایم تقویت کنم ، آن‌ها را به خط خوش در دفتر شعرم بازنویسی کردم. به خاطر دارم که اولین بار، آقای ولی پور، مدیر انتشارات شمیسا، پیشنهاد چاپ را به من دادند و من به علت قلت اشعار خود، از این کار سر باز زدم اما به گفته ایشان، سروده‌هایم را با یاری مادرم کم‌کم و به‌تدریج تایپ کردم تا بعدها هنگام چاپ با تأخیر روبرو نشویم .

همچنین آقای قیصری، دبیر مطالعات اجتماعی، مشوق من درین راه پرپیچ‌وخم بودند و من هر بار که ایشان را ملاقات می‌کردم، بیش‌ازپیش به سرودن شعر به‌ویژه به زبان ترکی علاقه‌مندمی‌شدم.

در اوایل، اشعار من در مسابقات فرهنگی گوناگون، داوران را متعجب و باور این حجم از لطافت در سروده‌های یک نوجوان را مشکل ساخته بود. حال با طبع این کتاب، امیدوارم که گامی فراتر به‌سوی موفقیت در این زمینه گذاشته باشم.

دنیای شعر و شاعری چگونه دنیایی است؟

پرسش سختی است برای توضیح، اما در حد توان می‌کوشم که تصویر صحیح و گویایی از این دنیا در اذهان خوانندگان ایجاد کنم.

دنیایی فراتر از خیال نیست و برخلاف تصور بیشتر کسانی که خارج از این دنیا زندگی می‌کنند، باید بگویم که هیچ‌چیز عجیبی در کار نیست. اما برای اینکه خوانندگان به درک بهتری از این دنیا دست یابند، ذکر نکاتی در مورد شعر را ضروری می‌دانم.

شعر معاشقه و تغزل نیست، هرچند تغزل با آن میسر است. شعر سخنی نیست که برای لذت بردن خوانده شود، هرچند می‌شود از آن لذت برد.شعر لالایی نیست که برای خواباندن خوانده شود، هرچند می‌توان با آن، خواب به چشمان فرهاد آورد. شعر تحمید و تعریف سردمداران نیست. شعر مخصوص اعضای انجمن ادبی شهرستان‌ها نیست. شعرخوانی برای گذران اوقات نیست. شعر گذشته ، حال و آینده یک کشور است.

دنیای شعر دنیای بیداری است و خفتگان در آن راه ندارند. سکوت درین دنیا حرام است. شعر دنیای همدلی، دنیای امیدواری است. در این دنیا، تا چشم احدی روشن است، هیچ نابینایی در چاه نمی‌افتد و تا دل احدی می‌سوزد، بیدلان راه گم نمی‌کنند.آری، درین دنیا با یک گل هم بهار می‌شود!

از سایر علایق هنری و فعالیت‌های فرهنگی خودتان بفرمایید.

علاوه بر زمینه شعر و ادب، رغبت بسیاری به موسیقی اصیل ایرانی دارم و ساز موردعلاقه‌ام سه‌تار است. اگر بخت یاری کند، درین زمینه نیز فعالیت‌های مستمری خواهم داشت. رغبت سوم من خوشنویسی است و معتقدم خوشنویسی آرامش می‌آورد و آرامش می‌طلبد. من این سه رغبت را در کنار تحصیلات به‌پیش خواهم برد و آینده‌ام با آن‌ها عجین خواهم ساخت.

چه طرح و برنامه‌ای برای آینده خودتان دارید؟

آرزومندم در آینده‌ای نزدیک، از توانمندترین و مطرح‌ترین شاعران ایران و نیز جهان باشم تا بتوانم به قدرت قلم خود، چهره حقیقی اسلام را به مردمان جهان نمایان‌سازم و اسلام‌ستیزی را از روی زمین ریشه‌کن کنم؛ و نیز بکوشم تا ندای صلح و دوستی را به گوش سردمداران جهان برسانم و آب عدالت را بر جوی‌ها جاری سازم و آتش مکافات بر پیکر بیدادگران دهر بیفکنم.

برای نوجوانانی که مثل شما می‌خواهند وارد این عرصه بشوند چه توصیه‌هایی دارید.

من به‌عنوان نوجوانی که اولین پله‌های ترقی را در حوزه شعر و ادب پیموده‌ام، به همه نوجوانان شاعر توصیه می‌کنم که از راهنمایی‌های استادان و کاردانان این زمینه، بهره کامل را ببرند و هیچ سرحدی برای ترقی سروده‌های خود قائل نشوند؛ به این معنا که هرگز از ابداع دست برندارند و از نوگرایی غافل نشوند و هرگز خود را متفاوت از دیگران نبینند ، چراکه این کار سبب دور شدن مردم از آن‌هامی‌شود و شاعری که مردمی نباشد، به هیچ دردی نمی‌خورد.

سخن آخر؟

برای تمامی شاعران نوجوان و جوان که در اوایل فعالیت‌های هنری خود هستند، آرزوی تقلای فراوان و پشتکار بی‌پایان دارم و از خداوند بخشایشگر،آرزوی توفیق و عزت برای همشهریان و مردم کشور عزیزمان ایران دارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار