سفیر پیشین آمریکا درعربستان: نوع واکنش کاخ سفید درمورد قتل خاشقچی مضحک است

تهران (پانا) - سفیر پیشین آمریکا در عربستان گفت، نوع واکنش کاخ سفید به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی پس از گذشت 100 روز از این حادثه، مضحک است.

کد مطلب: ۸۸۵۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
سفیر پیشین آمریکا درعربستان: نوع واکنش کاخ سفید درمورد قتل خاشقچی مضحک است

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آناتولی روز جمعه گزارش داد، «رابرت جوردان» سفیروقت آمریکا در عربستان در دوران جورج بوش پسر گفت: مضحک بودن نوع تحریم های واشنگتن علیه ریاض در خصوص قتل خاشقچی به خوبی نمایان است.
جوردان افزود: ما در عمل چیزی از دولت آمریکا به جز لغو صدور ویزا برای برخی از عاملان قتل خاشقچی ندیده ایم.
وی ادامه داد: کاخ سفید نباید دوباره در کنفرانس دافوس صحرا در ریاض شرکت کند و به «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان در استانبول امتیاز سفر به خاک آمریکا را بدهد.
سفیر پیشین آمریکا در ریاض به چراغ سبز کشورش در جنگ علیه یمن و کمک به سعودی ها اشاره کرد و گفت: در مورد توقف جنگ یمن و قطع کمک های آمریکا به ائتلاف عربی زیاد شنیده ایم، اما عملا چیزی در این خصوص از کاخ سفید ندیده ایم.
آمریکا در یک اقدام نمایشی 17 تبعه عربستانی را در نوامبر (مهرماه/ آبان) را به خاطر دست داشتن در قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی تحریم کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا در آن زمان با انتشار اطلاعیه ای، فهرست این افراد را منتشر کرد که شامل «سعود القحطانی» مشاور برکنار شده دیوان پادشاهی سعودی، سرکنسول عربستان در استانبول، «ماهر المطرب» افسر اطلاعاتی از نزدیکان ' محمد بن سلمان' و رئیس تیم حفاظتی وی در سفرهای خارجی به ویژه به اروپا و آمریکا جزو این افراد بودند.
تحریم های وضع شده علیه این افراد در چارچوب قانون موسوم به 'قانون ماگنیستکی' صورت گرفت که بر افراد ناقض حقوق بشر اعمال می شود. به موجب این قانون، از ورود این افراد به آمریکا جلوگیری و اموالشان در داخل ایالات متحده مسدود می شود.
خاشقچی دوم اکتبر (10 مهرماه) در استانبول ترکیه وارد کنسولگری عربستان شد و در آنجا به قتل رسید. ریاض پس از 18 روز به این قتل اعتراف کرد.
دادستان کل عربستان در نوامبر (آبان/ آذرماه) گذشته بدون اشاره به جزئیات پرونده خاشقچی اعتراف کرد که آمر قتل خاشقچی، رئیس تیم مذاکره کننده با او بوده است.
سرانجام دادستان کل عربستان، نخستین جلسه موسوم به متهمان قتل خاشقچی را هفته گذشته برگزار کرد، موضوعی که سازمان ملل متحد آن را ناکافی دانست و خواستار تحقیقات شفاف و جامع و مجازات عاملان اصلی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار