واریز 2300 میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشسته مهر 97

تهران (پانا) - صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۲۳۰۰ میلیارد ریال سهم‌الشرکه به حساب معلمان عضو صندوق که از دوم شهریور تا اول مهر ۱۳۹۷ بازنشسته شده‌اند واریز کرد که بخشی از آن مربوط به سود سال مالی ۹۶ و مطالبات سهم دولت است.

کد مطلب: ۸۸۵۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
واریز 2300 میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشسته مهر 97

به گزارش روابط عمومی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، اعضای بازنشسته در مهر، سهم‌الشرکه خود شامل سهم عضو، سهم دولت و سود ناشی از فعالیت‌های اقتصادی را دریافت کردند و سهم‌الشرکه اعضای انصرافی، بازخرید و از کار افتاده نیز به حساب آنها واریز و در خصوص اعضای متوفی نیز طبق قانون عمل می‌شود.

این اعضا همچنین سود دوره ۲۳ مربوط به سالی مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ و مطالبات سهم دولت تا پایان سال ۱۳۹۰ را دریافت کرده‌اند. در همین حال بخشی از سهم دولت که از برنامه پنجم توسعه حذف شده بود، به حساب فرهنگیانی که قبلا آن را دریافت نکرده بودند واریز شد.

بنا به اعلام صندوق میانگین سودآوری سالانه صندوق ذخیره فرهنگیان در طول ٢٢ سال گذشته حدود ١٧ درصد بوده است، به‌طوری که بیش از ٦٠ درصد از مبلغ سهم‌الشرکه پرداخت شده به بازنشستگان مربوط به سودآوری ناشی از فعالیت‌های اقتصادی موسسه و ٤٠ درصد آن نیز مجموع واریزهای اعضا و دولت بوده‌ است.

این رقم تمام دریافتی این بازنشسته‌ها نیست زیرا سود سال مالی منتهی به ٣١ شهریور ۱۳۹۷ نیز پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود در بین اعضا به حساب آن‌ها واریز و در حساب فرهنگیان عضو نیز منظور می‌شود. بنابراین لازم است فرهنگیان بازنشسته، حساب بانکی مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان را برای واریز سود و مطالبات سهم دولت در مراحل بعد فعال نگه دارند.

از ابتدای تاسیس موسسه تاکنون 2500 میلیارد تومان به حساب فرهنگیان بازنشسته واریز شده که بیش از هزار میلیارد تومان آن مربوط به دو سال گذشته است.

برخورداری معلمان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان از سهم دولت تا سقف پنج درصد

پس از تصویب سهم دولت در برنامه ششم توسعه (ماده ٨٥) و ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای بهره‌مندی اعضای موسسه از سهم کامل دولت، برای نخســتین بار امکان بهره‌مندی از این سهم تا ســقف پنج درصد فراهم شده‌است و فرهنگیان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

از آنجایی که طبق قانون دولت موظف است هر ساله معادل واریزی ســهم اعضا تا سقف ٥ درصد را به حساب موسسه واریز کند، فرهنگیان عضو موسسه به هر میزان که کمتر از ٥ درصد حق عضویت پرداخت کنند معادل آن از ســهم دولت محروم خواهندشــد که در میزان دریافتی آنها در زمان بازنشستگی کاملا تاثیرگذار است.

در طول سال‌های فعالیت موسسه درصد سهم واریزی اعضا با ســیر کاهشی روبرو بوده و به ١٢/١ درصد حقوق و مزایای آنها رســیده که به معنی از دست رفتن بخش قابل توجهی از سهم دولت در طول بیش از دو دهه فعالیت موسسه بوده است.

با اعلام صندوق از این رو احیای قاطع سهم دولت در برنامه ششم توسعه، این فرصت را به فرهنگیان عضو می‌دهد که معادل ٥ درصد از حقوق و مزایای واریزی خود را نیز از دولت دریافت کنند که به معنی سودآوری ١٠٠ درصدی سرمایه‌گذاری فرهنگیان و همچنین بهره‌مندی آنها از سودآوری و خدمات حین خدمت مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است.

امکان بهره‌مندی بازنشستگان از سودآوری‌های آتی موسسه با پذیرش بخشنامه 800

بر اساس بخشنامه 800 صندوق ذخیره فرهنگیان، اعضای موسسه پس از بازنشستگی، می‌توانند به عضویت خود در موسسه ادامه دهند و از سودآوری ناشی از سرمایه‌گذاری‌های کلان، به ویژه در حوزه پتروشیمی بهره‌مند شوند.

براساس پیش‌بینی صندوق با توجه به مالکیت صندوق ذخیره فرهنگیان در سه پتروشیمی فعال کشور و همچنین بهره‌برداری از چهار پتروشیمی دیگر تا پنج سال آینده، سودآوری موسسه از مرز چهار هزار میلیارد تومان در سال عبور می‌کند. بنابراین فرهنگیان بازنشسته با استمرار عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان، علاوه بر بهره‌مندی از سودهای سرشار اقتصادی در حوزه پتروشیمی، از سودآوری سایر شرکت‌های موسسه نیز برخودار شده و میزان دریافتی آنها در سال‌های آتی به چندین برابر خواهد رسید.

این موضوع در کنار بهره‌مندی از واریزی سهم دولت، صندوق ذخیره فرهنگیان را به یکی از سودآورترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل کرده است. از این رو، فرهنگیان با عضویت 85 درصدی خود در این صندوق، بر اعتبار و عظمت آن افزوده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار