در گفت‌وگو با پانا

عضو شورای شهر تهران: بخش بهره‌برداری‌نشده تونل امیرکبیر به پارکینگ تبدیل می‌شود

نژادبهرام: ساخت تونل امیرکبیر هزینه سنگینی را به شهر تحمیل کرده است؛ فقط می‌توانیم ضرر ساختش را کاهش دهیم

تهران (پانا) - عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از تبدیل شدن بخش بهر‌ه برداری‌نشده تونل امیرکبیر در منطقه 14 شهرداری تهران به پارکینگ محله‌ای خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۷۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
عضو شورای شهر تهران: بخش بهره‌برداری‌نشده تونل امیرکبیر  به پارکینگ تبدیل می‌شود

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با پانا درباره پروژه تونل امیرکبیر گفت: یکی از پروژه‌های خیلی مهم شهر تهران در منطقه 14 شهرداری، تونل امیرکبیر است. با توجه به مسدود شدن تونل و ضرورت نداشتن بهره‌برداری از آن قرار شد از تونل امیرکبیر در قالب پارکینگ استفاده شود.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران افزود: همچنین بودجه‌ای برای بافت فرسوده و ساخت پارکینگ‌های محلی تعبیه شده است، این بودجه برای تونل امیرکبیر از سوی سازمان نوسازی پرداخت و قرار شد بخش بهره‌برداری نشده تونل امیرکبیر در منطقه 14 به عنوان پارکینک محله‌ای استفاده شود.

وی ادامه داد: چون منطقه 14 مشکلات زیادی در عرصه فضای باز و خدمات رفاهی برای شهروندان دارد، برای فضای روی تونل نیز دو طرح ارائه شده است که یکی از آن از سوی منطقه برای ایجاد پردیس فرهنگی ارائه شده است و طرح دوم از سوی دفتر خدمات نوسازی ارائه شده است تا در آنجا پلازایی ایجاد شود که هم ظرفیت فرهنگی ایجاد کند و فضایی برای استفاده شهروندان منطقه 14 باشد.

«پلازا» که در زبان اسپانیایی به معنی «میدان» است اما مراد از آن در اصطلاح شهرسازی و معماری، فضایی عمومی‌ای که به جای خودروها در اختیار مردم باشد. این اصطلاح به آن دسته از فضاهای عمومی اطلاق می‌شود که در دل شهرها قرار دارند و در واقع، فارغ از ابعاد تجاری، صرفا کارکردی پاتوق‌گونه برای شهروندان دارند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بازدید از بخشی از تونل امیرکبیر در منطقه 14 که بخش بهره‌برداری نشده است گفت: ایجاد پارکینگ در تونل امیرکبیر، فرصت زیادی برای پارک خودروها ایجاد می‌کند تا خودروها از خیابان‌ها و کوچه‌ها حذف و به پارکینگ منتقل شوند. از آنجا که سازمان نوسازی متعهد به ساخت پارکینگ در بافت فرسوده است و در بسیاری از مواقع امکان تأمین پارکینگ برای ساختمان‌هایی که می‌خواهند نوسازی کنند وجود ندارد، ایجاد این پارکینگ می‌تواند آن تعهد را برطرف کند و در این حال فضای تردد را آسان‌تر کند.

نژادبهرام تصریح کرد: مطالعات قبلی تأکید کرده است بار ترافیکی مرکز شهر به سمت بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها هدایت شود اما یکسری پروژه‌ها در شهر ایجاد شده است که ترافیک را به سمت مرکز شهر هدایت می‌کند. این مشکل درباره تونل امیرکبیر نیز صدق میکند و به همین دلیل از این پروژه بهره‌برداری نمی‌کنیم. در این طرح، رفتار ترافیکی موجود در مرکز شهر با توجه به اقداماتی که صورت گرفته، سنجیده نشده و این اشتباه منجر به تحمیل هزینه‌های سنگین به شهر شده است

وی ادامه داد: هم اکنون درخصوص این تونل فقط می‌توانیم ضرر ساخت آن را کاهش دهیم. ما داریم بودجه اضافی را صرف می‌کنیم تا پروژه‌ای را که اجرا شده است کاربردی کنیم. نه تنها باید هزینه نگهداری را بدهیم بلکه بودجه دیگری هم هزینه کنیم تا کارآمد شود و قابل استفاده باشد.

دو قسمت از تونل امیرکبیر تاکنون زیر بار ترافیکی قرار نگرفته است بخشی از تونل در حدفاصل امام علی شمال به سه راه امین حضور تا تقاطع خیابان دورودیان و بخشی دیگر از تونل که دسترسی سه راه امین حضور به خیابان کرمان است که به آن تونل جنونی گفته می‌شود و این تونل زمانی که خیابات کرمان تعریض شود قابلیت بهره برداری دارد و پیشنهاد تبدیل این بخش به پارگینگ ارایه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار