در نشست خبری؛

زینی وند: ۲۰۵ هزار نیروی آزاد در مدارس غیردولتی مشغول به کار شده‌اند

تهران (پانا) - نشست خبری رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به مناسبت گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۸۸۵۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
زینی وند: ۲۰۵ هزار نیروی آزاد در مدارس غیردولتی مشغول به کار شده‌اند

مجتبی زینی‌وند در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری گفت: «شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها به ریاست استاندار و با حضور ۱۶ عضو شامل دستگاه‌های مختلف و در شهرستان‌ها هم به ریاست فرماندار برگزار می‌شود.»

او گزارشی از وضعیت شوراهای آموزش و پرورش ارائه کرد و ادامه داد: «در دنیای امروز آموزش و پرورش مبنای توسعه است، اهمیت آموزش و پرورش در دست یافتن به توسعه به گونه‌ای است که تعالی و تربیت جامعه و نیروری انسانی از مسیر آموزش و پرورش و از طریق آن می‌گذرد.»

او افزود: «در ایران آموزش و پرورش به عنوان بازوی فکری نظام، نیازمند تبدیل شدن به یک گفتمان ملی است. بررسی آموزش و پرورش در همه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌د‌هد که مردم آنجا پیوستگی عمیقی با نظام تعلیم و تربیت دارند و دولت به تنهایی متولی نظام تعلیم و تربیت نیست.»

زینی‌وند گفت: «در کشورمان در سال ۷۲ با درک درست از این واقعیت قانون شوراهای آموزش و پرورس تصویب شد تا آموزش و پرورش هم از ظرفیت شوراها و مردم بهره‌مند شود. شوراها در سه حوزه برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند، وجود صاحب‌نظران و نمایندگان اولیا و مربیان و مدیران اجرایی و مدیریتی در استان‌ها در ترکیب آموزش و پرورش می‌تواند به نظام تعلیم و تربیت کمک کند. قانون شوراهای آموزش و پرورش در تحقق اهداف مدنظر اما با چالش‌ها و موانعی مواجه است، چالش اول فقدان نگاه ملی به آموزش و پرورش در نزد سایر دستگاه‌ها است. با گذشت بیش از ۲۵ سال از تصویب قانون شوراها‌، مواد اجرایی که سایر دستگاه‌ها بر عهده داشته‌اند هنور اجرایی نشده است.»

رییس مدارس و مراکز غیردولتی گفت: «مثلا در صورت احداث واحدهای مسکونی، افراد باید فضای آموزشی هم احداث کنند اما متاسفانه تبصره‌هایی را از ماده مربوط به این حوزه حذف کردند و ماده ۱۸ قانون شوراها کمرنگ شد و ضمانت آرایی خود را از دست داد. اما خوشبختانه با دستور رییس جمهوری برای احیای این ماده رشد ۱۸ درصدی در این حوزه در سال کذشته شاهد بودیم.»

شوراهای آموزش و پرورش بازویی قوی برای گره‌گشایی از مشکلات است

او ادامه داد: «چالش دوم وضع قوانین مغایر بود. از همه مهمتر آشنا نبودن مدیران دستگاه‌‌ها و متاسفانه مدیران آموزش و پرورش از ظرفیت شوراها است، همچنین حساسیتی که باید بین نخبگان و اصحاب رسانه وجود داشته باشد در ارتباط با این قانون وجود ندارد که امیدواریم در این هفته شوراها فرهنگ مشارکت و جریان‌سازی شکل بگیرد و دستگاه‌ها خودشان را پاسخگوی آموزش و پرورش بدانند.»

زینی‌وند به بخش عملکرد شوراها هم اشاره کرد و گفت: «قانون شوراهای آموزش و پرورش برای گره‌گشایی از مشکلات، بازوی قوی‌ای است. در بخش دبیرخانه‌ای تعداد شوراها در سال ۹۶، ۶۷۹ شورا در سطح استان و شهرستان و منطقه داشتیم، ۲۴۴ جلسه در شوراهای استان‌ها داشته‌ایم و در صدر آن شهرستان‌های استان تهران و شورای آموزش و پرورش استان همدان بیشترین جلسه را داشتند. میانگین جلسات استان‌ها حدود هشت جلسه بوده که کم است و حداقل باید به ده جلسه برسد. در مجموع ۶ هزار ۴۹۰ جلسه شورای آموزش و پرورش در سطح استان و شهرستان و منطقه برگزار شده است و ۳۰ هزار و ۶۷۵ مصوبه که سال گذشته ۸۷ درصد مصوبات شوراها اجرایی شده است. از مجموع ۳۰ هزار و ۶۷۵ مصوبه ۲۳ درصد مربوط به امور آموزشی، ۲۰ درصد پرورشی، ۱۰ درصد مالی اداری، ۱۳ درصد عمرانی، ۱۲ درصد رفاهی، ۴ درصد پژوهشی و ۱۱ درصد بقیه موارد بوده است.»

کمک‌های داوطلبانه مردمی به مدارس 36درصد رشد داشته است

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «۱۷۰۰ میلیارد تومان از محل اجرای مواد قانونی این شورا به صورت نقدی و غیرنقدی به آموزش و پرورش در سال گذشته کمک شده است که این کمک‌ها در سطح استان و منطقه و شهرستان هزینه می‌شود و یک ریال آن هم در جیب آموزش و پرورش نمی‌رود، همچنین این رقم نسبت به سال ۹۵ شش درصد رشد داشته است.»

او افزود: «همچنین حضور ائمه جمعه و جماعات و مسولان عالی استان‌ها در شوراها رشد بسیار خوبی داشته است. علاوه بر اینکه معتقدیم که باید آموزش و پرورش به یک گفتمان ملی تبدیل شود هدف دیگر ما استیفای حقوق آموزش و پرورش در نزد سایر دستگاه‌ها است.»

به گفته رییس مدارس و مراکز غیردولتی کمک‌های داوطلبانه مردمی به مدارس ۳۶ درصد رشد داشته است که نشان‌دهنده اعتماد بیشتر مردم به آموزش و پرورش است.

زینی‌وند ادامه داد: «در حوزه هزینه اجرای کلاس‌های فوق برنامه به صورت اختیاری، رشد ۳۳ درصدی را شاهد بوده‌ایم. در همه کشورهای توسعه یافته شهرداری‌ها داوطلبانه بخشی از هزینه‌های آموزش و پرورش را تامین می‌کنند. در قانون شوراها دو بند داریم در بند ۳ ماده ۱۳ آمده است که شهرداری‌ها باید تا ۵ درصد عوارض را دریافت و به حساب آموزش و پرورش واریز کنند که در این بخش ۵ درصد کاهش داشته‌ایم. با پیگیری‌هایی که ما از طریق وزارت کشور در درباره بند ۳ ماده ۱۳ قانون شوراهای آموزش و پرورش داشته‌ایم یک نامه را وزیر کشور به استانداران فرستادند تا عوارض مشمول این بند ، علاوه بر صدور پروانه، عوارض زیربنا، عوارض مازاد تراکم، عوارض بالکن و... هم پرداخت شود.»

او افزود: «در ماده ۱۶ قانون که درباره اخذ عوارض از واحدهای تجاری ساخت جدید است با وجود این که ما هر روز شاهد گسترش واحدهای تجاری هستیم اما کاهش ۷۴درصدی را شاهد بوده‌ایم.»

کمک نهادها به آموزش و پرورش 9درصد رشد داشته است

به گفته رییس سازمان مدارس غیردولتی بند ۵ ماده ۱۳ یعنی هدایا و کمک‌های نهادهای دولتی و غیردولتی به آموزش و پرورش رشد ۹ درصدی و ماده ۱۷ یعنی تغییر کاربری زمین‌های آموزش و پرورش هم خوشبختانه با عنایت استانداران رشد ۲۰ درصدی داشته است.

زینی‌وند گفت: «در حوزه احداث شهرک‌های مسکونی و صنعتی که افراد ملکفند فضای آموزشی هم ایجاد کنند، کاهش ۷۴ درصدی را شاهد بوده‌ایم.»

رییس سازمان مدارس غیردولتی از تدوین آیین‌نامه شوراهای آموزش و پرورش مناطق مرزی خبر داد و گفت: «با توجه به مشکلات آموزش و پرورش در مناطق مرزی‌ به طور ویژه آیین‌نامه آموزش و پرورش مناطق مرزی را تدوین کرده‌ایم و در کمیسیون‌های شورای عالی به تصویب رسیده است و منتظریم به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش هم برسد که در این صورت حدود ۲۲ عضو شامل دستگاه و نهاد و وزارت‌خانه در شورای آموزش و پرورش مناطق مرزی قرار است ایفای نقش کنند.»

مجتبی‌ زینی‌وند همچنین در پاسخ به پانا درباره اشتغال مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: «که تاکنون ۲۰۵ هزار نیروی آزاد در مدارس غیردولتی مشغول به کار شده‌اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار