در خطبه‌های نماز جمعه تهران

ابوترابی‌فرد: حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

اگر سیاست‌های پولی اصلاح نشود پدیده تورم در جامعه از بین نخواهد رفت

تهران (پانا) - خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر لزوم توجه ویژه به مسائل اقتصادی در جامعه اسلامی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولتی‌ها خواست به مسئله بودجه نگاه بلندمدت داشته و برای حل مسائلی نظیر فرار مالیاتی در کشور، به اصلاح ساختارهای اقتصادی بپردازند.

کد مطلب: ۸۸۵۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
ابوترابی‌فرد: حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

به گزارش ایسنا، سید محمدحسن ابوترابی‌فرد تصریح کرد: «باید برای تعالی جامعه و استحکام و اقتدار جامعه انسانی و اسلامی به اقتصاد توجه ویژه‌ای داشته باشیم. خداوند می‌فرماید قوام و قیام جامعه به اقتصاد درست است. باید با اقتصاد سالم و مولد و دانش بنیان بر پای خود بایستیم. نباید به اقتصاد متکی بر نفت و هزینه تکیه زد. باید در آستانه بودجه مجلس به این حقیقت چشم بدوزیم.»

امام جمعه موقت تهران با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال 98 در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده کشور است. لایحه بودجه تبیین کننده نقشه راه کشور در طول یک سال است. بعضی از تحلیلگران اقتصادی و سیاسی می‌گویند به ما بودجه سالانه کشور را ارائه دهید تا ما تحلیل خود را از حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور ارائه کنیم. نقش بودجه تعیین کننده است.»

او خطاب به مسئولان دولتی نیز اظهار کرد: «ارزیابی بسیاری از صاحب نظران و مرکز پژوهش‌های مجلس بر آن است که تفاوت معناداری بین لایحه بودجه ۹۸ با سال‌های گذشته غیر از افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی‌شود. البته اقدامات شفاف‌سازی شکل گرفته است و قدم‌هایی کوتاه برای کاهش بعضی از هزینه‌ها برداشته شده است ولی این اقدامات متناسب با تحول و تغییر و حرکت به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد نیست.»

ابوترابی‌فرد یادآور شد: «ما سخت نیازمند به تحول در این حوزه هستیم. باید نگاه در نظام بودجه‌ریزی در کوتاه مدت تغییر کند و نکاتی که رهبر عالی‌قدر در خصوص بودجه اشاره کردند بیانگر ضرورت بر این تحول است. باید در سه حوزه شاهد تحول جدی باشیم. سیاست‌های مالی و سیاست‌های پولی و نظام بانکی کشور باید تغییر کند. اگر سیاست‌های مالی اصلاحات ساختاری نداشته باشد در سال‌های پیش رو با مشکل جدی روبه رو می‌شویم.»

او در تشریح چرایی نیاز کشور به انجام اصلاحات مذکور در فوق، بیان کرد: «اگر سیاست های پولی اصلاح نشود پدیده تورم از جامعه رخت برنخواهد بست. اگر نطام بانکی اصلاح نشود رشد نقدینگی زاییده از بی‌انضباطی نطام بانکی برای کشور چالش‌ها جدی اقتصادی ایجاد خواهد کرد.»

خطیب نماز جمعه تهران افزود: «در حوزه اصلاح سیاست‌های مالی باید شاهد تغییر در ساختار مالیاتی کشور باشیم. ساختار مالیاتی کشور ساختار قابل قبولی نیست. امروز صاحب‌نظران معتقدند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد فرار مالیاتی داریم. یعنی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان یا بیش از آن فرار مالیاتی داریم. این عدد بزرگی است. اصلاح نظام مالیاتی به معنا افزایش نرخ مالیات نیست. جامعه در حال رشد و در حال رکود می‌تواند پرداخت‌ها مالیاتی داشته باشد.»

ابوترابی‌فرد همچنین اشاره به دومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی به گوشه‌ای از پیام رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: «رهبر معظم انقلاب فرمودند «او نمونه کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود. سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواک و مقاومت در برابر این همه رنج و آن‌گاه مسئولیت‌های خطیر در دوران دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگ‌های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم.» برای آن عالم مجاهد که سال‌ها در این سنگر و در خدمت نظام اسلامی تلاش کرد از خدای متعال غفران و رحمت و برای رهبر عالی‌قدر انقلاب طول عمر همراه با عزت و اقتدار مسئلت داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار