*احمدخراسانی

بازخوانی یک روز تاریخی در لالی

21 دی ماه 1357روزی است که در صفحه تاریخ انقلاب اسلامی به نام رشادت های مردم غیور شهرستان لالی به ثبت رسیده و گذشت سال های متمادی ، همواره عظمت حرکت حماسی مردم در آن روز را بیش از پیش آشکار می کند .

کد مطلب: ۸۸۵۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
بازخوانی یک روز تاریخی در لالی

چهل سال پیش مردم لالی که همراه با ملت ایران پیام امام خمینی (ره) را شنیده بودند با رغبت هر چه تمام کمر به ساختن آینده ای بستند که جز با انقلابی گری و ریخته شدن خون آن ها ممکن نمی شد .

21 دی ماه زمستان 1357 اگر چه روزی سرد در لالی بود اما دل های گرم مردم خبر از رخ دادن اتفاقی بزرگ می داد که آن اتقاق فرجامی بزرگ برای سربلندی مردم در پی داشت .

مردم لالی که همواره در تاریخ پر افتخار بختیاری با دلیری های خود به مام وطن ادای دین کرده بودند این بار در حرکت بی نظیر خود کنگره های کاخ جور رژیم پهلوی را هدف قرار داده و آن را به لرزه در آوردند .

حرکت حماسی مردم لالی آن چنان از اعماق دل های آنان برخاسته بود که معدود خانواده های ساکن در لالی به همراه جمعیت عشایری آن روزها ، دست در دست هم صدایِ ملتِ ظلم ستیزِ ایران را فریاد زدند و البته اگر چه این حماسه بزرگ تا سال های سال به علت های مختلف به اکثر مردم ایران معرفی نشده بود اما امروز این روز تاریخی مردم لالی بیش از پیش برای مردم شناخته شده است.

بافت شهری لالی که در آن زمان به خاطر وجود شرکت نفت شکل گرفته بود در پی تعطیلی کارگاههای شرکت نفت ، آب لوله کشی، گاز و برق شهر قطع شده بود و شهر به روستایی سرد و بدون امکانات تبدیل شده بود و مردم هم که در چنین شرایطی از بی کفایتی های رِژیم پهلوی و فساد دربار به ستوه آمده بودند پیام امام خمینی(ره) را با جان و دل پذیرا شدند و بر بی لیاقتی حاکمان زمان خود تظاهرات کردند.

جمعیت نه چندان زیاد لالی در آن روزها با تعطیل کردن همه فعالیت های خود و بستن مغازه ها در بازار ، در خیابان های اصلی لالی تجمع کرده و آماده برگزاری راهپیمایی شدند.

تظاهرات مردم آغاز شده بود و مردم انقلابی لالی یک صدا فریاد مرگ بر شاه سر می دادند و با بلند شدن فریاد مردم خبر راهپیمایی به ژاندارمری رسیده و رئیس وقت ژاندارمری که ( دباغ ) نام داشت با مسلح کردن کادر و نظامیان خود جهت خاموش کردن و سرکوب راهپیمایان وارد صحنه می شود.

دباغ که با پیاده کردن سربازان خود جلوی حرکت جمعیت را گرفته بود با تیراندازی به سوی مردم موجب به شهادت رسیدن 3 نفر از مردم و مجروح شدن 8 نفر دیگر شد.

شهید چنگیز و شهید اسکندر حاجی پور دو برادری بودند که به همراه شهید خیبر حاجی پور در صحنه های راهپیمایی مورد اصابت تیرهای ماموران ژاندارمری قرار گرفتند و با به شهادت رسیدن در راه انقلاب نام خود را برای همیشه ی تاریخ در اذهان مردم قدرشناس و انقلابی لالی ثبت کردند.

در پی این اتفاق ، مردم مجروحان را به بیمارستان شرکت نفت در مسجدسلیمان جهت مداوا انتقال داده و به این ترتیب بود بود که یک روز تاریخی در صفحه انقلاب اسلامی ایران به نام مردم شهرستان لالی رقم خورد .

اکنون با گذشت چهل سال از آن روز تاریخی مردم شهرستان لالی با پیوند حماسه 9 دی ماه ملت ایران و حماسه 21 دی مردم لالی آن را دهه بصیرت و میثاق مردم لالی با ولایت نامگذاری کرده و بر عزم و ثبات خود در همراهی با انقلاب اسلامی تاکید راسخ دارند.

*روزنامه نگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار