کمپین همه برپا به دنبال استاندارد کردن گرمایش کلاس‌های درس

حدود ۱۵۰هزار کلاس درس در کشور وسایل گرمایشی استاندارد ندارند و در خطر هستند

تهران (پانا) این روزها از چهره‌های سیاسی و فرهنگی گرفته تا سلبریتی‌ها و چهره های هنری، همه دست به دست هم داده‌اند تا دوشادوش خیران مدرسه‌ساز و با شعار «کلاس گرم، مدرسه امن»، بعد از سال‌های متمادی پر از درد و غم، به عمر سیستم گرمایشی غیراستاندارد در مدارس پایان دهند.

کد مطلب: ۸۸۴۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد
کمپین همه برپا به دنبال استاندارد کردن گرمایش کلاس‌های درس

پرویز پیکری: 14 آذر 85 و 15 آذر 91 یادآور روزهایی تلخ است: نقص سیستم‌ گرمایشی و آتش‌سوزی در مدارس؛ چند سالی از اتفاقات ناگوار مدارس روستاهای درودزن و شین‌آباد می‌گذشت که آذری دیگر آمد و دوباره نبود سیستم گرمایشی استاندارد این‌بار در مدرسه اسوه حسنه زاهدان جان 4 دانش‌آموز دختر ابتدایی را گرفت. اتفاقی که واکنش‌های زیادی به دنبال داشت اما انگار همه فریادها، غم و غصه‌ها، ناله‌ها و نارحتی‌ها و افسوس‌های مردم و مسئولان این بار یک حرف مشترک دارد و آن هم اینکه تا آذری دیگر اجازه ندهیم بخاری‌های نفتی جان فرزندان‌مان را بگیرد.

اکنون 60 هزار کلاس از بخاری نفتی و 85 هزار کلاس درس هم در سراسر کشور از بخاری گازی غیراستاندارد استفاده می‌کنند و می‌توان گفت 145 تا 150 هزار کلاس درس سیستم گرمایشی عیراستاندارد دارند. سیستان و بلوچستان به تنهایی با داشتن 8 هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد در صدر استان‌های نیازمند است و بعد از آن به ترتیب استان‌های کرمان، فارس و خراسان رضوی دارای بیشترین کلاس‌هایی هستند که به دلیل نبود بخاری‌های مطمئن امنیت لازم را ندارند. البته طبق دستورالعمل ایمنی که سازمان نوسازی مدارس اعلام کرده است حتی استفاده از بخاری‌های گازی هم به خاطر شعله مستقیم برای مدارس خطرناک است و باید شرایطی فراهم شود تا همه کلاس‌های درس مدارس به صورت غیرمستقیم گرم شوند که البته نیاز به تامین اعتبار دارد.

طبق پیش‌بینی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، یک میلیارد و 500 هزار تومان اعتباری است که می‌توان با آن بساط بخاری‌های نفتی و گازی را از مدارس جمع کرد و سیستم‌ گرمایشی استاندارد را برای ایمنی و امنیت دانش‌آموزان فراهم کرد. اما این اعتباری نیست که از طریق بودجه سالانه سازمان نوسازی مدارس بتواند تامین شود و به همین خاطر نیازمند کمک و هم‌یاری همه است.

پنجم دی‌ امسال همزمان با مراسم تقدیر از خیرانی که در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه برای دانش‌آموزان محروم مدرسه ساخته بودند، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور از آغاز پویشی مردمی با مشارکت همه خیران برای تامین امنیت دانش‌آموزان از طریق فراهم کردن سیستم گرمایشی استاندارد و پایان دادن به ترس و دلهره والدین، مدیران، معلمان و مسئولان نظام تعلیم و تربیت خبر داد.

#همه_برپا کمپینی است که با شعار «کلاس گرم، مدرسه امن» و با هدف پایان دادن به عمر سیستم گرمایشی غیراستاندارد مدارس آغاز شده و قرار است با مشارکت مردم به ویژه خیران مدرسه‌ساز در آینده‌ای نزدیک 150 هزار کلاس درس کشور را به محیطی گرم و البته امن برای دانش‌آموزان تبدیل کند.

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش جزو اولین افرادی بود که با تشکر از جامعه خیرین مدرسه‌ساز برای راه‌اندازی این کمپین با اختصاص یک‌سوم از حقوق خود در صف مشارکت‌کنندگان طرح همه برپا قرار گرفت. تاکنون علی اصغر فانی، مرتضی حاجی و علیرضا علی احمدی، سیدکاظم اکرمی و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزرای سابق آموزش و پرورش، محمدرضا عارف و پروانه مافی و دیگر نمایندگان مجلس، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهردار سابق تهران، معاونان وزیر آموزش و پرورش، ورزشگاران، هنرمندان، بازیگران و جمع زیادی از خیران سراسر کشور هر کدام با تقبل بخشی از هزینه‌های استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس کشور، عضو این زنجیزه انسانی و پویش مردمی شده‌اند.

از سوی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور شماره حساب 1430030065 بانک ملت شعبه پل رومی تهران برای جمع‌آوری کمک‌های مردم به این موضوع اختصاص یافته است تا این مشکل اساسی به موقع و مناسب رفع شود و در کوتاه مدت، سیستم گرمایش تمام مدارس کشور در وضعیت قابل اطمینان قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار