امیر کبیر توسعه بر محور نبوغ انسان را درک کرده بود

کاشان ( پانا) - رییس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: توسعه بر محور نبوغ انسان را امیر کبیر ۲۰۰ سال پیش درک کرده بود و برای بزرگی امیرکبیر فقط تأسیس دارالفنون کافی است و این نهالی است که او ایجاد کرد.

کد مطلب: ۸۸۵۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
امیر کبیر توسعه بر محور نبوغ انسان را  درک کرده بود

عباس عصاری در آیین روز ملی توسعه اظهار کرد: بیش از دو قرن است که مفهوم توسعه در این کشور با تلاش ها و مفاهیم متفاوت شکل گرفته است و حرکت‌های بسیاری آغاز شده است و به یقین یکی از بزرگترین فداکاران توسعه ایران، امیر کبیر بوده است .

وی تاکید کرد: در مسیر توسعه این کشور طی دو قرن گذشته، تلاش‌ها و فداکاری‌های زیادی انجام و جان‌های بسیاری فدا شد که به یقین بزرگترین آنها جوانمردی و حرکت میرزا محمد تقی خان فراهانی است .

وی افزود: امیر کبیر در این 200 سال نقطه آغازین حرکت توسعه، همچنان آثار اقدام‌هایش بر تارک کشور می‌درخشد هرچند بیش از دو قرن از تولد امیر و 167 سال از شهادت امیرکبیر می گذرد، اما آثار بلند دوره سه ساله صدارت امیر بر تارک کشور مثل خورشید فروزان می تابد .

این پژوهشگر حوزه توسعه و برنامه ریزی تصریح کرد: امروزه به ویژه در دهه آخر قرن ۲۱ ، مفهوم دارایی ، دانش و تجلی آن در انسان توسط تمامی عالمان توسعه به عنوان محور توسعه معرفی و قرار داده شده و سایر گزینه ها به حاشیه رفته است .

عصاری تاکید کرد: دانایی و دانش که در انسان تجلی پیدا می‌کند به خلاقیت منجر می‌شود و تمدن جدید را به وجود آورده و توسعه ایجاد می‌کند .ایجاد شرایط ظهور نبوغ انسانی، محور توسعه است. ایجاد بستر و بستر سازی در زمینه ظهور و بروز خلاقیت های بشری محور توسعه است .

وی با اشاره به نقش مرحوم حسین عظیمی در طرح دیدگاه توسعه افزود: مرحوم عظیمی در سال‌های پایانی عمر دغدغه بزرگی داشت و آن تاسیس مرکزی بود که بتواند انباشت سرمایه های فکری دانشمندان حوزه توسعه را به راههای عملیاتی در مسیر پیشرفت کشور تبدیل کند و در این مسیر تلاش های زیادی کرد اما شرایط فرصت ادامه کار را نداد .

عصاری تصریح کرد: دغدغه عظیمی این بود که علم اقتصاد به عنوان علم اجتماعی بتواند مسیری برای کمک به مردم نیازمند پیدا کند و پویش فکری توسعه جریانی است که گفت وگوهای توسعه را طرح ریزی می کند .

به گزارش پانا، آیین روز ملی توسعه همزمان با سالروز شهادت امیرکبیر با حضور پژوهشگران توسعه از دانشگاه‌های تهران، اصفهان وکاشان در باغ فین کاشان برگزار شد. رونمایی لوح و تمبر یادبود روز ملی توسعه و گرامیداشت یاد زنده یاد حسین عظیمی به عنوان شخصیت توسعه سال از جمله برنامه های این آیین بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار